Българската политика в областта на морския транспорт е обусловена изключително от членството ни в ЕС, според речта на министъра на транспорта Петър Мутафчиев.

Той  представи политиката по време на провелата се в гр. Варна конференция на тема „Бъдещето на морския транспорт".

В областта на водния транспорт приоритетите на българската политика, както и на тази на ЕС, са в няколко аспекта:

  • Безопасност, сигурност и екологосъобразност;
  • Развитие и модернизация на пристанищната инфраструктура;
  • Поддържане на минимални стандарти на труд за сектора;
  • Стимулиране на иновациите;
  • Развитие на интермодални транспортни схеми с нарастващ дял на морски превози на кратки разстояния(SSS);
  • Активна международна дейност с оглед укрепване на международния имидж на страната ни:

Основен акцент на сигурността България трябва да постави като нова външна граница на общността. В тази връзка е разработена Стратегия за интегрираното развитие на черноморското ни крайбрежие.

Постигането на справедливи условия за наемане и осигуряване на достойни условия за живот и труд на борда на кораба от своя страна би допринесло изключително много за повишаване на безопасността и сигурността на корабоплаването, както и за опазването на околната среда, добави министъра. В тази връзка от изключително значение е ратифицирането на Конвенцията за консолидиран морски труд, приета от Международната организация по труда (ILO).

Необходимостта от нарастването на дяла на морския транспорт се обуславя от голямото натоварване на шосейния транспорт с товарни превози и превози на хора.

Транспортът бързо се превръща във високотехнологична индустрия, като изследванията и иновациите стават решаващи за неговото по-нататъшно развитие.

Според министър Мутафчиев голямото предизвикателство пред българската страна сега е адекватното й участие в работата на специализираните структури на ЕС в областта на корабоплаването.