Fiat Chrysler Automobiles ще плати над 700 млн. долара, за да разреши съдебни дела, заведени от властите и собствениците на автомобили в САЩ, които я обвиняват в използване на незаконен софтуер, позволяващ на 104 000 нейни дизелови автомобила в САЩ да замърсяват отвъд разрешените лимити, съобщават източници на Reuters.

Компанията  ще плати 311 млн. долара граждански санкции на регулаторите в САЩ и Калифорния, около 75 млн. долара на щатите, разследващи прекомерните емисии и допълнителни средства за компенсиране на надвишените емисии от по-старите автомобили. Тя ще плати и 280 млн. долара за уреждане на дело, заведено от собствениците на замърсяващите коли.

Германският автомобилен доставчик Robert Bosch, който произвежда някои компоненти за дизеловите двигатели на Fiat Chrysler, се очаква да обяви, че ще плати 30 млн. долара на собствениците на САЩ, за да уреди делата срещу него.

 

Сериозните разходи ще помогнат на автомобилния производител да потуши своя "Дизелгейт". Досега Fiat Chrysler отричаше всякакви неправомерни действия, твърдейки, че никога не се е опитвала да се създаде софтуер, който да измами правилата за емисиите. Компанията задели 713 млн. евро (815 млн. долара) през октомври, за да покрие потенциалните разходи, свързани със случая.

Министерството на правосъдието на САЩ изисква солидни граждански глоби от Fiat Chrysler, след като през май 2017 г. е заведе дело срещу компанията, обвинявайки я в незаконно използване на софтуер, довел до прекомерни емисии в 104 000 нейни дизелови превозни средства в САЩ, продадени след 2014 г.

Fiat Chrysler получи одобрение от американските регулатори през юли 2017 г. за продажбата на дизелови автомобили с актуализиран софтуер. Компанията многократно повтори, че се надява да използва този софтуер като основа за справяне с опасенията на агенциите спрямо дизеловите двигатели на Fiat Chrysler от 2014-2016 г.

Очаква се собствениците на засегнатите превозни средства да получат средно по 2800 долара за актуализиране на софтуера. Компанията официално ще привика превозните средства в сервиз заради емисии, но няма да предлага обратното им изкупуване.

Fiat Chrysler спира производството на дизелови коли до 4 години

Fiat Chrysler спира производството на дизелови коли до 4 години

Търсенето спада, разходите се увеличават

Регулаторите в САЩ засилиха контрола върху дизеловите превозни средства, след скандала "Дизелгейт" от 2015 г., който струва на Volkswagen над 25 млрд. долара, изплатени на собственици, регулатори, щати и търговци.

Според регулаторите дизелите на Fiat Chrysler са имали тайна система за контрол върху емисиите, който позволява на автомобилите да отделят прекомерно замърсяване по време на нормално шофиране.

Компанията беше заплашена от много съществени санкции, а юристите й от месеци спорят с държавните служители за размера на наказанията.

Министерството на правосъдието води отделно наказателно разследване за прекомерните емисии. Американската комисия по ценните книжа и борсите и група от главни прокурори на различни щати също разследват скандала.

Въпреки проблемите Fiat Chrysler продължава продава леки автомобили с дизелов двигател в САЩ и планира да предложи дизелови версии в два допълнителни SUV Jeep до 2020 г.