Евролихви и такси оскъпяват заеми", е водещото заглавие на „Труд"

Ако в дома ви пристигне известие, че банката ви иска левче или два отгоре върху жилищния кредит, не се изненадвайте! Читател на "Труд" сигнализира вчера, че е получил "честитка", според която дължи 0,78 лв. повече върху заема си. И той пита: Защо?

Причините за оскъпяването на кредитите са основно две, коментират експерти. Първата е вдигането на лихвените проценти в Европейския съюз. При заемите с т.нар. плаваща лихва оскъпяването е сбор от европейски лихвени индекси плюс определена надбавка.

В други случаи цената на кредита може да се увеличи от повишението на таксите, съпътстващи всеки кредит. Това се потвърждава и от статистиката на БНБ - от януари до юни т.г. приходите от такси на банките са нараснали 6 пъти.

„Правят еврото като лев", научаваме от „24 часа"

Специално прозорче от прозрачно фолио като при новите двадесетолевки е най-вероятната защита, с която ще се сдобие еврото, предаде германската агенция ДПА. Българските пари са единствените в света, при които тя се използва.

"Работим върху нова серия банкноти", потвърди президентът на Европейската централна банка (ЕЦБ) Жан-Клод Трише. Защитата ще се разпознава лесно, допълва вицешефът на ЕЦБ Франц-Кристоф Цайтел.

Главният касиер на БНБ Стефан Цветков обясни вчера, че става дума за серията от 20 лв., пусната през 2005 г. специално за 120 г. на първата българска банкнота.

Европейската банка планира да пусне втора генерация евробанкноти най-рано от 2010 г., тъй като за 5 г. и половина, откакто те се използват, станало ясно, че фалшификаторите ги имитират успешно.

Всеки четвърти българин е пенсионер", съобщава Дневник"

България е сред десетте най-застаряващи държави в света, сочи доклад на ООН, цитиран в понеделник от радио "Дойче веле". Страната е на четвърто място в генералния индекс за степента и бързината на застаряване на населението, седма според дела на хората над 60 години и девета - по средна възраст на жителите си, сочи докладът.

Според данните в момента над 60 години са 22.9% от българите при 11% средно в света. Средната възраст на световното население е 28 години, а на българското е 41.4. По бързина на застаряването по-зле са само Япония, Италия и Германия.

Според коментари на американски информационни агенции една от причините за това е, че България води и световната класация по брой на абортите, което потвърди преди дни друг доклад на ООН. По български данни на всеки 1000 новородени са се падали по 750 аборта. Външните коментатори посочват, че прекъсването на бременността у нас е по-евтино от отглеждането на дете при сегашните икономически условия. В същото време обаче националната статистика откри, че през миналата година в България е имало бейби-бум - родили са се близо 75 хил. деца.

Според демографската стратегия, приета от правителството през миналата година, положението ще се влошава през следващите 10 - 15 години, защото сегашните 50-годишни, чието раждане съвпада със следвоенния бейби бум, ще преминат в пенсионерска възраст без това да се компенсира от приток на работна ръка от новите поколения. В стратегията се предвиждат мерки за преодоляване на това положение чрез удължаване на трудовия живот, създаване на "Сребърен фонд" в подкрепа на пенсионната система, разнообразяване на социалните и здравните услуги за възрастните хора.

Докладът на ООН констатира, че промените в демографската възрастова структура не само в България, но и в целия свят са необратими. По данни на световната организация днес в развитата част на света има повече хора на над 60 години, отколкото деца под 15. Застаряването ще има негативен ефект върху икономическия растеж, спестовните влогове, инвестициите, консумацията, пазарите на труда, пенсионните фондове и данъците, предупреждава докладът. То ще още засегне семейната структура, жилищата, миграционните процеси и здравните услуги.

Учителските заплати няма да се увеличат тази година," пише Новинар"

Увеличение на учителските заплати може да има само след януари 2008 година, напомни вчера министърът на образованието и науката Даниел Вълчев. Според него макрорамката за средствата за догодина ще е готова до края на август и най-вероятно през септември ще бъде обсъдена с учителските синдикати. За повишение от октомври не е реалистично да се говори, а за съобщението на профсъюзите, че има спестени 54 млн. лв. министърът каза, че цифрите са неверни. Вълчев иска от есента "да започне да се говори" за кариерното развитие на учителите, а като приоритет за обсъждане определи третата част от диференцираното заплащане - рейтингът на училището. Сега в сила са само бонусите, които се формират от събраните точки по 10 критерия. Тази година за тях бяха отпуснати 13 100 000 лв. за учителите и 2 000 000 за директорите, а догодина Даниел Вълчев предвижда те да се удвоят.

