Стана ясно, че усвояваме лошо европейските фондове, но "в усвояването" на безалкохолните напитки сме много добри, сочат сухите факти.

Потреблението на бутилирани води се е повишило с 13% и е  нараснало с 36 млн. литра. Консумацията на натурални минерални води е увеличена с 12%. Това показват данните от Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки.

Предлагането на води в обществения сектор в галони 19,4 литра е повишено с 11%. Разрастването на тази дейност у нас нарежда страната ни на второ място по потребление на глава от населението сред страните на ЕС - с 11 литра.

За първото полугодие българският потребител е изпил общо 342 млн. литра бутилирани води. Цените на водите в края на периода са нараснали от 5 до 7% за различните разфасовки, което е в резултат основно на увеличението на транспортните разходи и на опаковките.

По-високи със 7% са продажбите на газирани напитки. Търсенето на напитките тип "кола" е нараснало с 14%, а на напитките "лайт" с 42%.  Увеличението на продажбите в по-големи разфасовки е основната причина  цените на газираните напитки в края на периода да се запазят на нивото от началото на година.

При негазираните напитки - с ниско плодово съдържание, пуншове, разтворими и разреждащи се, потреблението за първото полугодие е нараснало с 8%, като най-висок ръст от 11% се отчита при прахообразните напитки.

Повишено е търсенето на натурални плодови сокове и нектари с 20%. Това е с близо 8 млн. литра повече от предходната година и е формирано основно от продукти произведени в България.

В групите на напитките "студен чай" и "енергийни & спортни" ръстът за полугодието е съответно  48% и  51%. Расте многообразието от видове продукти, разфасовки и опаковки. Напитките от тези две групи са с най-малък пазарен дял, но с най-голяма динамика в потреблението.

Резултатите от потреблението на безалкохолни напитки през първото полугодие дават основания да се направи оптимистична прогноза за 2008г. Очакванията са потреблението на глава от населението да скочи от 217 литра през 2007 г. на 240 литра в края на 2008г. или с 11%, твърдят от асоциацията.