Иво Апостолов е финансов директор на Web Media Group, която управлява четири информационни сайта, както и сайт за поръчка на храна в интернет. Преди да се присъедини към компанията е работил за Ernst&Young, bTV и за други проекти в онлайн индустрията. Money.bg е част от портфолиото на Web Media Group.

Разговаряме с него за новостите и тенденциите в интернет рекламата, какво се случва в момента и какво можем да очакваме през следващата година.

Какво се случва през 2015 г. в интернет рекламата?
Може би най-голямата новина е, че благодарение най-вече на Google, Flash вече официално умира. Все още е жив, но вече смело може да се предположи, че до края на следващата годината вече изобщо няма да е фактор в онлайн рекламата. Това вероятно е добрата новина на 2015 година.

Обезпокоителната новина за рекламния пазар е, че дела на потребителите използващи софтуер за блокиране на реклами продължава да нараства с много бързи темпове. Това е лошата новина.

Ще повлияе ли изчезването на Flash на рекламния пазар?
Вероятно в началото ще оскъпи изработването на по-нестандартни формати, но с течение на времето и това ще се регулира. За рекламодатели и агенции, които продължат да ползват Flash, очаквам цените за реклама да оскъпят, поради драстично стеснения кръг от потребителите, до които тези реклами ще достигат.

Реално рекламите, които са изработени на Flash, достигат само до ограничен кръг от интернет потребителите. При това, не до всички. Ако гледаме по-глобално на пазара, то около 40% от потреблението вече е през мобилни устройства, тоест те не виждат Flash банери. От всички потребители около 10% използват софтуер за блокиране на реклами, като почти всички от тях към момента са на компютри и лаптопи. Добавяме и потребителите на Google Chrome и получаваме, че Flash банерите ще са видими от едва 30% от всички посетители в даден сайт. Подобен род ограничение, със сигурност ще доведе и до оскъпяване.

Расте ли пазарът на интернет реклама в България?
Ръстът е налице, но истината е, че този пазар, а и не само, вече се доминира от технологични компании, а не от медии и агенции. И поради тази причина, растеж има, но той не са наблюдава при всеки. Дори общите нетни инвестиции в реклама да се увеличават, това често е за сметка на по-големи отстъпки и по-ниски цени. Разбира се това е процес, който няма как да продължи вечно, но ми е трудно да прогнозирам кога тенденцията ще се обърне.

През 2015 според мен отново с най-голям ръст ще бъдат приходите от видео реклама в интернет, макар и дела на тази реклама да продължи да бъде сравнително нисък в общия микс. Този сегмент в България е силно доминиран от трима участника: YouTube, Netinfo и bTV. Ние също планираме да предложим подобен тип реклама, но обемите естествено ще са значително по-ниски.

Мобилната реклама ще продължи да расте, макар да не съм сигурен, че трябва да продължаваме да я разглеждаме като нещо отделно. Огромна част от потреблението вече е на мобилни устройства.

Разбира се, най-висок ръст отново ще имат Google и Facebook, но колко точно е трудно да се определи, тъй като липсват официални числа за техните продажби в България.

Споменахте, че броят на потребителите, ползващи софтуер за блокиране на реклами, нараства. Как влияе това на рекламния пазар?
Все още няма силно отражение, но през 2015 вече започва да се усеща в пикови моменти. Докато посетителите ползващи такива приложения бяха в рамките на 1-2%, това не бе сериозен проблем за онлайн медиите и можеше да бъде пренебрегнат. При дял от 10% и повече, медиите ще трябва да имат някаква реакция, защото в противен случай няма да има от какво да се издържат.

Google вече успяха да измислят технология, чрез която да сервират видео реклами в YouTube, дори да сте с подобно приложение, очаквам и още технологични решения в тази посока.

Вторият вариант е решението, което немското издание Bild взе, а именно да не можете да четете съдържанието, ако блокирате рекламите и не си плащате за услугата. Подобно решение не мисля, че би работило добре в България към днешна дата.

Третият вариант е да се увеличи обема на така наречения "native advertising" или най-просто обяснено: реклама в съдържанието. Ние в Web Media Group вече имаме няколко подобни кампании, които са реализирани и очаквам по-силен интерес точно към този сегмент.

Разбира се остава и решението медиите да блокират достъпа до съдържание на тези, които блокират рекламите, но не мисля, че това би имало успех в дългосрочен план.

Кое е най-интересното на интернет пазара в момента?
За мен лично е продължаващият възход на така наречените "Facebook медии". Това са сайтове, в които над 70% от трафика идват от най-голямата социална мрежа. Това показва колко голям обхват има самия Facebook върху съдържанието, но също така, че в България може да се изгради медия, която разчита само на един канал за трафик. Определено е интересно да се наблюдава развитието на тези сайтове. Някои от тях вече успяха да диверсифицират трафика си, но повечето явно дългосрочно разчитат само на Facebook. Това не е критика към тези конкуренти, по-скоро е тенденция, която трябва ние самите да анализираме, за да извлечем максимални ползи.

Какво ново можем да очакваме от Web Media Group?
Основният ни приоритет в момента е обновяване на съдържанието във всички сайтове. Искаме то да е по-интересно и любопитно за читателите. Паралелно с това, работим и върху нов дизайн на всички сайтове, които ще видят бял свят до края на 2015 и в началото на 2016 г. Опитваме се да залагаме на повече авторско съдържание, на собствен поглед върху събития и факти. Първите резултати са вече налице, но се надявам 2016 година да е истинското "възраждане" на нашите продукти. Целта ни е да станем по-конкурентни на другите компании на пазара и да можем да се наредим до Netinfo, Investor, bTV и т.н.