До момента 1.5 милиарда евро са разплатените средства по ОП "Транспорт", което представлява 71% от целия бюджет на програмата. Това обобщи министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски, който отчете постигнатото до момента в областта на строителството на ЖП, пътна и водна инфраструктура.
Не допуснахме загуба на средства, въпреки че бяхме в критичен момент. Благодарение на "Метрополитен" запазихме темпото и традициите да не губим средства, каза още Московски. Той заяви, че по програмата се изпълняват 22 проекта, като 7 от тях са приключили а 15 продължават да се изграждат. Министърът изрази надежда, че до края на 2015 г. всички проекти ще бъдат завършени.
Московски заяви, че до момента от тези 1.5 млрд. евро. Европейската комисия вече е разплатила 1.1 милиарда евро от тях "в едно добро темпо".
За изграждане на пътища ОП "Транспорт" предвижда бюджет от 900 млн. лв. за пътища, заяви директорът на дирекция "Координация на програми и проекти" към МТИТС Галина Василева. Сумата отпусната за метрото в София е 528 млн. лева, като тя е с 20 млн. лв. по-висока от тази отпусната за развитие на железопътната инфраструктура, където са отпуснато 500 млн. лв. От друга страна 38 млн. лв. са средствата за подобряване на речната и морска инфраструктура и навигация, допълни Василева.
Шампион по усвояване е столичното метро, където са разплатени 90% от договорените средства. В пътната инфраструктура са разплатени 68%, а в железопътната малко над 50%.
Железници
България е страната в Европейския съюз, която заделя най-малко пари за железниците, ако се вземе предвид големината на ЖП мрежите им. Това заяви пред журналисти министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски.
Дори една Сърбия заделя с 40 млн. лв. повече от нас. Не съм проверявал в Албания как стоят нещата, но не бих се изненадал, каза министърът. Австрия, чиято ЖП мрежа е с големина, колкото нашата, влага преизчислено в лева над 5 млрд. годишно, допълни министърът.
На въпрос как може да се излезе от тази ситуация Московски припомни, че миналата седмица в транспортната комисия към парламента бе взето решение да се започне изготвянето на програма за реформа в БДЖ, която ще е съпътствана и с план за инвестиции. Там беше постигнато пълно единодушие по проблема и се надявам такова да се постигне и във пленарна зала, за да можем да направим железниците на едно нормално европейско ниво.
Припомняме, че към момента БДЖ има задължения от близо 570 млн. лв., като за да може те да бъдат погасени е необходимо взимането на заем, който обаче трябва да бъде разрешен от Европейската комисия. От своя страна ЕК би позволила такова финансиране единствено ако види ангажимент на национално ниво, че ЖП секторът ще бъде подкрепен.