Автомобилните производители по света ще изпуснат милиарди долари печалба заради недостигна на чипове — ситуация, която се очаква да се влоши заради ожесточената конкуренция на отделните компании за наличните компоненти, пише CNBC.
Консултантската компания AlixPartners очаква недостигът да унищожи $60,6 млрд. приходи през тази година. Консервативната оценка включва цялата верига за доставки — от дилъри и автомобилни производители до големите доставчици и малките им конкуренти, казва Дан Харш, управляващ директор в нюйоркската компания. "По цялата верига ще има загуби", казва той и посочва, че недостигът ще спре възстановяването на индустрията, което се очакваше през тази година.
General Motors, например, очаква недостигът да намали печалбата и с между $1,5 млрд. и $2 млрд. Ford се подготвя за удар в рамките на $1 млрд. и $2,5 млрд. Honda и Nissan очакват да продадат общо 250 хил. по-малко автомобили до края на март.
"Бой с ножове"
Чиповете са изключително важни компоненти в автомобилите и се използват във всичко от модерните инфотейнмънт системи до по-базови функции като сервоуправлението и спирачките. В зависимост от модела и екстрите му, в един автомобил може да има стотици чипове. "Никой няма да се отърве без да бъде засегнат", казва Харш. И допълва, че ситуацията може бързо да се превърне в "бой с ножове" между компании, индустрии и дори отделни държави.
Засега с едни гърди напред излиза само Toyota, която тази седмица заяви, че има запаси за четири месеца.
Изпълняването на поръчка за чипове е бавно заради тяхната сложност. А недостигът достига всички компании по веригата за доставки. Някои производители на автомобили, като GM и Ford, вече заявиха, че имат планове да сглобяват частично моделите и да ги оставят на склад докато нужните чипове дойдат. Други обмислят възможността да купуват директно от по-малки доставчици, съкращавайки част от веригата за доставка.
Според IHS Markit 672 хил. автомобили по-малко ще бъдат произведени през първото тримесечие на 2021 г., включително 250 хил. в най-големия пазар в света, Китай.
Макар че гигантите в индустрията като Taiwan Semiconductor Manufacturing и United Microelectronics обявиха инвестиционни планове за увеличаване на капацитета, IHS Markit не смята, че те ще успеят да облекчат краткосрочния недостиг.
Как се стигна дотук?
Световната автомобилна индустрия е изключително сложна система от ритейлъри, производители и доставчици. Последната група включва компании като Robert Bosch и Continental, които купуват чиповете за своите продукти от по-малки производители като NXP Semiconductors и Renesas. Засечка някъде по веригата има ефект върху цялата индустрия.
Проблемът се заражда в началото на веригата, която включва т. нар. подложки — тънки пластини от полупроводников материал, които са нужни за производството на интегрални схеми и други. След производството на чипа, той се поставя в модули за системи като кормилната, спирачната и други.
Според Ford са нужни 26 седмици за производството на чипа до поставянето му в автомобил.
Така недостигът започва в началото на миналата година, когато Covid-19 предизвика спиране на производството на автомобили по света. Заради затворените заводи, доставчиците на подложки и чипове се насочиха към други сектори, например потребителска техника, чиито продажби се очакваше да не бъдат засегнати от локдауна. Добавяйки 26 седмици към момента, в който компаниите взимат подобно решение, и достигаме до края на миналата година и началото на тази, когато автомобилните производители започнаха да усещат недостиг.
Причината е, че търсенето на нови автомобили се оказа по-устойчиво от очакваното. Но докато колите продължаваха да излизат от дилърствата, производителите на чипове продължаваха да пренасочват капацитета си към други сектори. И сега се налага да настигат търсенето на автомобили.