Китайският апетит за премиум автомобили се оказва благодат за източноевропейските икономики, които по-рано през годината се опасяваха от големия дял на заводите за автомобилни части в производството, коментира Bloomberg.

Словакия и Чехия, които произвеждат най-много автомобили в света на глава от населението, затвориха магазините и баровете, за да се справят с втората вълна от Covid-19 инфекции. Заводите обаче продължават да работят и да произвеждат луксозни автомобили, включително Porsche Cayenne за Азия и САЩ, както и редица бюджетни модели на Peugeot и Skoda за европейските потребители.

Jaguar Land Rover Automotive Plc., която отвори завод в западна Словакия преди две години, отчита "впечатляващо" възстановяване на търсенето от три четвърти, като "продажбите в Китай са особено окуражаващи", казва Ръсел Лесли, директор на завода, в който се произвеждат Discovery и Defender. "Китай, САЩ и Великобритания са много големи пазари за нас и продължаваме да виждаме добри тенденции там".

Официално: Инвестицията за 1 милиард на VW, за която и България се бореше, отива в Словакия

Официално: Инвестицията за 1 милиард на VW, за която и България се бореше, отива в тази страна

Там компанията ще разшири вече съществуващия си завод

В същото време Volkswagen AG обеща над €1 млрд. допълнителни инвестиции в двете държави, които успяха да подновят производството по-бързо, отколкото западните им съседки. Автомобилните инвестиции помогнаха за трансформиране на бившия Източен блок. Привлечени от евтин, но квалифициран труд, както и от близостта до големите европейски пазари, големите производители, които включват и Hyundai и Kia, изградиха заводи в региона, който е дом и на множество производители на части.

Но именно Словакия и Чехия изпъкват. Автомобилният сектор отговаря за около половината от индустриалното производство в първата и около четвърт във втората. Подобна зависимост създаде притеснения. Политици и икономисти вече заявиха, че тя отваря уязвимост при промяна в търсенето на нови автомобили в света, както и при проблеми с веригите за доставки - каквито видяхме при първата вълна Covid-19. Друг риск е трансформацията към електромобили, която ще елиминира част от производството в двете страни, което е свързано с двигатели с вътрешно горене.

Но, изправени пред най-дълбоките рецесии след колапса на комунистическия режим преди три десетилетия, двете страни успяха бързо да възстановят производството и да го задържат сега. И двете икономики надхвърлиха очакванията на анализаторите за предходното тримесечие.

С общо население от 16 млн. души съдбата на двете икономики и пряко свързана с потребители, които са далеч от границите им. През миналата година 85% от износа на автомобилната индустрия на Чехия, който възлиза на $49 млрд., идваше от износ. Делът е още по-голям в Словакия, която произвежда два пъти повече автомобили от Италия, но населението ѝ е 10 пъти по-малко.

Данните, публикувани миналата седмица, показват, че продажбите на нови автомобили в Китай се покачват за четвърти пореден месец през октомври. Продажбите на леки автомобили, SUV и MPV се покачват с 8% до 2,02 млн.

Въпреки техническите промени в индустрията, двете страни продължават да бъдат важна част от производствената верига, казва Лесли. "Добре е, че Словакия може да привлича инвестиции и в бъдеще. Автомобилната индустрия се движи с най-бързия темп от 27 години насам - в свързаност, автоматизация, споделена мобилност и това носи добри възможности".