Италианските луксозни брандове стоки са понижили драстично поръчките към доставчиците си на Апенините заради карантината в Китай, който е най-големият им пазар, и в самата Италия, предаде Reuters. До това се стигна, след като страната се превърна в най-голямото огнище на коронавирус извън Азия и беше на практика блокирана от властите.
"Произвеждахме между 800 и 1000 ръчни чанти месечно за Gucci", казва собственикът на малък доставчик на френската Kering. "През февруари направихме 450, а за март нямаме поръчки. За април и май също нямаме поръчки. Компанията е в застой и се налага да пуснем служителите си като временно освободени."
Глобалният пазар на луксозни стоки се оценява на 280 млрд. евро годишно и той вече беше изправен пред затруднения, тъй като протестите срещу анексирането на Хонконг от Китай сринаха търсенето в един от най-богатите градове на Азия. А след това континентът беше засегнат тежко и от все още разразяващата се епидемия от коронавирус.
Положението на компаниите от сектора обаче се влоши значително заради разпространяването на епидемията в Италия, която е най-големият производител на луксозни продукти. Това доведе до затваряне на някои магазини, отлагане на пускането на нови продукти и замразяване на рекламните дейности.
Същевременно компаниите не могат да разчитат и на притока на туристи със затопляне на времето, тъй като жителите на много от развитите страни бяха предупредени да не посещават страната, освен ако не е критично необходимо да го направят.
Резултатът от това е сериозен удар върху модната индустрия в Италия, която се оценява на 90 млрд. евро или около 5% от БВП на страната за миналата година. Проблемът обаче несъмнено ще напусне границите на страната, тъй като местните компании произвеждат и за много други глобални брандове, а карантината и пониженото търсене при запазване на извънредното положение ще блокират веригата на доставки.
Затова и прогнозата на Jefferies е луксозният сектор да регистрира спад от 3% през настоящата година. Тя беше ревизирана два пъти в посока надолу от началото на 2020 г., но дори и при последната си корекция анализаторската компания очакваше отрасълът да регистрира минималния растеж от 1% на годишна основа.