Ще започна от второто. Управляващият по принцип трябва да се стреми да влияе на събитията, в рамките на възможностите си, така че те да се развиват в полза на държавата или на поверения му ресор на управлението. Това естествено не изключва нагаждането към дадена ситуация. Но все пак власт-имащият трябва да е активното начало. Той трябва да предприеме действието, да направи реформата, която ще „завърти колелото" в желаната посока.
И сега да се върнем на конкретния въпрос за учителската професия и качеството на образователния продукт.
За да има квалифицирани кадри в една професия тя има нужда от привлекателност и обществен престиж. Ниските заплати лишават учителския занаят и от двете.
А имайки предвид естеството на конкретната работа тя има потенциала да е обществено престижна. Прилежащото й възнаграждение обаче е действителност по-силна от този потенциал.
Високата заплата прави две неща: качва престижа и намалява корупцията при професии, които са рискови за корупция, каквато е например тази на полицая. Училтеската професия обаче не е такава. Така че малкото възнаграждение работи само за първата насока и тя става изключително непривлекателна. Способните кадри следователно нямат прични да я предпочетат пред друга алтернатива... и в крайна сметка качеството на образователния продукт спада. И обратно.
Така че повишаването на заплатата е може би най-решителният начин, по който може едно правителство да повлияе позитивно на това качество.
Съгласни с това или не, едно е безспорно. Такава е посоката, в която работи сложният механизъм, наречен държава. Правителството взима решение, предприема някакво действие (или пък не предприема нищо) и то провокира съответните резултати.
Явно не така мисли министър Пламен Орешарски, който поиска вдигане на качеството на образователния продукт, за което правителството впоследствие да реагира адекватно като награди учителите с по-високи заплати.
Само че този начин на мислене е типичен пример за това, което се нарича „да сложиш каруцата пред коня". Защото се очаква качеството да се повиши само, тоест действия да не бъдат предприети, а в последствие държавата да реагира адекватно.
Думите на министърът на финансите са демонстрация на едно не-държавническо мислене. Бездействито в случая ще доведе до падане на качествотона образователния продукт по чисто пазарни механизми, което от своя страна ще повлече надолу нивото на образованост на една нация, която, по мое мнение, определено има потенциал.
И докато засега родното образование може да разчита на „старата школа"- хора над средната възраст, които цял живот са практикували учителския „занаят" и по едни или други причини нямат намерение тепърва да търсят нов път в живота - в дългосрочен план нещата не изглеждат никак розови.
Така че управляващите трябва да направят за учителската професия това, което техните колеги са направили още при създаването на Третата българска държава, за да изградят качествени полицейски служби на младото княжество - да осигурят високо възнаграждение.
DaWolf
на 10.09.2007 в 12:46:46 #15RGB, Приемам критиката ти за пълния член, всичко останало което си написал за жалост е пълна глупост. Никаква реформа в публичната сфера няма да се случи докато се изливат пари по социалистически, а именно първо парите пък после ще видим. Не виждам защо вобще трябва да се сравняват ябълки с круши или учителски с полицейски труд. Заплащането трябва да е свързано с резултатите независимо за каква сфера говорим иначе просто ще се похарчат още малко пари без резултат.
КомБат
на 10.09.2007 в 11:00:23 #14Ок, статията е вярна, първо увеличение, а после качествен продукт. САМО ЧЕ ЗАЩО ТОВА ДА СЕ ОТНАСЯ САМО ЗА УЧИТЕЛИТЕ? Ами лекарите, учените, другите професии.....и не само бюджетните? В крайна сметка учителите създадоха тези, които управляват сега държавата. Лекарите пък така ни лекуват, че сме на първо място по сърдечни и какви ли други болести. Икономистите преебаха икономиката. Юристите от великия ЮФ пък им помогнаха като натвориха де що има заоконови недоразумения. Е тогава се питам наистина кой е правият и кой кривият? През Възраждането учителят е бил сред най-уважаваните професии не заради заплащането, а заради духа и интелекта.
