Ако най-накрая е дошъл моментът, в който сте решил да си купите чисто нова кола и ако вече знаете кой е моделът, който най-много ще ви подхожда, то най-вероятно остава въпросът за двигателя: бензинов или дизелов. Или електрически?
За да изберем правилният двигател, трябва да разгледаме няколко фактора, включително цена, обичаен маршрут, както и с каква цел закупуваме автомобила.
Ако вземем за пример Volkswagen Golf - най-продаваният автомобил в Европа, ще видим, че разликата в цената на еднакви модели е в категорична полза на бензиновия двигател. Това важи за всички коли, разбира се. Така модел с 1.0TSI бензинов двигател и 110 конски сили с 6-степенна ръчна скоростна кутия и средно ниво на оборудване Comfortline ще ни струва 36 920 лв. Същият модел със същото ниво на оборудване, но с 1.6TDI дизелов двигател със 115 к.с. и 5-степенна скоростна кутия ще ни коства 39 905 лева - разлика от 2 985 лева.
Volkswagen предлагат модела и с електрически двигател със 136 к.с. Въпреки че цената може лесно да ви откаже - 74 830 лева.
Това е най-малкият бензинов двигател и съотносимия като мощност дизелов агрегат, към които бихме се ориентирали, ако търсим ниска цена на километър.
Простата сметка показва, че разликата между двата варианта е равна на около 1 415 литра гориво при цена на дизела и бензина от 2.11 лв.
Според данни на производителя бензиновият мотор харчи 6 л/100 км в града и 4.9 извън него, а дизеловият - 4.7 л/100 км в града и 4.2 по магистралата.
Или с други думи - с разликата от покупната цена на автомобила можем да изминем над 23 000 километра с бензиновия мотор преди да достигнем само покупната цена на тази с дизеловия двигател. И една бонус сметка: оказва се, че при разлика от 1.3 л/100 км между двата агрегата, ще ви трябват над 100 000 км., за да започнете да "печелите" от избора си на дизелов двигател.
Това означава, че внимателно трябва да преценим за какъв период от време ще шофираме този автомобил и какво разстояние ще минаваме с него. И ако не живеем твърде далеч от работа или не излизаме често извън пределите на града за разходка из страната, спокойно може да се окаже, че годишно изминаваме под 5 000 километра. Което пък означава, че ще ни трябват над 4 години, за да "избием" цената за по-скъпия дизелов мотор, и да започнем да се радваме на това, че харчи по-малко гориво.
Въпреки по-високата покупна цена като нов, тенденцията е, че и ще успеем да продадем дизеловият автомобил за повече пари. На вторичния пазар все още се търсят повече дизели и цената им е по-висока. Което означава, че ще вземете повече пари за използвания си дизелов Golf, отколкото за бензиновия му събрат, ако приемем, че и двете коли са с еднакви екстри и в еднакво състояние.
За придвижване на кратки разстояния в града бензиновият двигател има и друго предимство - загрява по-бързо, което пък означава, че през зимата по-бързо ще имаме и парно. При разстояние до 5 км в посока и температура под нулата е твърде възможно да пътувате на студено всеки ден до работа и обратно.
Друг плюс на бензина е и по-тихата му и спокойна работа.
Съвсем обаче не трябва да отписваме дизела. Сред основните му преимущества през бензиновия му събрат е, както посочихме по-горе, по-ниският разход, по-дългият живот на мотора, както и по-високата мощност в по-ниските обороти.
Именно заради това, ако имаме намерение да караме много, то трябва сериозно да разгледаме предимствата на дизела.
Например, ако работата ви е свързана с често пътуване по междуградски пътища. Така доста по-скоро ще усетите спестеното от по-ниския разход на дизеловия двигател. Освен по-малкото изхарчено гориво може да спестим и от ремонти на двигателя. Дизеловите агрегати "изкарват" повече километри, тъй като оборотите, на които нормално работят, са доста по-ниски.
Освен дългите пътувания, друг случай, в който дизелът би бил по-комфортен и по-добрият избор, е, ако често товарим повече автомобила - без значение дали с багаж, с хора или с двете. Неслучайно товарните автомобили, както и бусове за превоз на хора, са дизелови освен в редки случаи. При този агрегат мощността, измерена в нютон метри (силата на двигателя), в ниски обороти е по-висока, което прави дизелът подходящ при по-тежки превозни средства.
След като определихме при какви ситуация кой двигател е по-ефективен, както и кога кой ще ни излезе по-евтино, трябва да вземем предвид и тенденциите.
Дълги години правителствата препоръчваха дизеловите двигатели заради по-ниското ниво на въглероден оксид, което те изпускат. Не бе взето предвид обаче, че дизеловите агрегати тровят въздуха по съвсем различен начин и, оказва се, са по-вредни за хората, отколкото бензиновите.
Именно заради това във все по-вече големи европейски градове се говори за забрана на дизеловите автомобили в центровете или в определени дни, когато замърсяването е на високи нива. Някои производители - като Volvo - пък вече заявиха, че няма да инвестират в създаването на нови дизелови двигатели.
Последните данни сочат, че през април дизеловите двигатели са загубили доминантната си позиция в Европа, като в търсенето им се отчита спад от 15%. През изминалия месец, дизеловите коли са формирали 46% от общата реализация, докато през април миналата година пазарният им дял е бил 50%.
В зависимост от спецификите на двигателя, след изтичане на гаранционния срок, можем да намерим и разлика в сметките от сервиза между двата агрегата. И докато преди 15 години бензиновите двигатели бяха по-"прости" и съответно по-евтини за ремонт от дизеловите им събратя (например бензинът е без компресор или турбина), то днес и двата вида са с еднаква стенен на "сложност".
В България няма и разлика в данъците за дизел и бензин, нито пък особена в задължителната гражданска отговорност, която се определя на база на кубатурата на двигателя, а не на горивото.
Като финал не можем да кажем категорично кой двигател е по-добрият от другия, тъй като и двата блестят в определени сфери и имат плюсове и минуси в зависимост от това как и за какво ги ползваме.
steiner
на 09.06.2017 в 13:42:12 #2Toyota sa nomer edno po produljitelnost na jivot i pochti nikakvi remonti.
Cenarius
на 28.05.2017 в 16:17:39 #1Що за абсурдна статия (от гледна точка на разходи по автомобила). Статистиката говори ясно - ако ще си взимаш нова кола - дизел. Ако може да ѝ сложиш газ - никакъв дизел, а просто си взимаш кола на газ. Ако ще се кара на бензин.... Тези хора разхода не ги интересува, ама грам. Ама наистина грам. В България пък особено. Нови коли купуват масово фирмите. Най-многобройните коли са на газ. Ако не може на газ се избира производител, който предлага коли на газ. Точка. За шефовете евентуално се избира нещо топ, където разхода на гориво не се гледа, а само да е "пълен с екстри". Ама кво ли разбирам - работех във автопарка на фирма със 400 нови коли. Обикновените хора си взимат нови дизели, коиото се регистрират като "N1". Ако имат ~35 000+лв. Ако бюджета им е по-малък си купуват нещо на газ Kia/Opel/Chevrolet И от време на време някой заблуден фен си взима бензинова кола и си я кара на бензин. Срамота...