Много леки коли символизират определено време в историята. Например класически автомобили като Mercedes-Benz C 111 и Ford Galaxie 500 ни напомнят за епохата на Студената война, когато Съветският съюз и Съединените щати се състезаваха помежду си, за да завладеят космоса, известна още като ерата на "космическата надпревара".

Понякога обаче се появява кола, която наистина променя света около себе си. Големите автомобилни марки като Porsche, BMW, Volkswagen и италианските производители на екзотични автомобили изиграха решаваща роля в развитието на автомобилната индустрия.

Марки като Ferrari, например, имат крещящи проблеми, за които никой не говори, но тези малки неща нямат значение, когато погледнете голямата картина. Днес в нашата статия връщаме часовника назад и разглеждаме някои от най-влиятелните модели в историята на автомобилостроенето.

Ето десет от тези леки коли, които завинаги промениха автомобилната индустрия и принудиха всички наоколо да се адаптират.

Снимка 625635

Източник: Wikipedia

Ford Model T

Естествено, не би могло да започне нашия списък освен с родоначалника на автомобилната индустрия, така да се каже, който наистина революционизира това производство. В наши дни Ford е известен с огромното си разнообразие от превозни средства и склонността си да фалира собствениците на автомобили с поддръжка и ремонт. Но тогава Форд проправи пътя за автомобилната индустрия, която познаваме днес. През 1908 г. Хенри Форд дава на света Ford Model T, първият масово произвеждан автомобил в историята. Неговият новаторски подход позволи на компанията да произведе "Модел Т" с безпрецедентна скорост, като същевременно запази цената далеч под тази на конкуренцията. В резултат на това иновативният и ефективен производствен процес на Ford позволи на Model T да струва между $260 и $850. В крайна сметка между 1908 и 1925 г. компанията продава повече от 15 милиона автомобила Ford Model T, изпреварвайки конкуренцията.

Снимка 625636

Източник: Wikipedia

McLaren F1

С три места в пилотската кабина, позлатен V12 двигател, произведен от BMW, и максимална скорост от 386 км/ч, McLaren F1 беше много изпреварил времето си. Вариращ от $800 000 до $1 милион, McLaren F1 беше една от най-скъпите коли на своето време и остава една от най-ценните коли и до днес, продавайки за над $20 милиона напълно запазени екземпляри.

Атмосферният 6,1-литров S70/2 BMW V12 двигател в McLaren F1 произвежда 618 конски сили с максимален въртящ момент от 479 Nm. И до ден днешен McLaren F1 остава най-бързият сериен автомобил без турбокомпресор, а с естествено атмосферно подаване на горивото.

Снимка 625637

Източник: Wikipedia

Volkswagen Beetle

Историята на Volkswagen Beetle е много необичайна. В първите дни на Втората световна война нацисткият лидер Адолф Хитлер посочва нуждата на обществото от масови автомобили. За да се отговори на тази нужда, бяха необходими достъпна цена, изобилие от доставки и нищо прекалено сложно технически. Резултатът е "народен автомобил" - Volkswagen Beetle, известен още като VW Type 1.

На немски "Volkswagen" всъщност се превежда като "народна кола". Да се ​​каже, че един от най-престъпните автократични лидери на всички времена е отговорен за една от най-добрите коли в историята, може да е малко пресилено, но е истина.

Снимка 580054

Tesla Model S

Въпреки че Tesla Model S не е първата електрическа кола или дори не е първата кола на Tesla, този модел си остава най-важната електрическа кола на всички времена. Когато Model S беше пуснат през 2012 г., той беше перфектният достъпен "sleeper car". Базовият модел S 60 развиваше 362 к.с. от един електродвигател, но днес всичко се е променило много.

Благодарение на огромния брой продажби, Model S се оказа печеливш продукт за Tesla. Така че те продължиха производството и започнаха да подобряват каквото могат по него.

През 2023 г. най-мощният Model S ще бъде моделът Plaid, който има три електрически мотора, които произвеждат до 1020 конски сили и 1428 Nm. въртящ момент. Ето защо Tesla Model S Plaid ускорява до 0-100 км/ч за по-малко от 2 секунди. Въпреки това, все още има няколко страхотни конкуренти, които искат да се справят с Tesla, например перфектният Lucid Air EV, който никой не купува.