150 камери на КАТ до края на годината", предупреждава Монитор"

Със 150 камери трябва да се сдобие КАТ до края на тази година. Поръчката вече е направена, но точната бройка на техническите средства ще стане ясен до 2-3 месеца.
В момента в цялата страна 30 мобилни камери следят шофьорите за неправилно изпреварване, минаване на червен светофар, за говорене по мобилен телефон, но най-вече за превишена скорост.
Техниката е пръсната по най-натоварените пътища през лятото ­ София ­ Пловдив, Русе София, както и по магистралите към Бургас и Варна. След края на туристически сезон, местата на мобилните екипи ще бъдат променени, в зависимост от натоварването на трафика.
От април в София вече има и 3 нови полицейски автомобили, оборудвани със модерни записващи камери. Така вече действат 6 екипа, който всеки ден сменят кръстовищата и улиците, които наблюдават.
Продължават да действат и стационарните записващи устройства от Орлов мост до ЦУМ. Анализите на Столичната полиция показват, че в този район освен пътните нарушения, рязко са намалели и джебчийските кражби и другите престъпления. До края на годината предстои в София да бъдат монтирани камери и на бул. "Мария Луиза", до Централна гара, НДК и други възлови места.
Записващата техника заснема на ден стотици, а на някои места и хиляди нарушения на пътя. Тъй като физически тези данни не могат да бъдат обработени изцяло се следи най-вече за грубото превишаване на скоростта т.е над 30 км/ч над максималното ограничение.
В тези случаи шофьорите получават известие по пощата да се явят в КАТ и на място получават акт, с приложена към него снимка на нарушението.
В повечето случаи водачите не възразяват, ако решат да го направят обаче имат законовото право да обжалват наказателното постановлени. Досега обаче няма случай съдът да е отменил акт написан въз основа на запис от камера на КАТ.

„Бизнесът иска отсрочка за новите цени на БДЖ", е водещото заглавие на „Дневник"

Броени дни след като БДЖ обяви повишение на цените за товарните превози, Националното сдружение на спедиторите настоя поскъпването да се отложи за октомври. От транспортното министерство допуснаха пред "Дневник" възможна отсрочка, но само до септември.

Според съобщение от интернет страницата на БДЖ от 15 август превозвачът вдигна с 10.5% цените за товарните превози. Увеличеният разход за големите компании, които са основният клиент на железниците, идва месец и половина след като бизнесът изпита удара от по-високите цени на електроенергията от 1 юли. Именно увеличението на тока с 36%, както и поскъпването на горивата и резервните части, които използва, са основните аргументи на БДЖ да увеличи цените на товарните превози.

Поскъпването на жп транспорта ще увеличи цената на спедиторските услуги с аналогичните 10.5%, коментира председателят на Националното сдружение на българските спедитори Георги Минчев пред "Дневник". Той допусна, че е възможен отлив на транзитни товари през България заради новите цени. През миналата година са превозени 1262 тона транзитни товари, което е с 86 хил. тона повече в сравнение с 2005 г. По данни на БДЖ товарните превози, свързани с износ на български суровини и стоки, бележат спад през 2006 г. спрямо 2005 г. за сметка на превозите, свързани с внос на стоки. Нарастват превозеното зърно, картофи, въглища и железни руди.

Промяната в тарифите за превозите на БДЖ ще се отрази и на цената на цветните метали, произвеждани от КЦМ, концентратите за които се доставят чрез железниците. Според члена на надзорния съвет на предприятието Валентин Захариев новите цени на товарните превози ще увеличат себестойността на произвежданата продукция поне с 5% отделно от ефекта от поскъпването на тока. Обмисляме да се откажем от услугите на БДЖ и да ползваме автомобилния транспорт, каза той пред "Дневник". От "Стомана индъстри", която също е един от големите товародатели, коментираха, че все още изчисляват отражението на новите цени и се надяват да се договорят с БДЖ за тарифите.

Според представители на товародателите на практика с товарните превози бизнесът субсидира пътническите превози на железниците, а в същото време понася негативите от по-високите цени. Компаниите напомниха и за липсата на вагони на БДЖ, което понякога затруднява бизнеса им. Проучване на "Алфа рисърч" сочи, че 43% от анкетираните компании дават средна оценка за спазване на сроковете на доставката, а 31% - на изпълнената поръчка.

Националното сдружение на спедиторите настоява новите цени да влязат в сила от октомври, защото е необходимо време за сключване на новите договори. Големите товародатели твърдят, че повишението не е коментирано с тях и е по-голямо от предварително обявените 8 процента от шефа на железниците Олег Петков.

