В държавната дума в петък по време на парламентарния час се е обсъждало развитието на руската самолетна промишленост. Във връзка с подготовката на бюджет 2007 е обсъждано евентуалното финансиране на авиационната промишленост от страна на държавата. В тази връзка в парламента на Русия е бил поканен министърът на промишлеността и енергетиката на страната, Виктор Христенко.
Министърът съобщил, че в периода 2006 - 2009 година се предвижда пускането на 114 пътнически самолета и 369 вертолета. В отрасъла са заети над 450 хиляди души. Министърът счита, че връщането на Русия на световния пазар на самолетопроизводителите е напълно възможен ход - потенциалът е достатъчен. Важно е, че руското самолетостроене ще бъде поддържано от държавата през 2007 г., на тази промишленост са необходими държавни гаранции за закупуването на самолетите.
Делът на самолетното строителство в Русия е повече от 1/3 от съвкупното промишлено производство и служи освен на икономиката и на интересите на отбраната и въздушната безопасност на страната. По прогнози, самолетното строителство за 2006 г. ще отбележи увеличение от 120% спрямо 2005 г.
Обединената Авиостроителна Корпорация (ОАК), която ще интегрира предприятията от самолетостроителния комплекс на Русия, ще бъде завършена до април 2007 г. и вече встъпва в практическата сфера на дейност. Държавното участие в ОАК като начало ще съставлява 60%. ОАК ще се занимава с формиране на обща стратегия за самолетостроителната промишленост, анализ на пазари, а също и с моделната тактика на авиационната техника. ОАК концентрира ресурсите на „Иркут", „МиГ", „Сухой", „Ильюшин", „Туполев".
Депутатите са задали въпрос на министъра за нашумялата покупка от страна на „Внешторгбанк" на 5% пакет акции в европейския авиационен концерн EADS. Христенко заявил, че степента на участие на Русия в EADS все още не е точно определена. Участието може да бъде стратегическо, т.е. основано на обмен между активите, но от друга страна може просто да бъде финансова операция по покупко-продажба на изгодни акции.
Това обаче няма да се реши нито от министъра, нито от депутатите, а от висшето ръководство на страната. Ако Русия не бъде пусната в стратегическите центрове за вземане на решения на EADS, ВТБ може да изчака благоприятен период и да продаде акциите си с печалба. Ако партньорските отношения се развият добре, делът може да бъде увеличен. Президентът Путин не изключва възможността от увеличаване на акционерния дял на руската страна, но отрича всякакви спекулации за руско поглъщане на Европейската аерокосмическа корпорация.
По мнение на министъра, до 2015 г. руската авиационна строителна индустрия се нуждае от не по-малко от $10 млрд. в рамките на държавно-частно партньорство. Най-вероятни са частните инвестиции в „Иркут", Националната резервна компания (държи 30% от акциите на Аерофлот и 36% от акциите на Ильюшин Финанс) и самолетостроителния завод „Сокол".
От другата страна, Handelsblatt предава, че шефът на EADS Томас Ендерс приветства влизането на руската държава чрез Внешторгбанк в концерна. Защото за германо-френското предприятие Русия и огромните й пазари е изход от кризисната ситуация.
„Съвместната работа със самолетната индустрия на Русия за нас е от стратегическо значение. Русия е не само важен пазар, а разполага с много опит в проектирането и строежа на самолетите."
През миналата година EADS придоби 10% дял в „Иркут". Миналата седмица бе постигнато споразумение за дългосрочна съвместна работа в производството на самолети.
Закъснелите доставки на А380 обремениха EADS с много милиарди. Засега германската и френската част са „на везни". До този момент Внешторгбанк е потвърдила закупуването на дял от 5.02%. Спекулираше се за покупка в размер на 7%. Френската държава и медийния концерн Lagardere държат 22,5% от EADS - толкова, колкото и Daimler - Chrysler. Автомобилният производител обаче заяви, че може би ще намали делът си на 15%. Празнината вероятно ще трябва да се запълни от германското правителство.