Има два отговора на въпроса в заглавието. Простият отговор е "да, китайската конкуренция ще намали цените на електрическите превозни средства". Но по-сложният отговор е този, който трябва да се вземе предвид, тъй като включва Илон Мъск, Доналд Тръмп, Детройт, Берлин, китайското правителство, глобалните производители на автомобили, търговски политики и тарифите, пише RTE, позовавайки се на нов доклад.
Възходът на Китай като световна сила при производството на електрическите автомобили
Китай се присъедини към Световната търговска организация през 2001 година. С огромното си население и развиваща се икономика, страната се издигна до световния гигант в производството. През първото десетилетие Китай беше източник както на евтино производство, така и на нарастващи продажби на автомобили и се превърна в много успешен и печеливш пазар за традиционните автомобилни компании от Съединените щати, Германия и Япония.
Китайското правителство направи огромен жест за автомобилните корпорации, когато през 2007 година назначи завърналия се от Германия инженер Уан Ганг за свой автомобилен гуру. Той въведе политиката Китай да прегърне идеята за електрическите автомобили и да надскочи световните производители, които имаха големи предимства с конвенционалните коли с двигатели с вътрешно горене.

Източник: EPA/БГНЕС
Възходът на литиево-йонни батерии
Едно голямо предизвикателство за нововъзникващите китайски автомобилни компании беше, че най-модерната литиево-йонна батерия беше базираната на кобалт катодна технология, която до голяма степен беше домейн на корейски и японски компании.
Въпреки това, все още невижданата като конкурентна литиево-железно-фосфатна (LFP) батерия се оказа доста привлекателна за Китай, защото няма патентна защита в страната и се прави на основата на евтино и лесно достъпно желязо, а не на по-скъпия и по-противоречив кобалт. Беше по-евтино за производство и по-безопасно в експлоатация.
Китайското правителство силно субсидира развитието на LFP и свързаните с тях стартиращи автомобилни компании. Това се оказа голям успех. Автомобилният гигант BYD започна като компания за батерии и след това се разви, за да изгради колата около батерията.
Разпокъсването на световните пазари
Китай е толкова огромен автомобилен пазар, че прави така, че останалият свят да изглежда малък. Около 23 милиона автомобила ще бъдат продадени в страната през 2024 година, с продажби на електромобили с батерии от над 6 милиона и продажби на plug-in хибриди от близо 5 милиона. Продажбите на автомобили в САЩ ще достигнат около 16 милиона. Продажбите на нови автомобили в Ирландия ще бъдат около 120 000, от които около 17 000 са електромобили с батерии и 13 000 са plug-in хибриди.
Подобна жестока конкуренция в Китай понижи цените както на автомобилите с ICE, така и на електромобилите. Вътрешният китайски пазар се пренасочва към електрическите коли, а продажбите на ICE намаляват. Руско-украинската война принуди западните компании да се оттеглят от руския автомобилен пазар - празнота, която беше набързо запълнена от китайски производители, които искат да продадат автомобилите с ICE. Свръхкапацитетът на електрическите коли бързо се разви в Китай, което принуди местните компании да инвестират сериозно в продажби в Европа, САЩ и по целия свят.
Завръщането на Доналд Тръмп
От последните президентски избори в САЩ разбрахме, че гласоподавателите в традиционните автомобилни държави са много недоволни от глобализацията на автомобилната индустрия. Хиляди фабрики са затворени и милиони хора са уволнени. На този фон Тръмп обещава възраждане на производството на ICE с намаляване на акцента върху електромобилите, въпреки че автомобилните компании от Детройт не са много съгласни с това, защото като гледат на електромобилите като на критична част от автомобилното бъдеще.
Не е само Тръмп: администрацията на Байдън тази година наложи 100% мита върху китайските електромобили, а ЕС наложи мита до 35%. Китайското правителство отговори със свои собствени мита.

Източник: iStock
Факторът Илон Мъск
Знаем, че Мъск може да изпълнява няколко задачи едновременно чрез компаниите си за електромобилите, космоса, медиите, изкуствения интелект, а ролята му в бъдещата администрация на Доналд Тръмп тепърва ще помага на милиардера още повече. Той определено жонглира с много топки и то по начин, който никой друг не може.
