Както много полети, системата която трябва да позволи на пасажерите да говорят по мобилните си телефони в небето, също закъснява. Все пак някои компании, предоставят вече услугата за изпращане на e-mail и SMS от въздуха, а Air France скоро ще направи още една крачка напред. В самолетите на френската авиокомпания, не след дълго ще могат да се провеждат телефонни разговори. Това ще е възможно, веднага след като самолетът излети и сигнала „затегнете коланите" изгасне.

Собствениците на авиокомпании не са сигурни, че това е много добро решение, тъй като не се знае как ще се отрази на микроклимата в самолета по време на полет. Редица проучвания показват, че много хора не са съгласни с новата разпоредба, която ще даде възможност да се използват мобилни телефони в самолетите. Така, отделните авиокомпании, продължават да умуват дали и кога да въведат новата система.

През миналата седмица, нискобюджетната авиокомпания JetBlue въведе безплатен, но ограничен Wi-Fi достъп до интернет в съдружие с Yahoo. Така пасажерите притежаващи преносими компютри и Blackberry мобилни телефони, вече могат да си проверят Yahoo пощите и да използват чат клиента Yahoo messenger. Услугата за предаване на глас по интернет, няма да е достъпна за сега.

При някои други авиокомпании обаче, гласовото обаждане ще бъде възможно съвсем скоро. Отново споменаваме френския превозвач Air France, който от началото на следващата година, ще направи възможно обаждането по мобилен телефон във въздуха. Технически, това ще се осъществи с разположена на борда малка GSM-клетка, която ще се свързва с наземната инсталация посредством сателит. В началото, системата ще тръгне само с ограничени услуги, като SMS и мобилен интернет, а три месеца по-късно се очаква да бъде направен и първият истински телефонен разговор.

„През следващите няколко седмици, всички наши пасажери ще получат въпросник, който ще ни даде по-ясна представа за техните предпочитания", коментира служител на Air France. „Ако клиентите ни пожелаят да ползват само текстови съобщения, без телефонни обаждания, то така и ще направим", продължава тя.

Изпращането на SMS-и по време на полет, може би ще е по-безболезнения вариант, тъй като те са по-малко дразнещи от подвикването по телефона, в и без това немного спокойната за някои пътници обстановка. Каквото и да се приеме, пасажерите отново ще бъдат задължени да изключват апаратите си по време на излитане и кацане. Това се прави, за да се намали риска от фатални смущение както в апаратурата на самолета, така и в наземната инсталация по летищата. Новите системи, „заобикалят" проблема с летищните системи, като блокират всички вълни вътре в самолета, а посредством бордовата GSM-клетка, те се изпращат през сателит до наземната мрежа.

На практика, тази въздушна система, прави собствениците на обикновени мобилни телефони в такива притежаващи сателитни телефони. Предимствата на вторите са, че могат да провеждат входящи и изходящи обаждания дори над океана, където няма покритие нито една GSM-клетка. Сега, след като имаме напредналата технология, всичко опира до личностни предпочитания и дали повече пасажери ще искат да съществува тази технология. Или пък, телефонните обаждания да могат да се правят само на презокеански полети, всичко това остава да бъде решено в съвсем скоро време. Въпрос на клиентски избор.