Мирише на пране на пари, контрабанда, криминални деяния - или на някой друг термин за незаконни операции. Става дума за чартърни самолетни полети, които с едноседмична периодика са доставяли доларови банкноти на обща стойност от 110 до 150 милиона долара за Либия.

Парите са били пренасяни в добре опаковни и пломбирани пластикови сакове. Според признанията на двама пилоти, германската Commerzbank поне от 2002 година седмица след седмица е отправяла за Триполи или Бенгази добре опаковани долари на стойност между $110 и $150 млн., предава Шпиегел. Всяка доставка е тежала над един тон. Според разказите на пилотите, след приземяване в Либия тя е била поемана от въоръжени с автоматични пистолети мъже, които претоварвали чувалите с парите в камион. На етикетите на саковете можело да се разчете името на Commerzbank.

Целта на доставките остава неясна. Но е близко до ума, че става дума за пренос на валута, с която либийската висша класа може би иска да си осигури богаташкия живот. Както обяснява Изабеле Веренфелс от Фондация за Икономика и Политика, богатите хора в Либия са зависими от доларите и другите западни валути, само либийските динари не са им достатъчни. „Те искат да бъдат лекувани в западни болници, пътуват много, харчат много пари". Кредитната инфратсруктура вътре в стрната е незадоволителна, така че западните парични институции досега не са откривали клонове в страната.

Commerzbank не е пожелал да коментира този специален случай, макар да е обяснил за SPIEGEL, че т.нар. „сортова търговия" е била изключително „обичайна за банките търговия". По този начин на институции или на държави било нещо най-обикновено да се доставя валута. Най-често от подобен род услуги се ползвали африканските държави. „Там инфраструктурата за безналична обмяна е много трудна. Например в Либия почти няма да откриете парични автомати". По желание на клиентите можело да се договори дали банката сама да организира транспорта.

По-нататък говорителят на Commerzbank е обяснил, че към „сортова търговия" се пристъпвало само след точна проверка относно законите за пране на пари. Също и във финансовото министерство са казали, че не са им известни възможни нарушения във връзка с транспортирането на налични пари.

Все пак обемът на паричните доставки поразява с обема си. Дори доставките да са продължили само година, на крилете на самолети в африканската държава са влетели много милиарди долари. В бизнеса с чартърни полети дори се разказва, че полетите са продължили до 2006. Официално заявените валутни резерви на Либия към 2002 са били $ 14,3 млрд. долара.