Кредиторите на „Холдинг БДЖ" изпадат в цугцванг - нямат полезен ход. Причината е, че на пазара липсват купувачи на товарни вагони и дизелови мотриси, особено втора ръка, съобщава „Стандарт".
На извънредно общо събрание на 26 май част от кредиторите на „Холдинг БДЖ" гласуваха да бъдат открити процедури за разпродажба на 25 дизелови мотриси „Сименс Дезиро" и 3407 стари товарни вагона. Те са обезпечение по Втория облигационен заем от 120 млн. евро, който банков синдикат отпусна по време на кабинета „Станишев" за ремонт на товарни вагони и револвиране на стари кредити.

Проблемът е, че поради свития обем превози на стоки търсенето на товарни вагони е слабо. С много усилия за 3-4 години биха могли да бъдат продадени около 500 от 3407-те вагона, смятат експерти. Самите вагони са амортизирани и висят от години по коловозите на НКЖИ. Цените им са между 10 и 20 000 лв. за брой в зависимост от състоянието им. Купувачът обаче трябва да инвестира двойно за обновяването им. Вече се прави оценка на дизеловите мотриси „Сименс".

Според експерти остатъчната им стойност е между 3 и 4 млн. лв. съответно за 3- и 4-вагонните композиции. Интерес към мотрисите проявяваше частната унгарско-австрийска жп компания GySEV/ROeEE. Така кредиторите са наясно, че с евентуална продажба на вагоните и мотрисите ще покрият под 70% от вземанията си от близо 170 млн. лв., от които 76 млн. са просрочени.

Междувременно ръководството на „Холдинг БДЖ" съобщи, че 9 млн. лв. текущи задължения са изплатени на облигационерите през май. През юни предстои падеж към най-големия кредитор - германската банка KfW. Вече повече от година БДЖ редовно плаща всички текущи задължения, похвалиха се от там. Миналата година холдингът плати към финансовите кредитори над 39 млн. евро - с 15 млн. евро повече от 2012 г. Заедно със сделките „дълг срещу собственост" през 2013 БДЖ намали дълговете си с над 102 млн. лв.

Около 55 млн. лв. са падежите към финансовите кредитори тази година, съобщиха още от БДЖ. От там бяха категорични, че не тече никакъв 45-дневен срок за изплащане на дълга по Втория облигационен заем, тъй като кредиторите не са отправили официално предупреждение за обявяването му за предсрочно изискуем. А дори и да изпратят такова, с тяхно решение срокът може да бъде удължаван многократно, обясниха от БДЖ.