В сряда управителният съвет на БДЖ ще разгледа въпроса за евентуално отлагане на новите цени. Пред "Дневник" ресорният за сектора зам. транспортен министър Георги Петърнейчев прогнозира, че вероятно новите цени ще влязат в сила от септември, за да имат време компаниите да се подготвят. Засега изпълнителният директор на компанията Олег Петков обаче твърди, че подобно отлагане едва ли е възможно, защото вече се работи с новите цени.

На въпрос защо увеличението на тарифите е засегнало само товарните, а не и пътническите превози, Петков обясни, че в момента се пресмята отражението на новите цени на тока върху билетите за пътниците.

Възможността на пътниците да пътуват с намаление и безопасността на придвижването с влак се сочат като основни предимства на БДЖ според проучване на агенция "Алфа рисърч", резултатите от което бяха обявени неотдавна. С влак пътуват хора под 40 години и над 60 години. Най-често това са работниците, пенсионери и ученици.

Според същото проучване само един от всеки седем клиенти на БДЖ би приел поскъпване на билетите, и то максимум с 5 до 10%. Транспортното министерство в стратегията си за развитието на жп транспорта до 2013 г. е записало, че държавата трябва да заделя пари за БДЖ и превозите с намаление. Транспортният министър Петър Мутафчиев неотдавна изрази опасения, че евентуално поскъпване на билетите ще доведе до отлив на пътници и ще влоши финансовото състояние на железниците.

Според експерти от бранша увеличение на цените на билетите преди местните избори едва ли може да се очаква. Затова "Трен", компанията за търговия с ток на НК "Железопътна инфраструктура", преговаря с АЕЦ "Козлодуй" да купи 50 мегавата електроенергия на по-ниска цена спрямо тази на НЕК, за да не се стигне до увеличение на цените на билетите за пътническите превози, коментира Олег Петков. До преговорите с атомната централа се стигна след намесата на министър Мутафчиев. Намеренията са чрез покупката на ток за локомотивите, които в момента нямат електромери, да бъдат намалени разходите за електроенергия.

„Първа частна река" е водещото заглавие на „Стандарт"

Първа частна река изправи на нокти Смолян. Реститути сложиха ръка на част от коритото на Черна, която пресича града. Местната управа е в смут след куриозно решение на съда. Магистратите върнаха на няколко семейства имоти на дъното на реката. Собствениците вече гледат боб и картофи на брега. Те отказват да изсекат върбите и храсталаците, които затлачват коритото и създават риск от наводнения. Казусът е изключително заплетен и води до сериозни неуредици, коментира кметът на Смолян Дора Янкова.

За да се очертаят и уточнят не само частните земи, но и бреговете на реката, общината е възложила хидроложки доклад.

Едва след неговото завършване ще се търси изход от патовата ситуация.

„Плевенчанин хванат с $ 1,07 милиона", съобщава „Труд"

Цял милион и 70 000 щатски долара, прибрани в тайник на "Фолксваген Венто", бяха открити и иззети при спецакция на полицията и митниците.

"Това е най-големият случай на предотвратена контрабанда на валута. Предишния рекорд държи Варна, където бяха конфискувани 400 000 евро", заяви вчера на ГКПП Капитан Андреево шефът на митниците Асен Асенов. Пресечен е и опит заедно с валутата да бъдат пренесени нелегално 163 грама златни накити за Турция.

Според ГДБОП залавянето на пратката е удар по международна мрежа за прехвърляне на злато от Турция за страните от Евросъюза. В канала били замесени още трима души.

Земята в Добруджа изсъхна", алармира Дума"

Липсата на влага усложнява обработката на земеделските площи, а това ще доведе до трагични добиви през следващата година. Началото на новата стопанска година наближава и ситуацията е много сложна, посочи зам.-директорът на Добруджански земеделски институт Николай Ценов. Фермерите ще успеят да оцелеят през тази година, но за следващата могат да се очакват сътресения, каза председателят на Асоциацията на добруджанските зърнопроизводители Кирил Жендов. Много от земеделците вече се двоумели дали изобщо да сеят отново.
Жендов определи като смешна помощта за семена от 1 лв., която държавата ще дава на фермерите, при положение че семената струват между 9 и 12 лв. за декар. Прогнозите на областната дирекция "Земеделие и гори" сочат, че добивите от слънчоглед в региона ще бъдат между 60 и 120 кг/дка, а при царевицата от 0 до 200 кг/дка. До момента в дирекцията са подадени 508 заявления от земеделските стопани за унищожена реколта от царевица и слънчоглед. 335 430 дка са площите с царевица и 82 500 дка със слънчоглед. Издадени са 56 протокола за 4 770 дка с царевица и 2 протокола за 340 дка със слънчоглед. Производителите са на мнение, че механизмът, по които се определя методът за пълното унищожаване на площите, в които има пропаднала реколта не е добре обмислен. Министерството на земеделието и продоволствието да определи срокове, в които да се извършат огледите за издаване на протоколите за съсипаната реколта, настояха земеделските производители. Николай Ценов предложи да се издават протоколи след като се определи, че нисък добив е от 30-50 кг/дка.

