В продължение на десетилетия Airbus и Boeing се конкурираха за поръчки. През 2017 и 2018 г. Boeing достави повече самолети, но след двете фатални катастрофи, моделът 737 Max получи забрана да лети, а компанията трябваше да спре производството и доставките на най-популярния си продукт, припомня Bloomberg.

След като конкурентът изпадна в криза, Airbus достави 483 повече самолета от Boeing през 2019 г., най-голямата разлика в 45-годишната им битка. Airbus си осигури над 700 нетни поръчки за тяснофюзелажни самолети, докато Boeing загуби повече сделки, отколкото спечели, приключвайки годината с 51 поръчки.

Макар че европейската компания е внимателна и не показва радост от нещастието на Boeing, Airbus все пак има възможност да пренареди пазара за години напред. Консултантът Март Мартин изчислява, че Airbus може да произвежда между 60 и 65% от тяснофюзелажните самолети (от 50% днес), които са най-използваният тип самолети и носят по-голямата част от печалбата за двете компании.

Купуването на самолет не е като купуването на телефон или кола. Airbus и Boeing създадоха дуопол, което означава, че алтернативите са ограничени. Чакането за най-популярните модели продължава години. Спирането на 737 Max означава и че списъкът с чакащи за модела на Airbus става още по-дълъг. Споразумението за покупка включват и предварителни плащания, които могат да бъдат загубени при отказ.

Основният конкурент на 737 Max е Airbus A320neо и компанията доставя самолета в редица типове. Airbus показа и по-големия A321, който може да изпълнява презокеански полети. Компанията обмисля и атака по Max, като разшири по-малкия A220, който може да настани между 100 и 150 пътника. При A320neo и 737 Max обикновено има средно 180 седалки.

Сега обаче по-голямото предизвикателство пред Airbus не е да печели поръчки, а да намери място и части, за да ги изпълнява. През 2019 г. компанията трябваше да намали целта за доставки. Производствените линии по света имат да изпълняват поръчки през следващите осем години. Това е предизвикателство и за авиокомпании, като Ryanair, един от най-големите клиенти на Boeing. Компанията съобщи, че би преговаряла с Airbus, но огромната опашка я е отказала.

Airbus произвежда по около 60 самолета A320 на месец, а скоро ще може да увеличи техния брой с три. През следващата година ще бъде изменена и производствената линия за А380 и от нея вече ще излизат тяснофюзелажни модели. Но в крайна сметка допълнителният капацитет ще бъде наличен чак в средата на десетилетието, тъй като някои от по-старите линии се обновяват в момента.

Въпросът пред Boeing пък е колко бързо ще може да загърби 737. Проектирането на нов модел ще изисква огромни средства, но без такъв компанията трудно ще се съревновава с Airbus.

Печалбата на Airbus се обърна в загуба заради глоби за корупция

Печалбата на Airbus се обърна в загуба заради глоби за корупция

Гигантът е платил санкции на стойност над 4,8 млрд. евро