RGB
на 10.09.2007 в 00:46:22 #13Учителите очевидно не си вършат както трябва работата след като някои коментиращи тук не знаят кога и как се използва пълен член. Ако ниското качество на учителския труд е основание за ниските заплати на учителите, то още по-ниски следва да са заплатите в системата на МВР и правосъдното министерство - защото е очевидно, че не си вършат както трябва работата. На цялото правителство също - щом хората са бедни и живеят зле, щом няма пари за образование и здравеопазване - значи министрите са некадърни. Заплатите на правителствените чиновници, на полицаите, прокурорите, съдиите и следователите обаче се повишават именно с мотива, че е необходимо за да работи добре системата. Нека сравним заплатата на един патрулен полицай или чиновник във финансовото министерство с тези на учителя. Някой ще се наеме ли да твърди, че те работят по-добре от учителите? Или депутатите - приемащи на юруш закони еднодневки, пълни с грешки? Нищо против всички те да получава още по-големи заплати - дано започнат и да работят и по-добре. Само искаме същият принцип да се приложи и към учителите. Първо заплатите, а после резултатите. Защото народът знае, че гладна мечка хоро не играе!
DaWolf
на 09.09.2007 в 20:05:25 #12Фактически Орешарски е прав Просто многословния автор, който прочувствено прелива от пусто в празно за да обясни една очевидност не го е разбрал. Ако просто се увеличат заплатите на учителите ангро и то в състоянието на образованието ни в момента ефекта ще е точно обратен. Ще излезе че се възнаграждава посредствената работа на огромното количество ниско платени учители. Увеличението ще е доста незначително но ще струва скъпо (има около 10-ина хиляди учители в БГ) и интереса към професията от страна на групата на неуспелите да се реализират другаде ще се повиши. Качеството обаче не само че няма да се вдигне а напротив - малкото качествени възрастни учители ще бъдат пенсионирани/съкратени за да се настанят на тяхно място млади, некадърни връзкари. Пазарния принцип е точно обратен, зплащането е в следствие на предлагането и е в директна връзка с качеството. Правилната стратегия според мен е 1. Дефиниция на Критерии за качеството на учителския труд 2. Диференцирано заплащане на база постигнати резултати 3. Драматично повишение на заплатите на успешните учители.
bg_
на 09.09.2007 в 13:25:42 #11undefined Регистриран на: 29.08.2007, 16:32 Ами нали точно за това става въпрос - ако се вдигнат заплатите и при това се въведе прозрачна процедура за назначаване на учители би следвало нивото на самите преподаватели да се вдигне.
Stefan Karadja
на 09.09.2007 в 02:00:12 #10Нямам думи, вижте и това: http://ide.li/article2477.html Ало уравляващите май и Вие имате тройка по история .....
Kreten
на 09.09.2007 в 01:31:31 #9На мене даскалите ми писаха трийка по история. Всичко беше защото не знаех за редица въстания, бунтове и революции по нашите и уждоземските земи. Не бях чувал за въстанието на Ивайло, за Владайското въстание, Парижката комуна, гилотинните пак по същото време и т.н. И сега не зная за тях и си налягам на парцалките и блея тихичко, когато ме мародерства държавата. Лошо е да си тройкаджия по история.
undefined
на 08.09.2007 в 21:18:06 #8Статията е добра, наистина, но аз ще започна малко по-далече от гледната точка на автора. Аз ще започна от там, че за да се подобри качеството на образователния продукт, трябва да се подобри качеството на предлагащите го институции, като нещата трябва да започнат от най-визоко ниво - минитъра, после министерството, регионални инспекторати и т.н. Заплатите на учителите са само една брънка в целия процес, но тя трябва да е средството за повишаване на качеството на преподавателската колегия, по следния начин - да привлече повече кадри, всички знаем че такива има в излишък, за да може да бъде проведена селекция на качествените. Има хиляди преподаватели, които просто трябва да бъдат изхвърлени на улицата като мръсни кучета, защото демотивират учащите, дискредитират институцията и като цяло свалят интелектуалното ниво, като по този начин дискредитират и държавата пред лицето на света, и унищожават нацията отвътре!
