Има два отговора на въпроса в заглавието. Простият отговор е "да, китайската конкуренция ще намали цените на електрическите превозни средства". Но по-сложният отговор е този, който трябва да се вземе предвид, тъй като включва Илон Мъск, Доналд Тръмп, Детройт, Берлин, китайското правителство, глобалните производители на автомобили, търговски политики и тарифи, пише RTE, позовавайки се на нов доклад.

Възходът на Китай като световна сила при производството на електрическите автомобили

Китай се присъедини към Световната търговска организация през 2001 г. С огромното си население и развиваща се икономика, той се издигна до световния гигант в производството. През първото десетилетие Китай беше източник както на евтино производство, така и на нарастващи продажби на автомобили и се превърна в много печеливша страна за традиционните автомобилни компании в Съединените щати, Германия и Япония.

ЕС реши да наложи мита върху китайските електромобили, въпреки че Германия е против

ЕС реши да наложи мита върху китайските електромобили, въпреки че най-голямата икономика е против

Въпреки това преговорите с Пекин ще продължат

Китайското правителство направи злато за автомобилите, когато през 2007 г. назначи завърнал се в Германия инженер, Уан Ганг, за свой автомобилен гуру. Той въведе политиката Китай да прегърне електромобилите и да надскочи световните производители, които имаха големи предимства със своите технология на двигателя с вътрешно горене (ICE).

Снимка 678374

Източник: EPA/БГНЕС

Възходът на литиево-йон-фосфатните батерии

Едно голямо предизвикателство за нововъзникващите китайски автомобилни компании беше, че най-модерната литиево-йонна батерия беше базираната на кобалт катодна технология, която до голяма степен беше домейн на корейски и японски компании.

Въпреки това, все още невижданата като конкурентна литиево-железно-фосфатна (LFP) батерия имаше голяма привлекателност за Китай. Той няма патентна защита в Китай и се основава на евтино и лесно достъпно желязо, а не на по-скъпия и по-противоречив кобалт. Беше по-евтино за производство и беше дори по-безопасно в експлоатация.

Китайското правителство силно субсидира развитието на LFP и свързаните с тях стартиращи автомобилни компании. Това се оказа голям успех. Автомобилният гигант BYD започна като компания за батерии и след това се разви, за да изгради колата около батерията.

Пет начина властите да убедят повече хора да купуват електромобили

Пет начина властите да убедят повече хора да купуват електромобили

Потребителското търсене на електрически коли е далеч под очакваното

Разпокъсването на световните пазари

Китай е толкова огромен автомобилен пазар, че прави останалия свят да изглежда малък. Около 23 милиона автомобила ще бъдат продадени в Китай през 2024 г., с продажби на електромобили с батерии от над 6 милиона и продажби на plug-in хибриди от почти 5 милиона. Продажбите на автомобили в САЩ ще достигнат около 16 милиона. Продажбите на нови автомобили в Ирландия ще бъдат около 120 000, от които около 17 000 са електромобили с батерии и 13 000 са plug-in хибриди.

Подобна жестока конкуренция в Китай понижи цените както на автомобилите с ICE, така и на електромобилите. Вътрешният китайски пазар се пренасочва към електрически, а продажбите на ICE намаляват. Руско-украинската война принуди западните компании да се оттеглят от руския автомобилен пазар, празнота, която беше щастливо запълнена от китайски производители, които искат да продадат автомобилите ICE. Свръхкапацитетът на електромобилите бързо се разви в Китай, което принуди китайските компании да инвестират сериозно в продажба в Европа, САЩ и по целия свят.

Завръщането на Доналд Тръмп

Знаем от последните избори в САЩ, че гласоподавателите в традиционните автомобилни държави са много недоволни от глобализацията на автомобилната индустрия. Хиляди фабрики са затворени и милиони са уволнени в Rust Belt през десетилетията.

