Европейската комисия въвежда единна система за обмен на данни за пробега от годишните технически прегледи на леките коли. Тя е създадена по предложение на българския евродепутат от ГЕРБ /ЕНП/ Андрей Новаков като мярка за подобряване на пътната безопасност в Европа.

Платформата вече функционира. Тя е доброволна, безплатна и е отворена за подаване на информация от всички държави-членки, за да бъде проследено техническото състояние на леките автомобили, които се препродават на териотрията на Европейския съюз.

В Страсбург Новаков призова страните от ЕС, включително България, да се присъединят към системата за обмен на данни. По време на пленарната сесия на Европейския парламент той цитира независими изследвания и анализи, според които средната възраст на леките коли в Европа е 11 години, а 50% от продаваните коли втора употреба са с манипулирани данни за пробег.

Три модела, произведени в Румъния, се класират сред топ 10 на най-продаваните автомобили в Европа за август

Три модела, произведени в Румъния, се класират сред топ 10 на най-продаваните автомобили в Европа за август

Производството на автомобили в Румъния се е увеличило с 16% през първите осем месеца на годината

По думите му "техническата изправност на превозните средства е основен фактор за предотвратяване на пътно-транспортни произшествия и активното ползване на системата от всички държави-членки ще спомогне за подобряване на условията за пътна безопасност в целия Европейски съюз".

За момента данните в единната платформа са достъпни за властите и контролните органи в страните от ЕС, но амбицията е платформата да бъде надградена и с публичен потребителски модул. Той ще позволява на всеки човек да проверява в реално време дали данните от километража на автомобил, предложен за продажба, съответстват на информацията от проведените годишни технически прегледи в съответната държава.

Вчера Европарламентът прие резолюция, с която има за цел да постигане нулева смъртност по пътищата до 2050-а година. За да стане това обаче, евродепутатите искат по-строги мерки за пътна безопасност, като например ограничение на скоростта до 30 км/ч и нулева толерантност към шофирането в нетрезво състояние. Годишно по пътищата на ЕС загиват около 22 700 души.