Големите петролни компании и автомобилните корпорации обединяват усилие с една цел - да запазят двигателя с вътрешно горене, който, поне на хартия, е заплашен от електрическите коли. Тайното им оръжие? Високотехнологично масло за двигателите, пише The Wall Street Journal.
Exxon Mobil Corp., BP PLC, Royal Dutch Shell PLC и други петролни компании отделят милиони долари всяка година заедно с производители като Ford, Fiat-Chrysler и не само, за да създадат следващото поколение супер-тънка смазка. Те залагат, че новите масла ще им помогне да изстискат още малко ефективност от конвенционалните двигатели, което ще им помогне да отговорят на все по-стриктните регулации и да останат релевантни още малко, докато новите технологии увеличават пазарния си дял.
Държави като Великобритания, Франция, Китай и Индия вече дадоха да се разбере, че смятат да забранят продажбата на автомобили с двигатели с вътрешно горене през следващите десетилетия. По-рано този месец пък Европейският съюз разкри агресивно предложение да намали емисиите на въглероден диоксид от автомобили с 30% до 2030 г. Пекин пък планира 20% от продажбите на нови автомобили да бъдат електрически или хибридни до 2025 г. В САЩ плановете на администрацията на Тръмп да отмени част от регулации, въведени от Обама, срещат сериозно недоволство.
В отговор, автомобилните компании обещаха да пуснат на пазара повече изцяло електрически автомобили през следващото десетилетие. В същото време петролните гиганти харчат милиарди за възобновяема енергия, а, в някои случаи, инвестират и в инфраструктура за зареждане на електромобили.
Но тези дейности все още са малка част от техните продажби. Повечето компании очакват двигателите с вътрешно горене да останат доминиращи на пазара през следващите десетилетия, което означава, че повишаването на ефективността е важна задача.
BP фокусира усилията си във Великобритания, където компании като Ford и Volvo пращат своите двигатели за взискателни тестове от инженери, които търсят начин да променят маслата и да ги направят още по-ефективни.
"Ако можем да ги подобрим с няколко процента, това си заслужава", казва Дейв Хол, вицепрезидент на Castrol, част от BP.
Част от усилията на автомобилните производители е и добавянето на скоростни кутии с повече предавки и създаването на по-аеродинамични автомобили.
Петролните гиганти работят с автомобилните производители от десетилетия, но усилията за по-тънки масла се засилват в последните години. По-добрата смазка трябва да намали триенето в мотора и да позволи създаването на по-сложни двигатели.
Очаква се през следващата година в САЩ да бъде получено одобрение за ново масло с вискозитет 0W-16, а по-късно и за 0W-08, което вече се продава в Япония, но не е направило своя дебют на останалите пазари.
Новите масла трябва да помогнат на производителите да правят още по-малки двигатели, които са достатъчно мощни, а крайният резултат да доведе до 15% по-голяма ефективност.
Критиците обаче припомнят, че има лимит. PricewaterhouseCoopers прогнозира, че промяната към електрически автомобили е неизбежна и това ще се случи между 2025 и 2030 г., когато цената на батериите ще падне под тази за производството на двигател с вътрешно горене.
jasentcho
на 21.11.2017 в 19:39:22 #1Дълго е за обяснение защо ДВГ има много по-нисък КПД от електрическия двигател . Ако на някой не му се чете, ще му напиша. Иначе повечето оръжия вече са ясни, добре познати и многократно използвани. Най-якото оръжие е ниската цена. Само че тук правителствата си сложиха капан, като не знаеха, че ще се стигне до настоящата ситуация. Във връзка с глобалното затопляне (всъщност връзката е съвсем друга ), акцизът и ДДС, да речем за един литър дизел са към 80 стотинки, и заедно с други вноски към бюджета твърдо надхвърлят 1 лев. Ако по някакъв начин кола на дизелово гориво има цена на електрическа такава, разходът на електрическа енергия ще е твърдо под този 1 лев за същата мощност и изминато разстояние. Всички предпоставки да стане това в следващите 5-10 години са налице. Батериите се усъвършенстват и поевтиняват, електродвигателите при качествена направа имат ориентировъчен живот около 80000-100000 часа, което се равнява на милиони мили или километри пробег. А пък правителствата мъчно ще се откажат от тоз лев, който капе от всеки литър. Така че транспортът като цяло ще поевтинява и ще става по-екологичен, като от това печелят почти всички, без онези икономики, които се издържат основно от нефт.