През миналата година Райън еър е превозила 116 милиона пътници. По този показател ирландската авиокомпания е най-голямата в Европа - далеч преди групата Луфтханза, Бритиш еъруейс, Иберия и други авиопреозвачи.
Германската бизнес-дама Еве Бюхнер написа по този повод отворено писмо с поздравления към генералния директор на Райън еър - Майкъл О'Лийри. След похвалните слова обаче авторката отправя и остри критики към авиокомпанията. "Прави впечатление колко неточни са твоите самолети. И аз подозирам защо", пише Бюхнер на Майкъл, към когото се обръща със "скъпи".
Авторката на отвореното писмо има и други аргументи: "Много от твоите пилоти не получават заплата, когато са в болнични. Сигурно има и такива, които не изкарват и по хиляда евро на месец. Освен това се твърди, че ти принуждаваш повечето пилоти да декларират фиктивна самостоятелна заетост. Има нещо гнило в цялата тази работа, ако експлоатацията на сътрудниците ти е част от твоя бизнес-модел", пише Еве Бюхнер на шефа на Райън еър. Накрая тя го призовава да демонстрира поведение спрямо клиентите и служителите на компанията, подобаващо за лидер на пазара. "Чак когато твоят добър бизнес стане и приличен бизнес, ти ще бъдеш недостижим на върха", завършва писмото си Бюхнер.
Личен пиар?
Има обаче и нещо смущаващо в това отворено писмо: неговата авторка е основателка и ръководителка на онлайн портала refund.me, който представлява интересите на клиентите, пострадали от закъснения, пренасочени или отменени полети. В такива случаи пътниците имат право на обезщетение до 600 евро, съгласно Регламент №261/2004 на Европейския парламент. Те могат да изискват обезщетенията сами, в краен случай чрез адвокат, или чрез портали като refund.me, flightright.de и други. Самите онлайн портали твърдят, че спестяват много усилия и време на клиентите. За услугата refund.me начислява такса в размер на 25 процента от общата стойност на обезщетението, но тя се удържа само при успешна приключена процедура, т.е. ако има обратно плащане към клиента.
Ще рече, че не е изключено госпожа Бюхнер да си прави личен пиар с това отворено писмо до O'Лийри. Но тя има право поне в едно нещо: че авиокомпанията му е много неточна. "Най-много оплаквания постъпват заради закъснели или отменени полети на Райън еър", пише тя.
И според flightright.de, който е конкурент на refund.me, Райън еър е сред най-закъсняващите авиокомпании, макар тази класация да се оглавява от испанския нискотарифен авиопревозвач Vueling.
Райън еър отвръща на удара
От авиокомпанията реагираха без забавяне: на свой ред публикуваха отворено писмо, започващо с обръщението "скъпа Еве". В него пресаташето на Райън еър Робин Кели отхвърля като неверни обвиненията и на свой ред твърди, че авиокомпанията е толкова успешна именно защото предлага на клиентите си "най-голям обем точни полети" в сравнение с останалите големи авиокомпании. Кели не споменава на какви данни се базира неговото твърдение, но понеже говори за абсолютни числа, нищо чудно и да е прав. Особено когато говорим за най-голямата авиокомпания в Европа, следвана на голяма дистанция от групата на Луфтханза, в чийто състав влизат няколко отделни авиокомпании, сред които Луфтханза, Аустриън еърлайнс, Суис еърлайнс и Юроуингс.
Робин Кели отговаря на обвиненията срещу ниското заплащане на пилотите по следния начин: "Ние предлагаме на нашите пилоти добре платена и сигурна работа. Затова имаме и списък с чакащи над 3 хиляди висококвалифицирани пилоти, които искат да работят в Райън еър", пише той. Следва препратка към Луфтханза, чиито пилоти стачкуваха на няколко пъти през последните години. "Вероятно пилотите на Луфтханза се чувстват експлоатирани. При нас нямаме подобни стачки", пише Кели.
Това е вярно, но се дължи на факта, че в Райън еър няма синдикати. През изминалите години авиопревозвачът дори заплашваше сътрудниците си с уволнение, ако потърсят "услугите" на профсъюзите.
Критика към синдикатите
Райън еър наема голяма част от пилотите, стюардесите и стюардите от агенции по труда. През лятото на 2016 година германската прокуратура започна разследване срещу 100 пилоти на ирландската авиокомпания по подозрение в укриване на данъци и измами със социалните осигуровки. Пилотите декларирали, че работят като самостоятелни предприемачи.
Германското сдружение на пилотите Cockpit отдавна твърди, че половината от пилотите на Райън еър, наети в Германия, само привидно са самостоятелни предприемачи, и че работят при значително по-лоши условия от много свои други колеги в бранша. Робин Кели не отговаря в писмото си на тези обвинения. Затова пък атакува онлайн-порталите за обезщетения, като refund.me, обвинявайки ги, че извършват "безсмислени и ненужни услуги". Затова Райън еър вече нямало да приема молби за обезщетения от "ловци на обезщетения" като refund.me, се казва в документа. "Пътниците трябва да подават молбите си за обезщетения директно при нас", посочва Кели. За ДВ говорителят потвърди, че Райън еър е прекратила сътрудничеството си с подобни онлайн-портали още в края на 2015 година.
И други правят така
От refund.me смятат това за правно недопустимо. "Това е опит за отмяна на съществуващото право", казва говорителят на портала Маркус Фьодерл, според когото вече има заведени дела срещу Райън еър.
Обикновено нискотарифните авиокомпании отказват да изплащат обезщетения на пътници и реагират чак когато пасажерите си наемат адвокат, допълва темата списание Фокус. А като се позовава на британската Служба за надзор на въздушния транспорт CAA, германският вестник Ханделсблат пише, че и други авиокомпании избягват плащането на обезщетения на своите клиенти. Сред тях са например Emirates, Etihad, турските авиолинии Turkish Airlines, сингапурските авиолинии Singapore Airlines, както и американската авиокомпания American Airlines.
"С изключение на турските авиолинии, другите дори нямат бюра за подаване на оплаквания", посочват от CAA.