Едно от предимствата, които той има, е, че Tesla е много добре установена и конкурентоспособна в Китай, като около половината от колите й се произвеждат емунна там. Мъск направи акумулаторните електромобили привлекателни за купувачите и намали цената на им. Очакваме да видим как той, Тръмп и Министерството на енергетиката и търговията на САЩ ще затворят кръга.
Липса на иновации в Европа и Великобритания
Великобритания е сериозен източник на иновации в бизнеса с батериите и големите и важни изобретения в света на батериите идват именно от Острова през последните десетилетия. Но днес Великобритания вече не е сериозен играч в автомобилния свят, което би обяснило защо Britishvolt фалира през 2023 година.
ЕС работи усилено, за да стимулира електромобилите, но много производители се борят с това. Tesla и Пекин са въвлечени в сериозни ценови войни и подрязват крилата на европейските и американските производители, опитвайки се да влязат в играта.
А великата автомобилна сила Германия сякаш е в автомобилен колапс. От Volkswagen говорят повече за съкращения и затваряне на заводи, отколкото за иновации. Голямата надежда за европейското производство на батерии Northvolt подаде молба за банкрут и нещата никак не изглеждат розови.
Ръководителят на Stellantis - компанията майка на европейските марки Peugeot, Citroen, Opel, както и на американските Chrysler и Dodge, внезапно напусна поста си.
Корейските производители Hyundai-Kia се справят добре и Южна Корея инвестира сериозно в производството на батерии и електромобили. В Япония Nissan се бори, докато Toyota царува върховно с нарастващия интерес към хибридите.
Намален интерес към преминаване към електрически коли
Отвъд Китай ръстът на продажбите на електромобили се забави. Има редица фактори, които променят очакванията на шофьорите: безпокойство за пробег, обществено таксуване, цени на електроенергията, намалени субсидии и намаления на цените на новите автомобили, които подбиват стойността на употребяваните автомобили.
Ще станат ли водещи електромобилите в крайна сметка?
Батериите вече имат дълъг живот и някои производители гарантират 1 000 000 км на батериите си, което звучи невероятно, тъй като те твърдят, че батерията ще надживее останалата част от колата. Освен това цените падат и ще бъдат намалени от по-евтините модели на Tesla и световните и китайски производители. Европейският производител Dacia ще продава EV на цена от €16 990 през 2025 година. Tesla също се очаква да представи модел на ниска цена догодина.
В обобщение, намаленията на цените на електромобилите идват поради свръхкапацитета и конкуренцията в Китай и появата на евтини модели. Като противовес на китайската сила, ЕС и САЩ сега налагат жестоки мита върху китайския износ. Това ще доведе до покачване или понижаване на цените по-бавно.
Отговорът на първоначалния въпрос? Да, цените на електрическите коли могат да станат по-ниски, но със сигурност това е сложен процес и все още краят му е неясен.
dvepm
на 15.12.2024 в 15:32:31 #1Когато вместо журналисти се назначават транслатори се получава някаква идиотщина, която българският читател не може и няма как да разбере!!! Цитати от по-горе като: „Taзи вeлиĸa aвтoмoбилнa cилa, Гepмaния, e в aвтoмoбилeн фънĸ, ĸoeтo вepoятнo oбяcнявa пoлитичecĸитe и иĸoнoмичecĸитe фънĸ. “ „Mъcĸ нaпpaви aĸyмyлaтopнитe eлeĸтpoмoбили ceĸcи зa ĸyпyвaчитe и нaмaли цeнaтa нa eлeĸтpoмoбилитe. Oчaĸвaмe дa видим ĸaĸ тoй, Tpъмп и миниcтepcтвaтa нa eнepгeтиĸaтa и тъpгoвиятa нa CAЩ щe нaпpaвят ĸpъгa.“, говорят, че нито нито журналист, нито редактор са прочели какво е публикувано! Срамота!!!