Собствениците на автомобили по света вече са уморени да слушат по цял ден за проблемите на рафинериите, които повишават цената на автомобилното гориво.
В условията на пазарна икономика, ако наистина има недостиг на едно благо (повечето експерти твърдят, че има), а печалбите от петролния бизнес са толкова големи, тогава защо няма повече хора, които да строят рафинерии и да печелят неимоверно.
Петролната индустрия от известно време коментира, че новите рафинерии са прекалено скъпи, а екологичните норми правят разрешителните лицензи прекалено трудни за придобиване. Новата програма на президента Буш, според която потреблението на гориво трябва да се понижи драстично през следващото десетилетие, също дава оправдание на петролните компании да не строят рафинерии, коментират от CNN.
Потребителите обаче не са доволни от тези обяснения, според тях петролният сектор нарочно поддържа доставките на бензин ниски, за да държи цените високи и да смъква огромни печалби. Все пак това обяснение изглежда доста елементарно, но тогава защо никой едър бизнесмен не навлиза сериозно в сектора, да строи нови мощности за преработка на петрол и да печели от това?
Ниските производствени обеми на щатските рафинерии, се изтъкват като основна причина за високата цена на горивата от анализаторите. В същия момент големите петролни компании като Exxon Mobil правят по над $2 млрд. печалби за първите три месеца на 2007 г.
Разликата между това какво плащат рафинериите за барел петрол и цената на преработените продукти, е позната в индустрията като „crack spreads". Тези спредове са се увеличили три пъти за последните 12 месеца, което ще рече, че и печалбата е нараснала почти със същия темп.
Отново възниква въпросът, след като печалбите са толкова големи, защо предприемачите нямат интерес да ги приберат, а измислят странни оправдания?
Все пак не можем да поминем последния проект за модернизиране на съществуваща рафинерия в щата Луизиана. Инвеститори са Marathon Oil и Valero, които общо са вложили $4.2 млрд. в проекта. В момента се водят преговори с кувейтската национална петролна компания за доставка на допълнително 500,000 барела дневно.
Но дори в Луизиана, където Marathon взеха лиценз за по-малко от година, не се строи изцяло нова рафинерия, нито има планове това да стане в обозримо бъдеще. Анализаторите коментират, че големите печалби от последните три години в момента са се забавили, тъй като петролът опитва пробив над вечния си рекорд, което за сега малко го затруднява.
На кратко, инвеститорите харесват петролната индустрия в момента, но не са убедени, че след 20 години, това ще продължава да е свръх печеливш бизнес. Тези бизнесмени не желаят да инвестират огромни суми в начинание, което не само следва определена цикличност, но и е обречено в дългосрочен план, заради изчерпване на суровината.
През последните 25 години, широкият борсов индекс S&P 500 е реализирал средногодишна доходност от малко над 10%, докато печалбите на рафинериите са били наполовина.
Ако погледнем в ретроспекция на въпроса, наистина излиза, че петролният бизнес, въпреки че в определен момент носи огромни печалби, е рентабилен само ако рафинерията е построена в дъното на някой от циклите. Едва ли едно мултимилиардно съоръжение построено в близките няколко години ще успее да се изплати до края на текущия цикъл, без да броим вътрешно-политическите фактори и намерения на президентската администрация да съкрати потреблението на бензин.
Stavri
на 27.07.2007 в 23:44:32 #10Много добра статия.
Неделчо Съботинов
на 13.07.2007 в 02:09:46 #9Благодаря много за мнението, ще погледна линкчетата, спорен ден ви пожелавам
Abadbobata
на 12.07.2007 в 18:51:30 #8Еми според мен $100 за барел ще е пределната психологическа граница, която ще тласне към много по-икономични коли и в крайа сметка електромобили. Защото в момента електромобила харчи 4-5 ст. на километър - около два пъти, че и повече, по-малко от бензина. Ако стане $100 много бързо ще се преориентират към електромобили. http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/6283992.stm В същото време към 2012-2015 слънчевите панели ще станат много много достъпни и ще видим светлина в тунела, да не забравяме - "Енергията не расте по дърветата - тя пада от небето". Ето една статийка за ограниченията в момента на слънчевите панели: http://www.renewableenergyaccess.com/rea/news/story?id=41508 (малко е старичка, но актуална) А колкото до изследванията според мен около 2010-2015 ще дойде Oil Peak-a, защото най-оптимистичните - дето викат, че още 50 години ще може да се увеличава производството свободно, говорят глупости. Другите крайни говорят за 2007-ма. Според мен - 2012.
Неделчо Съботинов
на 12.07.2007 в 18:44:19 #7Да, разбирам ви, но аз съм малко озадачен след колко време (приблизително) ще настъпи момента на тотално раздалечаване на двете криви, когато няма да има смисъл да се търсят нови залежи на петрол, да не говорим да се експлоатират. Чувал съм всякакви предположение от 10 до 75 години, явно са правени на различна база и с различна методология. Все пак, ако цената на суровината продължи над $80-85 тази година, това неминуемо ще се отрази на икономическото развитие на индустриално развитите държави и може би най-накрая ще се започне по-силно да се работи към био-енергия и ВЕИ. Дай боже, защото на мен лично ми писна всеки път като си запаля колата да знам, че храня чалмалиите или руснаците.
Abadbobata
на 12.07.2007 в 18:35:41 #6* г-н Съботинов, извинете.
Abadbobata
на 12.07.2007 в 18:35:11 #5г-н Саботион, там посочих - EROEI над 500%, в началото на петролодобива когато петрола е бликал на повърхността EROEI е било над 1:100 - даваш 1 барел, взимаш 100. Ето повече инфо за EROEI на различните технологии за енергодобив: http://www.conservemag.com/2007/04/01/peak-oil-energy/energy-invested-returned/print Значи мн е просто. Добива на всеки краен ресурс има камбановидна крива на добив. И в момента, в който ръста на добива не може да настигне ръста на потреблението и двете криви почнат да се раздаличават (а добива на петрола физически ще почне да намалява поради изчерпване на ресурса) цената на петрола почва да се изкачва неконтролируемо. Тогава алтернативите ще почнат да излизат наяве и така ВЕИ ще станат по-бързо по-конкурентни на изкопаемите.
Неделчо Съботинов
на 12.07.2007 в 16:38:22 #4Направи ми добро впечатление икономическия термин в поста ти EROEI (Energy Returned On Energy Invested), почти като EROI (Energy Returned On Investment) и съм склонен да приема, че е възможно да е било 500% до сега. Въпросът е, кога цената на петрола ще достигне онази точка, в която ще стане абсолютно нерентабилен за каквито и да е било нужди и ще се наложи да минем изцяло на био-енергия и ВЕИ?
Abadbobata
на 12.07.2007 в 16:28:40 #3Хавата е следната. В момента сме употребили около полвината от петрола който има на Земята. Обаче тази полвина, която сме изяли е най-лесно достъпната с EROEI над 500%. Останалата полвина е супер скъпа за добиване, затова цената скача.
Неделчо Съботинов
на 12.07.2007 в 15:59:43 #2Ето, знаех си, че пак евреите са виновни за всичко, май само Костов е по-голям тиранин от тях
alibaba
на 12.07.2007 в 15:50:39 #1Щото доларът е вързан за петрола, и до момента не се е обезценил съвсем е пак заради петрола, и ако се увеличи производството на петрол, ще се понижи котировката на долара! Евреите много отдавна са го измислили този номер, но вече е на привършване тази шашма, трябва да се измисля нова! Защо при толкова много разработки за алтернативно гориво не се масовизира нито едно ?!?