Колите на ток сами по себе си не произвеждат въглероден диоксид, но това далеч не е достатъчно основание, за да си мислим, че те не увреждат природата. Най-малкото - защото трябва да си дадем сметка каква енергия използваме за зареждането на своя електромобил.

В световен мащаб, около 61% от енергията идва от изгарянето на въглища, природен газ, мазут или дизел.

Петте страни с най-много електромобили в света

Петте страни с най-много електромобили в света

Едно нещо е почти сигурно - електрическите коли са бъдещето

Глобалната картина

Fortune правят следната сметка - за 10 мили Tesla Model Y използва приблизително 2,5 KWh енергия. С помощта на данните на Ember за глобалната енергетика, на долната карта се вижда колко грама CO2 се произвеждат, за да може популярният електромобил да измине вече споменатото разстояние.

Снимка 637203

Източник: Fortune

Така се получават интересни парадокси. В Китай се купуват повече EV возила, отколкото където и да е другаде по света, но енергетиката на страната е силно зависима от въглищата и така димът от комините в намалява ефекта от липсата на дим от ауспусите. Ако трябва да бъдем точни, един киловатчас в комунистическата страна върви в комплект с 534 грама вредни емисии.

Абсолютни шампиони са Ботсвана (почти 800 грама емисии за киловатчас) и Южна Африка (над 700).

Ето защо електромобилите ще променят паркингите по света

Ето защо електромобилите ще променят паркингите по света

По-тежките и по-трудни за гасене возила изискват конкретни мерки

Къде сме ние

В България енергийният микс е такъв, че 1 KWh носи около 400 грама емисии - това е малко по-малко от Турция (418) и доста по-добре от Сърбия (569), но в рамките на ЕС се броят на пръстите на едната ръка държавите, в които електромобилите са по-"мръсни", отколкото са у нас.

По-специално това са силно зависимата от въглищата Полша (633 грама на киловатчас - много висок резултат и в глобален план), Естония (464) и Чехия (415,4).

Нежеланите ефекти, които могат да се появят след бързото навлизане на електромобилите

Нежеланите ефекти, които могат да се появят след бързото навлизане на електромобилите

Готови ли сме за промяна?

За сравнение, държавите с повече ВЕИ и ядрени мощности като например Франция и Швеция отчитат под 100 грама вредни емисии за киловатчас.

Както казва директорът по устойчивото развитие на GM Кристен Сиймън, "единственият начин карането на автомобил да бъде с нулеви емисии е цялата енергетика да се декарбонизира".