"Бъргър кинг" стъпва в България", научаваме от Дневник"

Веригата за бързо хранене "Бъргър кинг" (Burger King), която е сред водещите компании в сегмента и част от портфолиото на американската "Иям рестърънтс" (Yum Restaurants), стъпва на българския пазар. Информацията съобщиха представители на пазара, като тя беше потвърдена и от Петър Цикалов от екипа, който в момента договаря първите заведения в София.

"Бъргър кинг" стъпва в България, но още не искаме да съобщаваме подробности, преди да сме финализирали преговорите за терените, коментира Цикалов. Той не пожела да каже коя е компанията, която ще управлява веригата в България.

Според източници на "Дневник" полското дружество на холандската "АмРест" (AmRest), което държи правата на "Бъргър кинг" за Полша, е имало намерение да вкара американската верига и в България. Не мога да потвърдя тази информация, каза Томаш Петровски, който отговаря за връзките с медиите на полската компания. Петровски уточни, че "АмРест" е публична компания и всяка информация трябва да бъде съобщена първо на варшавската борса, на която е листвана.

"АмРест" държи правата на двете вериги "Пица Хът" и KFC за Полша и Чехия, които също са част от Yum Restaurants. Дружеството вече има проект в България. През март тази година от "АмРест" съобщиха, че са взели неексклузивните права за KFC и "Пица Хът" за България, което означава, че компанията може да развива марките у нас паралелно с български компании, които държат правата. Томаш Петровски съобщи вчера, че първото тяхно заведение KFC в България ще бъде отворено до края на годината. От "АмРест" не казаха колко точно заведения планират в България. Договорът ни със собственика на марката изисква да имаме поне 15 млн. долара оборот, посочи Петровски.

Основният конкурент на "Бъргър кинг" на международно ниво е "Макдоналдс", която стъпи на българския пазар през 1994 г. В момента веригата има над 20 ресторанта в София и в другите градове. "Алтернативите спомагат за развитието на пазара, както и носят разнообразие и възможност за избор. "Макдоналдс" оперира във висококонкурентна среда навсякъде в света, включително и в България", коментираха от "Макдоналдс България" вчера. По данни на веригата през 2006 г. тя е държала около 20% пазара на бързо обслужване у нас. През миналата година в резултат на корпоративното решение на международно ниво компанията преструктурира представителството си в България в лицензионна структура. По този начин веригата спря преките си инвестиции у нас и прехвърли управлението на трима свои партньори. Подобна промяна беше направена в 20 страни по света. Останалите чуждестранни вериги, които са в България, не са сериозна конкуренция, коментират представители на пазара. Преди близо пет години в България бяха отворени първите заведения на гръцката верига "Гуудис", която обаче не можа да развие голяма мрежа. В Гърция веригата се радва на голям успех.

"Нисан София" с нов сервизен комплекс за 1.5 млн. евро", съобщава Монитор"

"Еврохолд Имоти", част от структурата на "Еврохолд България" АД, е закупил парцел във Велико Търново с площ от 7 500 кв. м, където ще бъде изграден модерен продажбено-сервизен комплекс на Нисан София, дилър на автомобилите Нисан, Рено и Дачия, съобщават от компанията.
Стойността на инвестицията е в размер на 1.5 млн. евро. Проектът предвижда изграждането на шоурум, напълно оборудвани по стандартите на Renault Nissan Alliance сервиз, тенекиджийно отделение, магазин за сервизни части, административни офиси, обособяване на 60 парко места за нови автомобили и др.
Очаква се комплексът да отвори врати през есента на 2008 г.
Към 1 август 2007 г. "Нисан София", част от портфейла на "Еврохолд България", е реализирал 1000 нови автомобила. Един час преди края на вчерашната търговска сесия общо 21 хил. акции на дружеството бяха изтъргувани на нива от 5.90 и 6.05 лв. за брой, уточнява Profit.bg.