След години на подготовка китайските автомобилни компании са готови да обърнат пазара на електрически превозни средства в САЩ. Наблюдатели от индустрията казват, че е само въпрос на време китайските автомобилни производители да донесат своите впечатляващи - и което е по-важно - евтини - електрически автомобили в САЩ.

След години на заплахи да създадат магазини в Америка, компаниите са по-близо от всякога до това.

На родния си терен китайските компании вече победиха американските си конкуренти, изяждайки пазарен дял от Ford и General Motors, като предлагат по-качествени и по-евтини електрически автомобили за купувачите. Те също започнаха да изнасят куп марки в Европа.

Тъй като китайските лидери в автомобилната индустрия като Nio и Geely обмислят преместване в Щатите, въпросът е дали те могат да преодолеят политическите търкания - и дали американските купувачи ще се съгласят с това?

"Ще бъдат интересни няколко години напред, за да видим дали Ford, GM и други подобни могат да предотвратят идващата китайска конкуренция", каза Мартин Френч, управляващ директор в консултантската компания Berylls. "От това, което видяхме на автомобилното изложение в Шанхай тази година, тази конкуренция е много, много реална."

Индустрията на EV в Китай експлодира през последните години. През 2022 г. продажбите на електромобили в САЩ достигнаха нов връх от 800 000, докато китайските купувачи купиха около 5 милиона електрически пътнически превозни средства.

Печалбата на китайския гигант BYD се увеличи петкратно

Печалбата на китайския конкурент на Tesla се увеличи петкартно

Само за едно тримесечие

След години безпрепятствена доминация, Tesla е на път да загуби короната си на най-големия производител на електромобили в света - и то от китайската компания BYD.

Toyota, Hyundai, а сега и BYD

През 70-те години на миналия век японски автомобилни компании като Toyota и Honda нахлуха с достъпни и икономични превозни средства, които удариха американските производители на автомобили. Съвсем наскоро Hyundai, Kia и други корейски марки ядяха обяда на Ford и GM със SUV-та.

Историята може да се повтори. Китайските производители на електромобили могат да се наложат в САЩ, като навлязат на бюджетна цена, казаха анализатори.

"Възможно ли е китайските компании да правят това, което другите са правили преди, само че сега с електрически превозни средства? Отговорът е категорично да", каза Бил Русо, бивш изпълнителен директор на Chrysler и главен изпълнителен директор на Automobility, базирана в Шанхай консултантска фирма, цитиран от Insider. "Кой не иска автомобили на достъпни цени?"

Но тъй като политическото напрежение между Китай и САЩ се засилва, навлизането на американския пазар може да бъде по-болезнено за Китай, отколкото беше за Япония или Корея. В допълнение към общото безпокойство на потребителите, които може да са по-малко склонни да подкрепят китайска марка, казаха анализатори, законодателите вероятно ще приложат повече контрол на всяка китайска компания, която планира да работи в САЩ.

Тарифата за внос от ерата на Тръмп от 27,5% остава в сила за китайските автомобили, докато новите данъчни кредити на администрацията на Байдън за покупки на електромобили са в полза на превозни средства, произведени в Северна Америка с компоненти за батерии, които не идват от Китай.

Китай печели от цените

Американските марки - включително Tesla - обещават EV опция за дълъг обхват на цена от или под $30 000 от години. Но напредъкът е бавен и понякога регресивен. GM планира да отмени Bolt EV, най-евтиното EV в Америка, до края на 2023 г. и вместо това да използва тази фабрика за производство на скъпи електрически пикапи.

Междувременно китайските марки са несравними по отношение на достъпността на родната си територия и в Европа.

Един от най-популярните електромобили в Китай е Wuling Hong Guang Mini, миниатюрен градски автомобил, който струва приблизително $5000. На автомобилното изложение в Шанхай миналия месец BYD пусна Seagull, стилен хечбек с приблизителен пробег от 290 мили.

Началната му цена? Под $11 000.

Ту Ле, управляващ директор на Sino Auto Insights, консултантска фирма, която е специализирана в китайската автомобилна индустрия, каза, че китайските фирми не пестят от качеството в името на достъпността.

"Те имат продуктите, за да го подкрепят", каза той. "Карал съм редица китайски марки електромобили и, Боже, европейците са в беда."

Китайското господство няма да се случи за една нощ

Дори когато китайските марки ударят американските брегове, това няма да се случи изведнъж. Тези компании вероятно ще тестват водите с пускания в малък обем и ще проучат пазара, преди да се гмурнат напълно. От десетките марки, които може да искат парче от пая, само няколко биха могли да продават в САЩ в значителни количества, каза Ле.

Производителите на автомобили с най-голяма вероятност да пробият първи ще бъдат тези, които вече имат глобално присъствие, каза Русо: Geely и BYD. (Главният изпълнителен директор на BYD наскоро каза, че компанията има малък отпечатък от търговски превозни средства в САЩ, но че в момента не гледа американския пазар на леки автомобили.)

Toyota RAV4 е най-продаваният лек автомобил в света през 2022 година

Това е най-продаваният автомобил в света за 2022-а

Всяка 13-та кола е с тази марка

Polestar, шведска марка за електромобили, собственост на Geely и Volvo, вече внася от Китай. EV стартъпът Nio обяви плановете си да навлезе в САЩ до 2025 г. Следващата стъпка: Създаване на производство в Северна Америка, което Ле каза, че китайските фирми могат да направят, след като стъпят на пазара.

Той каза, че самият размер на автомобилния пазар в САЩ означава, че новите участници ще трябва да строят на местно ниво, за да се конкурират сериозно в дългосрочен план.

"Американците смятат, че приливната вълна идва от Силиконовата долина. Не е така. Идва от две посоки", каза още Ле.