Някога разглеждано като „заплаха за финансовата сигурност", навлизането на чуждестранните банки в Китай разпали любопитство какви нови продукти и услуги ще станат достояние за китайските клиенти и дали новите механизми на мениджмънт ще повлияят върху пазара.
Служител в Комисията за банково регулиране в Китай казва, че влизането на стратегически инвеститори в страната и свързаната с това конкуренция ще подобрят иновациите, мениджмънта и печалбите на националните банки.
Три от четирите водещи държавни банки в Китай: Bank of China, China Construction Bank и Industrial and Commercial Bank of China - се листват в чужбина. Техните акции се приемат добре, което говори за доверие в развитието на банковата индустрия в Китай.
Предвиждането, че встъпването в СТО и „свободната търговия" ще дойде със заплахи, направено преди пет години от преговарящия от китайска страна със СТО, бе изместено от осъзнаването, че заплахите не са се проявили, но също така че свободната търговия много трудно може да се постигне.
Статистиките на СТО показват, че Китай е бил обект на повечето от международните анти-дъмпингови процеси за 11 поредни години.
Китайския текстил загуби старата квотна система и влезе в „нова ера на квоти", въведени от ЕС и САЩ, която китайската страна окачествява като протекционизъм. Wujiang Canhua Import and Export Co. от провинция Дзянгсу пострада от анти - дъмпингови акции от страна на ЕС.
Предприятието загуби експортните си поръчки за над $8 млн., което е 30% от годишния експорт. „Това значи, че виртуално сме загубили целия европейски пазар. Повече от половината ни мощности прекратиха работа", казва генералният мениджър Гу Юминг.
Но повечето от китайските компании са преодолели трудностите и са продължили, пише Xinhua.
„Трябва да се учим и да се нагаждаме към правилата на играта", казва китайски бизнесмен, който преди назначението си преди година не е знаел нищо за европейското и американското законодателство.
„Това е членството в СТО. То може да даде възможности, но и да създаде бариери, както и механизми за разрешаване на диспутите", казва той.
Освен това членството в СТО е породило различия в живота на хората. Вече в индексите на потреблението в Китай се включват чуждестранните пътувания и екзотичните стоки. Финансови услуги с чуждестранна валута и индивидуални инвестиционни продукти свързани с „чужбинските" капиталови пазари вече не са немислими.
„Все още не е дошло времето да пресмятаме плюсовете и минусите от членството в СТО", казва специалист от Изследователския институт за чуждестранна търговия и икономическа кооперация. „Това, което ще направим, е да изпълним съглашенията си към СТО по най-добрия начин и да се отворим по-бързо и по-пълно".