Цените на голяма част от бързооборотните стоки в България са започнали да намаляват, като "от януари насам всеки месец отчитаме дефлация". Това заяви по време на пресконференция пред журналисти Вигинтас Шапокас, изпълнителен директор на "БИЛЛА България". Според очакванията му, намаляването на цените ще продължи и през следващите месеци.

От представените данни става ясно, че всички основни категории стоки поевтиняват средно в магазините на веригата с 2.6%, като лидери по падащи цени са плодовете и зеленчуците с 10.7%. Млечните храни поевтиняват с 5.3%, а месото и деликатесите са с на точката на замръзване. Поскъпване се отчита основно при нехранителните продукти и почистващите препарати - съответно с 5.3% и 2.9%.

Интересното тук е, че собствената статистика на "Билла" се различава от официалната на НСИ, която измерва за същата кошница категории стоки средно намаление от -0.8%. Обяснението на Шапокас е в постоянно "инвестиране в цените на продуктите в магазинната мрежа", под което се има предвид увеличаване на броя на стоките в промоция, както и като цяло подбора им.

Billa се оплака от административен произвол

Най-голямата търговска верига по брой магазини у нас се оплака от административен произвол

Нейните магазини няма да се включат в инициативата на властта "Достъпно за вас" - поне на този етап

Той обаче е категоричен, че доставчици и производители са започнали да свалят цените, а от компанията пренасят намалението колкото се може по-бързо до клиентите.

От веригата представиха интересно сравнение с великденските празници, като по тяхна прогноза базовата потребителска празнична кошница от агнешко, яйца, козунак, зелена салата, репички, лук, краставици, домати, картофи и сирене ще струва на българите 47 лева вместо миналогодишните 49 лева или с 2.3% по-евтино. В коментар за цената на българското агнешко месо, Шапокас посочи очаквана крайна цена от 20 лева за килограм във веригите.

От компанията показаха и данни за потребителските предпочитания при някои категории стоки през 2023 година. Българските клиенти на веригата са консумирали 40% повече пилешко, 20% повече свинско и 17% повече агнешко месо спрямо предходната година. Също така са продадени над 4.5 милиона броя яйца, както и 340 000 козунака. Консумацията на плодове скача с 30%, а на зеленчуци с 20%.