
Макар проектът да е още в началната фаза на планиране, очаква се на Сиан да бъдат преотстъпени 50% от дейностите по производството на пътническите самолети и 60% от товарните.
Когато през миналата седмица Комисията по наука, технология и индустрия за националната отбрана обяви плана за производство на свой едрогабаритен самолет, Шанхай бе посочен като центърът, където машините ще се сглобяват. Роля в производството ще играе и Янлианг - единствената засега база на китайската авиационна индустрия.
Само САЩ, Русия, Франция, Германия, Великобритания и Испания в момента имат възможността да правят големи самолети, като Boeing и Airbus имат лъвския дял в международния пазар.
Китайският джъмбо джет ще носи над 100 тона и ще има над 150 места. Но ще трябват поне още 10 години преди планът да се осъществи. Първоначално самолетите ще бъдат предназначени за вътрешния пазар. Но основната цел е да се направи конкуренция на Boeing и Airbus на международния пазар.
Китайският самолет, по подобие на Boeing 747, ще има близо милион детайла и ще е нужна кооперация за производството на много от тях. Ще се вземат предвид както местните, така и чуждестранните частни производители - доставчици. В момента се търси съдействието на китайски производители на хеликоптери от провинция Жейянг, както и на самолетни производители от Бразилия.
Китай започва да строи самолети през 1970, само две години след Airbus. Но въпреки обещаващото начало, проектът за китайско самолетостроене е бил занемарен.
В 11тата петилетка обаче (2006-2010), китайското правителство отново е поставило производството на дневен ред, тъй като самолетните превози в страната постоянно нарастват.
За да се подготви за по-амбициозната цел, Китай започва с регионален самолет ARJ-21 през 2002. Абревиатурата означава „advanced regional jet for the 21st century" (усъвършенстван реактивен самолет за 21 век).
Сглобяването на модела с 90 места навлезе във финалната си фаза и се очаква до края на годината първите бройки да излязат от завода. Пробните полети на ARJ-21 са насрочени за март 2008, а масовото производство за 2009, според Китайската корпорация на авиационната индустрия, която строи самолета.
ARJ-21 ще излезе на местния пазар, който сега се доминира от Boeing and Airbus. Освен това китайските самолетостроители ще наберат технически, управленски и маркетингов опит за по-големи модели.
Китай е на път да се превърне във втория в света след САЩ граждански авиационен пазар до 2030, след като през миналите пет години въздушните полети са се увеличили с 95%. Голямото търсене на пазара означава, че до 2020 на Китай ще са необходими 1,600 нови самолета, за чието създаване ще трябват $150 млрд.
Taralez
на 08.04.2007 в 09:26:51 #4pp Регистриран на: 17.07.2006, 21:02 недей лъга народа. Китайските боклуци навсякъде са си боклуци. Дори и в Китай. В Щатите пак ще уволняват китайчета. Вече ги махнаха от ядрените лаборатории, сега май е ред на Боинг. И почва наплива на индийци и пакита.
US
на 07.04.2007 в 21:03:40 #3Това се получава, защото Еърбъс дадоха някои части да се сглобяват в Китай - 100% китайците са ги копирали (крилото и т.н.). И сега си мислят, че могат и самолети да произвеждат...
Делян
на 07.04.2007 в 18:33:32 #2как може да е подобие на Б747 и да е със 150 места? това на снимката е по-скоро подобие на Embraer.
ББ
на 07.04.2007 в 15:21:35 #1Мога да си купя всякакви китайски боклуци еднодневки за жълти стотинки, но на китайски самолет не бих се качил