Амбициозният план на Швеция да намали драстично емисиите от транспорта, като замени милиони автомобили с двигатели на бензин и дизел с електромобили, се изправя пред огромен проблем: липсата на капацитет в електропреносните мрежи за големите градове, пише Bloomberg.
Увеличението на правителствените грантове повиши и продажбите на електромобили с 253 процента през първите пет месеца на годината, но ралито може да спре, още преди наистина да е започнало. Нуждата от електричество в Стокхолм и други градове надхвърля капацитета на електропреносните мрежи. Заради това новите зарядни станции трябва да се състезават за включването си в мрежата с други проекти, като нови жилища или линии на метрото.
Правителството си постави цел страната да бъде въглеродно неутрална до 2045 г. Индустрията смята, че за постигането на тази цел най-голямата скандинавска икономика ще трябва да добави 2,5 милиона плъгин и електромобили до края на следващото десетилетие. По-голямата част от тях ще бъдат зареждани в домовете на собствениците за кратки пътувания. Нужна е обаче и мрежа от станции за професионалните шофьори - от таксита до ванове за доставки.
Според асоциацията Power Circle решение на проблема има: собствениците на електромобили трябва да получат стимул да не зареждат, а дори и да връщат електричество в мрежата по време на пиковите часове.
Норвегия все още води по продажби
Въпреки големия скок в продажбите, Швеция все пак е далеч зад съседна Норвегия по общ брой електромобили. Богатата на петрол държава има над 10 пъти повече електромобили към края на май, благодарение на по-ниски данъци и други облекчения, като безплатно паркиране и възможност да използват бус лентата.
През първите три месеца на годината общите продажби на електромобили в Европа се покачват с 40%, като Германия е отговорна за една трета от доставките. Все пак, в най-голямата икономика на Стария континент продажбите на електромобили са едва 4% от общите. В Швеция този дял е една пета, а в Норвегия 56%.
В Норвегия електромобилите струват колкото и подобни бензинови модели заради данъчната система. В Швеция, дори и със субсидия от $6 355 за автомобил, електрическите версии все още струват около два пъти повече от конвенционалните.
Макар Швеция все още да изнася над 10% от произведената електроенергия, остаряващата електропреносна мрежа не може да разпредели електричеството там, където е най-нужно, след като търсенето в големите градове се увеличава далеч по-бързо от очакваното. Подмяна в голям мащаб може да отнеме до 10 години, според местната компания Ellevio, което означава, че Стокхолм трябва да изчака до 2030 г. преди да увеличи потреблението си значително.