Тръмп обещава възраждане на производството на ICE с намаляване на акцента върху електромобилите, въпреки че автомобилните компании от Детройт не са непременно съгласни с това, тъй като гледат на електромобилите като на критична част от автомобилното бъдеще.

Не е само Тръмп: администрацията на Байдън тази година наложи 100% мита върху китайските електромобили, като ЕС наложи мита до 35%. Китайското правителство отговори със свои собствени мита и мита.

Снимка 671248

Източник: iStock

Факторът Илон Мъск

Знаем, че Мъск може да изпълнява няколко задачи едновременно с компаниите си в електромобилите, космоса, медиите, изкуствения интелект и ролята си в бъдещата администрация на Тръмп. Той определено язди множество коне по начин, който никой друг не може. Едно от предизвикателствата, които той има, е, че Tesla е много добре установена и конкурентоспособна в Китай, като около половината от колите й се произвеждат там. Мъск направи акумулаторните електромобили секси за купувачите и намали цената на електромобилите. Очакваме да видим как той, Тръмп и министерствата на енергетиката и търговията на САЩ ще направят кръга.

Липса на иновации в Европа и Великобритания

Великобритания е прекрасен източник на иновации в батериите и важни изобретения в света на батериите идват оттам през последните десетилетия. Но те вече не са сериозен играч в автомобилния свят, което би обяснило защо Britishvolt, голямата надежда за Brexit за технологията за батерии за електромобили, фалира през 2023 г.

ЕС работи усилено, за да стимулира електромобилите, но много производители се борят. Tesla и китайците са въвлечени в сериозни ценови войни и подрязват краката на европейските и американските производители, опитвайки се да влязат в играта.

Тази велика автомобилна сила, Германия, е в автомобилен фънк, което вероятно обяснява политическите и икономическите фънк. Volkswagen говори повече за съкращения и затваряне на заводи, отколкото за иновации. Голямата надежда за европейското производство на батерии, Northvolt, подаде молба за банкрут (може би компаниите за батерии за EV не трябва да поставят волт в наименованията на техните компании).

Ръководителят на Stellantis, компанията-майка на Peugeot, Citroen, Opel и други в ЕС и Chrysler и Dodge в САЩ, внезапно напусна поста.

Корейските производители Hyundai-Kia се справят добре и Южна Корея инвестира сериозно в производството на батерии и електромобили. В Япония Nissan се бори, докато Toyota царува върховно с нарастващия интерес към хибридите.

Намален интерес към преминаване към електромобилите

Отвъд Китай ръстът на продажбите на електромобили се забави. Има редица фактори, които променят очакванията на шофьорите: безпокойство за пробег, обществено таксуване, цени на електроенергията, намалени субсидии и намаления на цените на новите автомобили, които подбиват стойността на употребяваните автомобили.

Ще станат ли водещи електромобилите в крайна сметка?

Батериите вече имат дълъг живот и някои производители гарантират 1 000 000 км на батериите си, което е невероятно, тъй като те казват, че батерията ще надживее останалата част от колата. Освен това цените падат и ще бъдат намалени от по-евтините модели на Tesla и световните и китайски производители. Европейският производител Dacia продава EV на цена от €16 990 през 2025 г. Tesla също се очаква да представи модел на ниска цена през 2025 г.

В обобщение, намаленията на цените на електромобилите идват поради свръхкапацитета и конкуренцията в Китай и появата на евтини модели. Като противовес на китайската сила, ЕС и САЩ сега налагат жестоки мита върху китайския износ. Това ще доведе до покачване или понижаване на цените по-бавно.

Отговорът на първоначалния въпрос? Да, цените на електрическите коли могат да станат по-ниски, но със сигурност това е сложен процес и все още краят му е неясен.

Отговорът на Пекин след европейските мита - все повече китайски електромобили ще се сглобяват в Европа

Отговорът на Пекин след европейските мита - все повече китайски електромобили ще се сглобяват в Европа

Китай изобщо не мисли да се отказва от европейския автомобилен пазар