На форума „България в Европа - зелена политика", посветен на проблемите с въвеждането на политиката в областта на околната среда в България в съответствие с европейското законодателство, трети доклад изнесе инж. Иван Мастиков, експерт по опазване на околната среда - директор на фирма „Еко алтернатива".

Според експерта, промените за екополитиката на България след присъединяването към ЕС трябва да се търсят в следните три насоки: засилване на контрола и проверките; приоритет на правото на ЕС над националното ни законодателство; нарастване възможността на обществото да въздейства върху политическите решения.

Според Мастиков, бизнесът трябва да преосмисли позицията и да промени подхода си към въпросите на устойчивостта. Спазването на законодателството за бизнеса ще бъде минимално изискване. Основният въпрос ще бъде запазване на конкурентноспособността.

Трябва да се работи изключително сериозно в областта на енергийната ефективност на българското производство. Освен това, към икономическата сфера сега се подават грешни сигнали, че в бъдеще „ще може по старому" - ако повярва на това, след първи януари бизнесът ще е стресиран.

Специално по отношение на пречиствателните станции на хотелите и техните ВИК инсталации (рециклиране на вода), до момента собствениците не са проявили интерес да отговорят на изискванията, които изисквания скоро ще станат задължителни. По такъв начин се пропуска още от етапа на планиране да бъде решен проблем, който след време ще трябва да бъде решаван с принудителни и рестиктивни мерки.

Мастиков засегна още проблемите за унищожаване на природни забележителности, които имат самоусилващ се с времето ефект и ще намалят драстично приходите от туризъм.

Според него, основният закон, който урежда екологичното изпълнение в строителствотопо места , Законът за устройство на териториите, в същността си е насочен към строителството и трудно може да изпълни други цели, например екологичните.

Докладчикът повдигна въпросите за регистрацията на кладенците в басейновите дирекции, което във връзка с последващия контрол утежнява процедурата. Освен това, екотаксата за старите автомобили трудно може да постигне мерките за общо намаляване на замърсяването на въздуха чрез пренасочване на средства към обществения транспорт, тъй като за София общественият транспорт формира само 7-8% от общото замърсяване на въздуха, тоест насочването на средствата и мерките не е ефкетивно.

Инженер Мастиков завърши доклада си с това, че в България към този момент няма нито един насърчителен режим за екологичното изпълнение на бизнеса.