RGB
на 08.09.2007 в 20:19:01 #7Авторът е напълно прав. Поздравления за статията! Тези, които плюят срещу учителите са първите, които пращат децата си на частни уроци или в частни училища. Интересно къде са учили или учат децата на министър Орешарски и на останалите министри. Публична тайна е, че учат в скъпи колежи и университети в чужбина - кой знае как платени със скромните български министерски заплати... Тези хора знаят, че доброто образование изисква добро заплащане на труда на преподавателите и плащат за образование скъпо и колкото им поискат. За собствените си деца. Останалите не ги интересуват. Заслепени от поквара и алчност те се интересуват единствено от собственото си бързо, безсрамно и безогледно обогатяване, а към собственият си народ се отнасят по-зле от завоеватели. После се чудят защо фирмите им не намират добри работници, а хотелите им стоят полупразни поради липса на квалифициран персонал ... Орешарски и компания, с какви хора ще я правите бъдещата икономика бе чоджум, как ще работят утре фирмите и хотелите ви - с циганите от "Факултета" и "Столипиново" ли? Откъде ще намерите "квалифицирани" кадри като учителите работят за 300 лева? Толкова сте прости и неграмотни! Не разбирате, че като унижавате днес учителите унищожавате собственото и на поколенията ви икономическо и политическо бъдеще. И въобще не ми говорете какъв "велик" икономист бил Орешарски. Няма такъв след кадрите на ВИИ "Карл Маркс". Хора като него са резултат на продължила пет десетилетия кадрова селекция на комунистическата партия и нейните тайни служби в университети и научни институти - когато се издигаха най-послушните, безскрупулните и безсрамните, а хора със съвест и собствено мнение бяха или дисиденти или извън системата. Тези хора са формирали съзнанието си с обругаване на империализма и капиталистическата икономика. Дисертациите им са посветени на развитието на социализма и плановата икономика. Те няма ден трудов стаж в истинска капиталистическа фирма работеща в условия на пазарна конкуренция. Последните години научиха някои английски икономически термини и се препитават като превеждат американски учебници по макроикономика и се опитват да ги тълкуват с пропитите си от марксизъм-ленинизъм мозъци. Друг такъв един велик "икономист" - министърът на икономиката - тези дни се пъчи по медиите, че бил овладял цените и разбил "спекулантите". Зад всичките им помпозни икономически програми и увъртания стои винаги едно - трудовата теория на стойността, според която цените зависят от количеството вложен труд, а печалбата е кражба и капиталистите - лоши и вярата, че пазарът не може да работи без ръководната роля на държавата, която кой-знае как се трансформира в собствените им чиновнически длъжности и правомощия да рекетират реалния бизнес. Пък и помним защо Надка Михайлова изхвърли Орешарски от кандидат-кметското му място в София - за връзки с Васил Божков - Черепа. Затова не го слушайте какво говори за учителите. Не му пука нито за учителите, нито за учениците, нито има свое мнение и позиция, нито знае какво трябва да се прави, нито го интересува. Нито е икономист, нито е министър, а безгласен слуга на червената мафия, поставила го на това място.
bg_
на 08.09.2007 в 19:21:20 #6Panther, истината е дори още по-лоша. Орешарски не че греши, просто е принуден да подкрепя краткосрочната политика на БСП, която изисква тези финансови средства, които все пак могат да бъдат насочени някъде да бъдат насочвани точно и само към потенциалния електорат на БСП. Трябва да се съобразява с политическия курс, който води страната към конюнктурно управление - който успее да изнуди, той получава. Освен това е принуден да се съобразява с факта, че средствата изтичат и ще продължават да изтичат по очевидно корупционни практики, каквито са сделката с БТК (която магически и чудодейно си вдигна цената в пъти само в рамките на една препродажба) и магистрала Тракия и т.н.
