Boeing Co. е напът да загуби позицията си на най-голям производител на самолети в света от Airbus SE, след като се задържа на върха седем години. През първото полугодие на 2019 година обаче доставките на компанията са намалели с над една трета, като основната причина са двете катастрофи със 737 MAX, пише The Wall Street Journal.

След тях най-добре продаваният модел бе "свален на земята" от регулаторите по света. Забраната е в действие вече четири месеца - далеч повече, отколкото Boeing, инвеститорите и авиокомпаниите очакваха. Съвсем неясно е и кога моделът ще получи разрешение отново да полети. Пазарната капитализация на компанията се сви с около $50 милиарда.

Сривът в доставките разтърси цялата индустрия, която се радваше на безпрецедентен бум, продължил десетилетие. Някои доставчици бяха принудени да намалят производството и да пуснат служителите си в отпуск, а авиокомпаниите трябваше да отменят хиляди полети и търсят компенсация от Boeing.

Над 150 недоставени 737 MAX стоят на земята в САЩ, заедно с над 380, които вече бяха доставени на авиокомпаниите. За трети пореден месец Boeing отчита нулеви поръчки. Доставките през първото полугодие падат до 239 самолета от 378 година по-рано.

Анализатори не очакват регулаторите да дадат разрешение за полети поне до края на септември.

Междувременно европейският производител Airbus е доставил 389 самолета до края на юни и е напът да постигне рекорд през тази година, след като се справи със собствените си проблеми, свързани с производството и веригата за доставки, включително недостиг на двигатели и други.

През последното десетилетие Boeing и Airbus са в оспорвана битка за поръчки от авиокомпаниите, особено от тези в Азия. Общо, те са сключили договори за почти 13 000 самолета, като ще им отнеме седем години да ги произведат.

През 2012 г. Boeing достави повече самолети от Airbus, като така си върна короната след десетилетие на втора позиция. Кризата със 737 MAX обаче препъна американската компания.

Сега Boeing произвежда по 42 самолет 737 на месец, след като намали темпа с около една пета.

Очаква се компанията да отчете второто тримесечие на 24 юли.

САЩ искат мита за още европейски стоки заради субсидирането на Airbus

САЩ искат мита за още европейски стоки заради субсидирането на Airbus

Маслини, сирене и уиски биха могли да бъдат засегнати от новите тарифи