Пандемията на новия коронавирус, заплахата от фалити за авиокомпаниите и страховете за глобална рецесия не бяха достатъчни стресове за авиосектора. Сега историческото пренасищане на нефт и огромният срив на цените добавят още неволи на двата най-големи световни самолетни производители - Boeing и Airbus.

И двата гиганта прекараха повече от десетилетие с рекордни поръчки, хвалейки се, че новите им самолети ще доведат спестяване на милиони от гориво.

"Едно нещо, което задържа индустрията на височина по време на големия финансов крах (през 2008 година), беше всъщност цените на горивата, които се покачваха", казва Ричард Абулафия - авиационен анализатор от Teal Group, позовавайки се на рекордни цени на петрола през тази година.

Повишаването на цените на петрола всъщност помагаше за увеличаване на продажбите на по-икономични самолети, противоположно на тенденциите в продажбите на по-големи лични превозни средства като SUV например.

Американските авиолинии ще получат спасителен пакет от $25 млрд.

Американските авиолинии ще получат спасителен пакет от $25 млрд.

Нискотарифни заеми и директни субсидии

Airbus A320neo и Boeing 737 Max, най-продаваните модели самолети с тесни каросерии на двата производителя, бяха разработени след Голямата рецесия, когато цените на горивата отново се покачваха и авиокомпаниите насочиха усилията си към разработването на нови модели, които ще им помогнат да намалят разходите за гориво. Вследствие на това и двете компании натрупаха поръчки на хиляди самолети за години напред.

Производителите сега обаче са загубили тази продажна точка, като добавят към редицата на предизвикателства, които се очаква да продължат поне през 2021 година, ако не и по-късно, и рязкото преобръщане от началото на тази година, откогато авиокомпаниите на практика не могат да получат новите си самолети за еднопосочно пътуване достатъчно бързо.

Абулафия изчислява, че производителите на големи самолети като Airbus и Boeing би трябвало да откажат общо около 1 000 поръчки тази година, което е безпрецедентен спад в сравнение с 681 нетни поръчки през миналата година. Boeing, която вече се "омотава" сериозно около заземяването на своя 737 Max, публикува все по-голям брой анулирани поръчки. От своя страна Airbus по-рано този месец заяви, че ще намали скоростите на производство на самолети с около една трета, "за да се адаптира към новата пазарна среда на коронавируса".

Boeing може да освободи 16 000 служители заради кризата

Boeing може да освободи 16 000 служители заради кризата

От компанията обмислят да намалят броя на персонала си с 10%

Тъй като пандемията доведе до нулево търсене на пътувания, а градовете са блокирани, търсенето на реактивни горива пада по-бързо от други продукти, произведени от нефт. В световен мащаб търсенето на реактивни горива ще се понижи с 47% през второто тримесечие спрямо година по-рано, което е почти два пъти по-бързо от прогнозния спад на потреблението на бензин и повече от три пъти от спада на дизела, което е от решаващо значение за товарния транспорт според оценките на S&P Global Platts. Цените на реактивното гориво в САЩ паднаха повече от 65% от началото на годината към петък.

По думите на Клаудио Галимберти, енергиен анализатор от S&P Global Platts, в момента проблемът е световната криза, която удря всички страни едновременно.

Авиокомпаниите сега са съсредоточени във ограничаването и оптимизирането на полети, за да отговорят на слабото търсене на пътниците. Междувременно те навигират поръчките си в период, в който мерките срещу разпространението на вируса заставят производствата да спрат, а хората да остават вкъщи.

Превозвачите също паркират стотици самолети и отлагат поръчки на нови такива. Някои клиенти анулират поръчките напълно, добавяйки повече болка към производителите. И докато авиокомпаниите планират да ускорят пенсионирането на по-стари и по-малко икономични самолети, това може да не се окаже достатъчно, за да предизвика поредица от нови поръчки. Междувременно възстановяването на търсенето на въздушни пътувания все още остава неясно.

Към 15 април американските авиолинии са пуснали на полет повече от 2 700 самолета, което е над 44% от техния флот. Базираната във Вашингтон Airlines for America - американска търговска асоциация и лобистка група, която включва American, Delta, United Southwest и други големи американски превозвачи, заяви, че към 15 април са бездействали над 2 700 самолета на американските авиолинии, което е повече от 44% от техния флот.

United Airlines отчете $2,1 млрд. загуба

Втората най-голяма авиокомпания в САЩ отчете $2,1 млрд. загуба

За целия май месец тя очаква по-малко пътници, отколкото обикновено превозва за ден