Това е изводът на водещата медийна агенция Carat (в състава на Aegis Group), на която се позовава РБК Daily. В техните прогнози за тази година ръстът на разходите за реклама в света ще възлезе на 5,8%, а през следващата показателят ще се увеличи до 6,4%. При това в най-добрия случай обемът на средствата за реклама в печатните медии и в телевизията ще се запази без изменение, а в най-лошия ще се съкрати за сметка на Интернет.
За миналата година световният рекламен пазар е възлязъл на 604,6 млрд. долара. По оценката на анализатора от Universal McCann Робърт Коен, в текущата година този показател ще се повиши с 4,2%, до $630,1 млрд., а в следващата ще мине $650 млрд.
Ако се игнорират някои национални специфики, като цяло в света рекламният пазар демонстрира силен ръст. Показателите за настоящата и следващата година значително изпреварват ръста на световния БВП, е мнението на изпълнителния директор на Aegis Media Майнардо де Нардис.
Главна движеща сила за световната рекламна индустрия остават Китай и САЩ. Първият печели от темпа на ръста, вторият - от гигантския обем. По данни на Carat, за миналата година китайските компании са изхарчили за реклама 19,5% повече от предишната. Тази година сумите ще се увеличат с 20,9%, другата с 23%. На първо място трябва да се благодари за това на наближаващите Олимпийски игри. Те традиционно се придружават от бум на покупателната способност в потребителите и на разходите в рекламодателите.
Съвсем друга е картината в САЩ. Там рекламният бизнес расте четири пъти по-бавно, отколкото в Китай, но пък няма аналог по обеми. По данни на Universal McCann, миналата година оборотът на американската рекламна индустрия стигна $282 млрд.: почти половината от общото за света.
Тази година по мнение на Carat, американските компании ще изразходват за реклама 5,1% повече. Следващата година в САЩ ще се разрази треската с президентските избори и големите канали вече потриват ръце в очакване на доходите от продажба на ефирно време за кандидатите. Това ще доведе до ръст на рекламната индустрия от 5,6%.
Най-много ще спечелят тези, които разпространяват реклама в мрежата. Интернет е единственият сектор, в който ръстът надхвърля 10%. През 2007-2008 обемът на разходите за онлайн реклама ще се повиши до 17%, като особена популярност сред рекламодателите ще получат социалните мрежи. А порталите MySpace.com и Facebook.com напълно могат да разчитат на ръст на приходи от реклама в размер 150% за тази година. Това означава, че ще бъдат спечелени около 685 млн. долара.
По прогнозите на Carat, най-зле стоят нещата с рекламните приходи в Германия и Япония. Там ръстът ще е едва 1%. Обяснението в първия случай е ДДС, а във втория продължилата десетилетие икономическа стагнация.