Сигурно се чудите, кой е най-добрият автомобил на пазара в момента. В известна степен отговорът на този въпрос се крие в ежегодната награда "Автомобил на годината".

"Автомобил на годината" е европейска автомобилна награда, която се връчва от 1964 година от група от европейски автомобилни списания от различни европейски държави. Понастоящем организатори са списанията - "Auto" (Италия), "Autocar" (Великобритания), "Autopista" (Испания), "Autovisie" (Холандия), "L'Automobile Magazine" (Франция), "Stern" (Германия) и "Vi Bilägare" (Швеция).

Журито се състои от журналисти в автомобилния бранш от издания в цяла Европа. Броят на представителите по страни е в съответствие с пазарния дял на държавите в автомобилната индустрия. Като пример, журито през 2006 година се състои от 58 представителя на 22 държави.

В състезанието няма категории или класове. Целта е да се открие единичен, отличаващ се победител измежду номинираните модели.

Наградата не е ограничена само за европейските автомобилни марки, но кандидатстващите модели трябва да се предлагат на пазара в поне 5 европейски държави и да имат прогнозни продажби от поне 5000 броя на година.

Кандидатите са преценявани по следните критерии: дизайн, комфорт, сигурност, икономичност, функционалност, експлоатационни качества, управление и цена.

Първият автомобил, който печели надпреварата през далечната вече 1964-та година е Ровър 2000, събрал 76 точки от журито, а последният, от тази година, е Пежо 3008, събрал общо 319 точки от 58-членно жури от 22 европейски страни. Подгласници на френския модел са Алфа Ромео Джулия, със събрани 296 точки и Мерцедес Бенц Е-Класа, със 196 точки.

За сравнение, през изминалата година, печелившият в класацията, бе модела Опел Астра, със своите 312 точки присъдени му от международното жури. Подгласници на лидера в класацията бяха моделите Волво XC 90 (294 точки) и Мазда MX5 (202 точки).

Ето как е изглеждала класацията от 2000-та година насам:

Година Автомобил на годината Точки Модел (второ място) Точки Модел (трето място) Точки
2000 Тоюота Ярис 344 Фиат Multipla 325 Опел Зафира 265
2001 Алфа Ромео 238 Форт Мондео 237 Тойота Приус 229
2002 Пежо 307 286 Рено Лагуна 244 Фиат Стилу 243
2003 Рено Меган 322 Мазда 6 302 Ситроен С3 214
2004 Фиат Панда 281 Мазда 3 241 Фолксваген Голф 241
2005 Тойота Приус 406 Ситроен С4 267 Форд Фокус 228
2006 Рено Клио 256 Фолксваген Пасат 251 Алфа Ромео 159 212
2007 Форд S-Max 235 Опел Корса 233 Ситроен с4 Пикасо 222
2008 Фиат 500 385 Мазда 2 325 Форд Мондео 202
2009 Опел Инсигния 321 Форд Фиеста 320 Фолксваген Голф 223
2010 Фолксваген Поло 347 Тойота iQ 337 Опел Астра 221
2011 Нисан LEAF 257 Алфа Ромео Giulieta 248 Опел Мерива 244
2012 Шевролет Volt/Opel Ampera 330 Фолксваген up 281 Форд Фокус 256
2013 Фолксваген Голф 414 Субару BRZ 202 Волво V40 189
2014 Пежо 308 307 БМВ i3 223 Тесла Model S 216
2015 Фолксваген Пасат 340 Ситроен С4 Cactus 248 Мерцедес С 221
2016 Опел Астра 312 Волво XC 90 294 Мазда Mx-5 202

Ако се чудите кой автомобилопроизводител най-много се е окичвал с наградата през годините, отговорът може малко да ви изненада - защото това е италианската компания Фиат.

Нейни модели са печелили девет пъти наградата. През последните години обаче, компанията все по-рядко успява да направи това, като за последен път нейн автомобил е печелил конкурса през 2008-ма година - в лицето на модела Фиат 500.

На второ място по най-много спечелени титли е Рено - с шест, следвано от Форд, Опел и Пежо - с пет. С четири титли през годините се отличава Фолксваген.

Това са най-продаваните модели автомобили в света през 2016-а

Това са най-продаваните модели автомобили в света през 2016-а

Toyota е реализирала над 1,3 млн. седана Corolla