Колите на ток сами по себе си не произвеждат въглероден диоксид, но това далеч не е достатъчно основание, за да си мислим, че те не увреждат природата. Най-малкото - защото трябва да си дадем сметка каква енергия използваме за зареждането на своя електромобил.
В световен мащаб, около 61% от енергията идва от изгарянето на въглища, природен газ, мазут или дизел.
Глобалната картина
Fortune правят следната сметка - за 10 мили Tesla Model Y използва приблизително 2,5 KWh енергия. С помощта на данните на Ember за глобалната енергетика, на долната карта се вижда колко грама CO2 се произвеждат, за да може популярният електромобил да измине вече споменатото разстояние.
Източник: Fortune
Така се получават интересни парадокси. В Китай се купуват повече EV возила, отколкото където и да е другаде по света, но енергетиката на страната е силно зависима от въглищата и така димът от комините в намалява ефекта от липсата на дим от ауспусите. Ако трябва да бъдем точни, един киловатчас в комунистическата страна върви в комплект с 534 грама вредни емисии.
Абсолютни шампиони са Ботсвана (почти 800 грама емисии за киловатчас) и Южна Африка (над 700).
Къде сме ние
В България енергийният микс е такъв, че 1 KWh носи около 400 грама емисии - това е малко по-малко от Турция (418) и доста по-добре от Сърбия (569), но в рамките на ЕС се броят на пръстите на едната ръка държавите, в които електромобилите са по-"мръсни", отколкото са у нас.
По-специално това са силно зависимата от въглищата Полша (633 грама на киловатчас - много висок резултат и в глобален план), Естония (464) и Чехия (415,4).
За сравнение, държавите с повече ВЕИ и ядрени мощности като например Франция и Швеция отчитат под 100 грама вредни емисии за киловатчас.
Както казва директорът по устойчивото развитие на GM Кристен Сиймън, "единственият начин карането на автомобил да бъде с нулеви емисии е цялата енергетика да се декарбонизира".