Българският данъкоплатец трябва да знае, че правителството на Република България е сключило договор с чуждестранни компании за връзка с обществеността, за да подобри имиджа си.

Пол Тейълър от агенция Ройтерс пише, че на критиките на Европейската комисия за организирана престъпност и корупция в България, новият член на Европейския съюз е решил да отговори не с промени по същество, а с пиар кампания.

В тази връзка е уместно да се припомни, че в началото на XX век България се прочу с една разпространявана от правителството фотография, свързана с Балканската война. На черно бялата снимка е изобразен български войник, който подава вода на ранен турчин.

Прочу се България не със състрадателността на българския войник, а с плоско изготвената правителствена пропаганда. От публикуваната тук карикатура също се вижда, че българското правителство има столетни традиции в пиара.

Известно е, че българското правителство е сключило миналия декември договор с австрийската Hochegger Kommunikationsberatung на сумата 1.87 милиона лева. Данните са публикувани на уеб сайта на агенцията за обществени поръчки.

На австрийците е възложена работата по кампания, която да засили позитивния имидж на България в Европейския съюз.

Австрийците заявяват, че са спечелили контракта в конкурентен търг. Агенцията е организирала и в някои случаи заплатила посещението на европейски журналисти в София, където им е осигурявала интервюта с премиера Сергей Станишев и други официални лица от правителството.

Очаква се Европейската комисия да лиши България от €500 млн. от европейските фондове. Към София ще бъде отправено предупреждение, че ще загуби още повече пари, освен ако не намери начин да се бори по-ефективно с корупцията и организираната престъпност.

Споразумението на Hochegger с българското правителство включва интегрирани комуникационни услуги - посочил е в e-mail към агенция Ройтерс представител на компанията. „Обхватът на нашите консултационни услуги е в насърчаването на комуникациите и връзките с медиите".

Агенцията Hochegger е асоциирана с американската компания Burson-Marsteller, която твърди, че е свършила малка работа за България в Брюксел, главно осигурявайки на журналисти срещи с политици.

Сред възползвалите се от услугата е Рейчъл Еренфелд, директор на Американския център за демокрация, която е писала статии, в които се твърди, че България е третирана нечестно от Комисията.

Еренфелд посети България през май, след поканата на Станишев, който й предложи да направи независимо изследване за опитите на България да се пребори с организираната престъпност и корупцията. Заключението на Еренфелд бе: ще бъде контра - продуктивно да се наказва България.