Големите петролни компании и автомобилните корпорации обединяват усилие с една цел - да запазят двигателя с вътрешно горене, който, поне на хартия, е заплашен от електрическите коли. Тайното им оръжие? Високотехнологично масло за двигателите, пише The Wall Street Journal.

Exxon Mobil Corp., BP PLC, Royal Dutch Shell PLC и други петролни компании отделят милиони долари всяка година заедно с производители като Ford, Fiat-Chrysler и не само, за да създадат следващото поколение супер-тънка смазка. Те залагат, че новите масла ще им помогне да изстискат още малко ефективност от конвенционалните двигатели, което ще им помогне да отговорят на все по-стриктните регулации и да останат релевантни още малко, докато новите технологии увеличават пазарния си дял.

Електромобилите остават привилегия на богатите

Електромобилите остават привилегия на богатите

Платежоспособността и обществените стимули имат основна роля при покупката им

Държави като Великобритания, Франция, Китай и Индия вече дадоха да се разбере, че смятат да забранят продажбата на автомобили с двигатели с вътрешно горене през следващите десетилетия. По-рано този месец пък Европейският съюз разкри агресивно предложение да намали емисиите на въглероден диоксид от автомобили с 30% до 2030 г. Пекин пък планира 20% от продажбите на нови автомобили да бъдат електрически или хибридни до 2025 г. В САЩ плановете на администрацията на Тръмп да отмени част от регулации, въведени от Обама, срещат сериозно недоволство.

В отговор, автомобилните компании обещаха да пуснат на пазара повече изцяло електрически автомобили през следващото десетилетие. В същото време петролните гиганти харчат милиарди за възобновяема енергия, а, в някои случаи, инвестират и в инфраструктура за зареждане на електромобили.

Петролен магнат: Ще минат десетилетия, преди електромобилите да заплашат петрола

Петролен магнат: Ще минат десетилетия, преди електромобилите да заплашат петрола

"Черното злато" ще има важна роля в тежкото корабоплаване, авиацията и нефтохимията

Но тези дейности все още са малка част от техните продажби. Повечето компании очакват двигателите с вътрешно горене да останат доминиращи на пазара през следващите десетилетия, което означава, че повишаването на ефективността е важна задача.

BP фокусира усилията си във Великобритания, където компании като Ford и Volvo пращат своите двигатели за взискателни тестове от инженери, които търсят начин да променят маслата и да ги направят още по-ефективни.

"Ако можем да ги подобрим с няколко процента, това си заслужава", казва Дейв Хол, вицепрезидент на Castrol, част от BP.

Част от усилията на автомобилните производители е и добавянето на скоростни кутии с повече предавки и създаването на по-аеродинамични автомобили.

Петролните гиганти работят с автомобилните производители от десетилетия, но усилията за по-тънки масла се засилват в последните години. По-добрата смазка трябва да намали триенето в мотора и да позволи създаването на по-сложни двигатели.

Очаква се през следващата година в САЩ да бъде получено одобрение за ново масло с вискозитет 0W-16, а по-късно и за 0W-08, което вече се продава в Япония, но не е направило своя дебют на останалите пазари.

Идея: Субсидии за електромобилите и регистър на сервизите

Идея: Субсидии за електромобилите и регистър на сервизите

Асоциацията на автомобилните производители предложи мерки за обновяване на автопарка

Новите масла трябва да помогнат на производителите да правят още по-малки двигатели, които са достатъчно мощни, а крайният резултат да доведе до 15% по-голяма ефективност.

Критиците обаче припомнят, че има лимит. PricewaterhouseCoopers прогнозира, че промяната към електрически автомобили е неизбежна и това ще се случи между 2025 и 2030 г., когато цената на батериите ще падне под тази за производството на двигател с вътрешно горене.