Снимка 625643

Източник: Wikipedia

Ford GT40

Ford GT40 беше не само един от най-добрите суперавтомобили, правени някога, но неговата история в Льо Ман предефинирап редставата за Ford. Първият вариант на модела - GT40 Mk1 се задвижва от 4,2-литров двигател Ford Fairlane с мощност 350 к.с., Ford GT40 Mk2 се задвижва от 4,7-литров Ford V8 с мощност 380 к.с. и в крайна сметка с помощта на Карол Шелби получава 7,0-литров V8 с мощност 485 конски сили.

Както всички знаете, Ford GT40 придоби своята слава благодарение на едно историческо събитие, за което дори направиха филм, наречен "Ford срещу Ferrari". След като загуби първото място от Ferrari през 1964 и 1965, Ford "избърса пода" с италианците в състезанието " 24-те часа на Льо Ман" през 1966 година. С това събитие, по-специално, Ford спечели огромно уважение към себе си от автомобилните ентусиасти по целия свят.

Снимка 625646

Източник: Wikipedia

Toyota Prius

През 2023 г. изглежда, че хибридите са навсякъде, но в онези дни те бяха голяма рядкост. И в челните редици на всичко това беше Toyota Prius. Въпреки че Toyota Prius не беше първата такава лека кола, тя беше първият успешен комерсиален хибриден автомобил и все още е най-продаваният и до днес.

Prius премина през много актуализации на дизайна и основни подобрения през годините, но все още остава мразен от автомобилната общност. Това беше до пристигането на изцяло новата Toyota Prius, която остава страхотен конкурент на пазара и през 2023-а.

Снимка 625633

Източник: Wikipedia

Citroën DS

Ако говорим за революционни автомобили, не трябва да забравим и оригиналния Citroën DS. Модерни автомобилни характеристики като въздушно окачване, въртящи се светлини при завиване и дискови спирачки присъстваха на класическия Citroën DS, вярвате или не.

Първите няколко модела Citroën DS слизат от конвейера в края на 50-те години на миналия век и разполагат с това, което Citroën нарича хидропневматично окачване. Ако не знаете: DS е първият масово произвеждан автомобил с дискови вместо барабанни спирачки. В крайна сметка, в края на 60-те, Citroën оборудва DS с фарове, които могат да се въртят в зависимост от посоката, на която насочвате волана. Радикално е да мислим, че функциите, които сега смятаме за ново изобретени, всъщност са били внедрени преди много време.

Снимка 625647

Източник: Pixabay

Audi Quattro

През 80-те години на миналия век най-опасният моторен спорт в света - рали състезанията от клас B, беше на мода. Производителите на автомобили на практика нямаха ограничения за това какво могат да построят и това, без да е изненада, доведе до безумни рали автомобили от група B. Единственото изискване беше да съществуват поне 200 екземпляра такива шосейни коли.

Това доведе до създаването на рали автомобила Audi Quattro. Разбира се, Audi пусна няколко пътни версии на рали автомобила Quattro, но звездата на шоуто е Audi Sport Quattro S1. Този агресивен автомобил имаше екстравагантен бодикит, луд петцилиндров двигател с турбокомпресор. С мощност от 444 конски сили този модел беше първият рали автомобил в историята, който използва система за задвижване на всички колела - по-точно Quattro задвижване, название, което продължава да съществува до ден днешен.

Снимка 625648

Източник: Wikipedia

BMC Mini

BMC (British Motor Corporation) премина през доста тежка криза на идентичността. В някои части на света го наричаха Morris Mini-Minor, а в други Austin Mini. Това се дължи на факта, че BMC притежаваше както Morris, така и Austin по това време. Независимо от това, концепцията на модела BMC Mini революционизира идеята за перфектния градски автомобил.

Заедно с оригиналния Fiat 500, Mini беше един от първите автомобили с предно разположен двигател и задвижване на предните колела. На свой ред това позволи по-достъпна цена, повече пространство в кабината, повече товарно пространство и малък напречен четирицилиндров двигател, вместо предишния гигантския бензинов двигател. До ден днешен много автомобили следват същия принцип, разработен от BMC през 1959 г. заради петролната криза.