Популярна филмова реплика е: "Имам една добра и една лоша новина за теб. С коя да започна?" Точно в тази ситуация се оказва Boeing през тази седмица.
Добрата новина за компанията е, че австралийският регулатор оповести, че 737 MAX може да се върне обратно в небето. "Уверени сме, че самолетът е безопасен", каза изпълняващият длъжността ръководител на Civil Aviation Safety Authority Грийм Кроуфорд.
На практика регулаторът приема корекциите, изискани от Федералната администрация по авиацията на САЩ по компонентите на машината.
Австралийските компании не бяха засегнати от заземяването на 737 MAX, тъй като нито една от тях не притежава модела. Някои японски авиокомпании обаче имаха полети до страната с такива самолети, преди те да бъдат спрени още през 2019 г.
От тук започват лошите новини за Boeing, която е на път да се превърне в нарицателно за ужасно качество на самолетите.
На първо място, компанията ще трябва да плати на щатския регулатор 6,6 млн. долара по взаимно съгласие за прекратяването на процеса по разследване на липсата на качество и съблюдаване за безопасността при производството на 787 Dreamlinder. Но с това проблемите по случая тепърва започват.
Причината е, че тази сума вероятно ще е нищожно малка в сравнение с разходите за ремонт на самите самолети, които са засегнати от структурни несъвършенства в конструкцията. Разследването разкри, че този проблем се наблюдава при Dreamliner-ите, произведени през последната година.
Към момента извън движение са общо 88 787 Dreamliner, но техният брой тепърва може да нарасне. Работата за поправяне на конструктивните проблеми даже на един самолет може да отнеме месец, а общата сума вероятно ще възлиза на милиарди долари, което веднага се отрази на акциите на Boeing, които изгубиха почти 6% от стойността си вчера.
Проблемните аероплани обаче нанасят и косвен удар върху американския производител, тъй като компанията има отчаяна нужда от свежи постъпления, а сега производството на модела, от който са поръчани 1882 бройки за обща стойност 150 млрд. долара, е спряно.
Но лошите новини за компанията не свършват дотук. По-рано тази седмица двигател на Boeing 777s се взриви над Денвър и посипа града с метални отломки. В отговор въздухоплавателният регулатор на САЩ обяви, че моделът може да бъде спрян, а United Airlines, единствената американска компания, използваща самолети с проблемния двигател Pratt & Whitney PW4000, превантивно заземи флотата си. Скоро след това самолетът беше спрян от полети и в Япония.
Вчера обаче 777s, летящ от Хонконг за Мадрид, направи принудително кацане на московското летище "Шереметиево", след като каналите за управление на единият от двигателите се е развалил в полет. Това може да доведе до още финансови проблеми за Boeing по познатата схема - спиране на производство, откриване и отстраняване на дефектите и плащане на споразумения с различни регулаторни институции.
Тепърва ще стане ясно как тази поредна сага в корпоративната история на производителя на самолети ще се развие.