Panther
на 08.09.2007 в 13:24:12 #5Прав е автора. Орешарски е умен човек, и на мен ми е преподавал. Но в случая министъра бърка. Вярно е че качеството на образованието в момента е кошмарно, но то няма начин да се подобри от само себе си. Първо се вземат мерки, после се виздат резултатите. И неговата работа и на министъра на образованието е да вземата тези мерки с които да управляват образователната система. За това им се плаща - да наблюдават трендовете и да ги НАСОЧВАТ. А не за да регират пост фактум.
СИД
на 08.09.2007 в 10:32:34 #4Абсолютно неадекватно изказване за икономист! Защото не е възможно първо да се получат резултати (качество на образованието) и чак тогава да се направят инвестициите, необходими за постигането им. СИД
venelin13
на 07.09.2007 в 21:02:43 #3Въпроса за заплащането на учителския труд много прилича на изконния философски въпрос - кое е първото - яйцето или кокошката? От една страна са учителите, с тяхното искане - по-високи заплати за да има и по-добро образование. От друга страна са икономистите. Те очакват учителите да се подчиняват на някой елементарни икономически теории. От къде идват парите за заплатите на учителите? От бюджета. Той пък се пълни от данъците. Данъците идват от облагане на (най-общо казано) дохода. Хайде пак да погледнем тази верига и да видим какво се случва ако искаме по-високи заплати за учителите. Учителите трябва да подготвят достатъчно образовани специалисти, които да работят по-ефективно, да се увеличава БНП, от там - да се увеличават приходите в бюджета и като КРАЕН резултат - да има повече пари за заплатите на учителите. Орешарски е икономист. И при това - доста добър. Много добре знае какво прави. Само можем да се надяваме учителите да проумеят какво се иска от тях. Спасението на давещите се е в ръцете на самите давещи се. Стига са викали неволята, а да запретват ръкави.
null
на 07.09.2007 в 15:02:24 #299% от завършилите педагогика са там, за да земат "вишу", а не за да станат учители. и наистина не стават такива. истински учители не са излизали от нашите ВУЗове от началото на прехода!!! учител в БГ може да стане човек, завършил английска гимназия или второкурсничка, защото знае английски. това НЕ Е критерий за качеството на учителите в БГ. никой от вас не познава и съвременните дечица (включително своите собствени). ако знаехте в какво сте ги превърнали щяхте да сте наясно, че който и да ги учи пак съюия ефект би имало. не, че няма некадърници между учителите. но не са по-голям процент от некадърниците в държавната администрация, от тези в почти всички други професии (крещящ пример е строителството, в което почти няма завършили нещо по профила, особено арматуристи и кофражисти, но иначе всеки може да строи небостъргач). просто като не виждате материален резултат от труда им и ги плюете, а това е проблем на собствената ви бай ганювщина. процесът не обучение е двустранен - нито децата ви са желаещи да бъдат научени, нито има нормални, човешки условия за преподавателите. с молби, подкупи и заплахи почти всеки от вас се е мъчил да отърве дечицата си от повтаряне. след като нямате желание децата ви да се научат на нещо и не очаквате на хората, които трябва да го направят да получават достойна заплата какво искате? в случай такъв никой преподавател не би желал да поддържа ниво.
Расъл у Расник
на 07.09.2007 в 13:21:42 #1Не е сложил каруцата пред коня... Всеки знае какво е качеството на образованието тук, където 60 % от некадърниците стават учители...От останалите 40 %, 25 % са мързели...Останаха 15 %, които са добре заплатени в частни училища, или използват ресурсите на учебното заведение за допълнителни печалби...В Техническия университет София има технически средства за 50-60 хил долара, които е трудно да бъдат закупени от някоя дребна фирма за да проектират антена(примерно) или да измерят къде е прекъснат подземен кабел с дължина 50 км(пак примерно) и това да стане качествено...По-нататък схемата е ясна.В УНСС голяма част от преподавателите са съветници та тоя и ония некадърен министър по разни икономически въпроси...Нататък пак е ясно.В средните учлища се шири частна пректика на поразия...ама за оценки, а не за знания щото учениците са много по-умни от учителите...или поне от 85 % от тях, което автоматично ни връща в началото на коментара