За първи път в България се въвежда регламент за условията, на които трябва да отговарят апартаментните туристически комплекси, хостелите и апартаментите за гости. Те са разписани в новата Наредба за изискванията към местата за настаняване и заведенията за хранене и развлечения и реда за определяне на категория, отказ, понижаване, спиране действието и прекратяване на категорията, която е публикувана за обществено обсъждане на сайта на Министерството на туризма www.tourism.government.bg.

След изтичането на 14 дневния законов срок, постъпилите предложения ще бъдат обсъдени и обобщени, а наредбата ще бъде предложена за приемане от Министерския съвет. Това е един от основните нормативни актове в сферата на туризма, чието приемане е било забавено с близо 2 години.

Младежката аудитория, която основно ползва услугите на хостели, може да разчита, че ще получи следните услуги в тях - предоставяне на безплатна карта на града, достъп до оборудвано кухненско помещение, до всекидневна с телевизор и озвучаване, възможност за ползване на телефон, почистване на стаята, достъп до интернет/Wi-Fi и др. По отношение на апартаментните туристически комплекси е предложена възможността за припокриване с изискванията към хотели. По-специфичните изисквания към тях са свързани с изграждането на обекта и въвеждането на съставните му части в експлоатация като жилищни сгради.

С Наредбата се разделят видовете туристически обекти в две категории - клас А, включващ хотели, мотели, апартаментни туристически комплекси, вилни селища, туристически селища и вили и клас Б - семейни хотели, хостели, пансиони, почивни станции, къщи за гости, стаи за гости, апартаменти за гости, бунгала и къмпинги; ресторанти, заведения за бързо обслужване, питейни заведения, кафе-сладкарници и барове. Премахнати са неактуалните изискванията и са създадени нови, които се съобразяват с реалната ситуация в местата за настаняване, и са отчетени тенденциите в предлагането.

С наредбата се създава задължително изискване за въвеждане на единен вътрешен телефонен номер 9 за връзка с хотелските рецепции. Целта на това ново изискване е туристът да бъде максимално улеснен, особено ако му се наложи да потърси бърза или спешна помощ.