Аргументи защо няма „преносимост на служители" в обслужването на различните сектори могат да се посочат хиляди. Само че днес се видя, че „Български пощи" практикуват едно друго прехвърляне, което обаче не отговаря на правилата за честна конкуренция, както и на законите. Комисията за защита на конкуренцията и представители на няколко други организации обясниха на пресконференция, защо „Български пощи" наскоро бяха глобени с 50 000 лева от КЗК.
КЗК глобява „Български пощи" заради това, че Пощите на практика извършват крос - субсидиране от универсална към търговска услуга. Тоест загубите, които те претърпяват от разпространението на абонаментни издания, се покриват от приходите от другите услуги, които извършват Български пощи. Европейският съюз прие през месец август Директива, която изрично забранява крос - субсидирането.
Български пощи в момента много хитро се възползват от монополното си положение на пазара (90% от разпространението на печатните издания по абонамент се извършва именно от „Български пощи"). Те поддържат нереално ниски цени за доставка на абонаментите издания, тъй като използват приходите от универсалните пощенски услуги напр. доставка на писма и колети, както и транспортните средства за разпространение, за да смажат конкурентите си в абонамента.
Как се е допуснало толкова време нещата да останат по този начин? Хитростта е не само в това, че е извършвано крос - субсидиране, а и поразителният факт, че Български пощи не изобщо не водят документация на разходите си! Точно така, те отчитат детайлно само приходи, разбра се днес на пресконференцията в БТА.
През последните 4 години Български пощи всяка година излизат на загуба, като годишният минус варира от 7 до 9 млн. лева. Държавата обаче не спира да покрива със субсидии загубите на държавното предприятие. Това са наши пари, парите на данъкоплатците.
Загубите на „Български пощи" са напълно умишлени. Знаейки, че държавата ще възстанови дупката в баланса, Пощите преднамерено поддържат смешно ниски цени на абонаментната си услуга, за да могат да изтласкат конкуренцията. В крайна сметка, КЗК обвинява Български пощи в нелоялна конкуренция и в това, че не си декларират разходите.
Ето следният пример: маса издания като вестник „Трета възраст" съществуват благодарение на абонаментните условия, предлагани от „Български пощи". Пощите на практика не начисляват почти никакви суми за транспорт за абонамента на подобни евтини издания дори в най-отдалечените ъгълчета на страната.
Освен КЗК, на днешната пресконференция присъства представител на адвокатското дружество, подело делото срещу „Български пощи", както и директорът на фирма „Артефакт" Цанко Йорданов от позицията на засегнатите. Много интересни неща за българската пощенска система научихме от Любомир Йосифов, председател на АБКО (Асоциация на българските куриерски организации).
Йосифов е бивш директор на „Български пощи". Осъзнавайки принципите на „пощенското счетоводство", той се е решил да промени ценообразуването в организацията. Само че след оттеглянето му от Пощите преди четири години (във връзка с поста в АБКО), следващото ръководство връща старата система за определяне цените на абонаментите. В последвалия четиригодишен период, в Български пощи се сменят три ръководства.
Допълнение: От "Български пощи" ЕАД официално възразиха.