Амбициозният план на Швеция да намали драстично емисиите от транспорта, като замени милиони автомобили с двигатели на бензин и дизел с електромобили, се изправя пред огромен проблем: липсата на капацитет в електропреносните мрежи за големите градове, пише Bloomberg.
Увеличението на правителствените грантове повиши и продажбите на електромобили с 253 процента през първите пет месеца на годината, но ралито може да спре, още преди наистина да е започнало. Нуждата от електричество в Стокхолм и други градове надхвърля капацитета на електропреносните мрежи. Заради това новите зарядни станции трябва да се състезават за включването си в мрежата с други проекти, като нови жилища или линии на метрото.
Правителството си постави цел страната да бъде въглеродно неутрална до 2045 г. Индустрията смята, че за постигането на тази цел най-голямата скандинавска икономика ще трябва да добави 2,5 милиона плъгин и електромобили до края на следващото десетилетие. По-голямата част от тях ще бъдат зареждани в домовете на собствениците за кратки пътувания. Нужна е обаче и мрежа от станции за професионалните шофьори - от таксита до ванове за доставки.
Според асоциацията Power Circle решение на проблема има: собствениците на електромобили трябва да получат стимул да не зареждат, а дори и да връщат електричество в мрежата по време на пиковите часове.
Норвегия все още води по продажби
Въпреки големия скок в продажбите, Швеция все пак е далеч зад съседна Норвегия по общ брой електромобили. Богатата на петрол държава има над 10 пъти повече електромобили към края на май, благодарение на по-ниски данъци и други облекчения, като безплатно паркиране и възможност да използват бус лентата.
През първите три месеца на годината общите продажби на електромобили в Европа се покачват с 40%, като Германия е отговорна за една трета от доставките. Все пак, в най-голямата икономика на Стария континент продажбите на електромобили са едва 4% от общите. В Швеция този дял е една пета, а в Норвегия 56%.
В Норвегия електромобилите струват колкото и подобни бензинови модели заради данъчната система. В Швеция, дори и със субсидия от $6 355 за автомобил, електрическите версии все още струват около два пъти повече от конвенционалните.
Макар Швеция все още да изнася над 10% от произведената електроенергия, остаряващата електропреносна мрежа не може да разпредели електричеството там, където е най-нужно, след като търсенето в големите градове се увеличава далеч по-бързо от очакваното. Подмяна в голям мащаб може да отнеме до 10 години, според местната компания Ellevio, което означава, че Стокхолм трябва да изчака до 2030 г. преди да увеличи потреблението си значително.



USD
CHF
EUR
GBP