Най-големият производител на самолети в света - европейският гигант Airbus - даде мрачна оценка на въздействието на кризата на новия коронавирус. Компанията каза на 135 000 служители да се подготвят за потенциално по-дълбоко съкращаване на работни места. Фирмата също така предупреди, че оцеляването й ще бъде застрашено, ако незабавно не се вземат някакви мерки, пише Reuters.
В писмо до персонала главният изпълнителен директор Гийом Фюри заяви, че Airbus "кърви финансово с безпрецедентна скорост". Но от компанията отказват да коментират вътрешната си комуникация в подробности.
Писмото е изпратено до служители късно в петък, дни преди компанията да даде резултати от първото тримесечие на 2020 година. И лошите резултати не са изненада, предвид световната пандемия, която остави авиокомпаниите да се борят за оцеляване и на практика спряха доставките на самолети от средата на март.
Airbus започна прилагането на правителствените схеми, като стартира с 3 000 работници във Франция, "но сега може да се наложи да планираме по-мащабни мерки", каза Фюри.
"Оцеляването на Airbus е под въпрос, ако не действаме сега", добавя директорът.
Хората, запознати с въпроса, твърдят и че Airbus също е в активни дискусии с европейските правителства относно схемите за подпомагане, които са в помощ на борбата с индустриите, включително държавногарантираните заеми.
Производството
За да спре изтичането на пари, Airbus този месец заяви, че ще намали производството на реактивни тесни тела с една трета. Фирмата също така издаде цели за производството на самолети с широко тяло, предполагащи съкращения до 42% в сравнение с публикуваните по-рано тарифи.
"С други думи, само за няколко седмици загубихме приблизително една трета от бизнеса си, И, честно казано, това дори не е най-лошият сценарий, с който можем да се сблъскаме", пише Фюри до служителите си.
На 3 април Reuters съобщи, че Airbus разглежда сценарии, включващи намаляване на продукцията до половината, а анализаторите казват, че Boeing се очаква да разкрие съпоставим план за съкращения.
Фари каза, че новият производствен план на Airbus ще остане толкова дълго, колкото е необходимо, за да се направи по-задълбочена оценка на търсенето - вероятно между два и три месеца.
Досега анализаторите и авиокомпаниите говориха най-вече за спад, продължаващ не повече от 3-4 години. Това сега вече е под въпрос, следващите няколко месеца са критични.