Епидемията от коронавирус в Китай вече доведе до смъртта на около 3 хил. души при 80 хил. болни, сочи официалната статистика. Тя обаче принуди властите да забранят пътуванията в някои региони от страната, а много заводи преустановиха работа, което нанесе удар на глобалната верига на доставките.

Същевременно по-рано днес стана ясно, че през февруари индексът на мениджърските поръчки във втората по размер икономика е сринал почти двойно спрямо показанията от март, като особено засегнати са услугите.

Продажбите на автомобили в Китай се сринаха с 80% за февруари

Продажбите на автомобили в Китай се сринаха с 80% за февруари

Най-големият автомобилен пазар на света е затруднен от разпространението на коронавирус

За да проверят доколко представителите на местния бизнес могат да издържат на извънредните условия, от Reuters са провели проучване сред почти 4 хил. публични компании от всички сектори на икономиката. Анализът е основан на наличните им парични запаси към края на септември миналата година, тъй като от тях зависи доколко една компания може да оцелее, без да получава нови приходи.

Проучването показва, че най-уязвим е възухоплавателният отрасъл, където фирмите могат да оцелеят средно едва 48 дни, което е по-малко от два месеца и почти двойно по-слабо представяне от година по-рано. Към началото на 2019 г. техните парични запаси биха им били достатъчни за 72 дни. На второ място остава здравеопазването с почти същия брой дни, а на трето - компаниите за въздушна логистика. Най-добро е състоянието на текстилните производители, които без нови постъпления могат да оцелеят малко над 80 дни.

Американски компании губят до половината от приходите си в Китай заради коронавируса

Американски компании губят до половината от приходите си в Китай заради коронавируса

Европейските дружества с бизнес в Поднебесната империя очакват значителен спад на приходите

Авиокомпаниите бяха изключително тежко засегнати, след като на практика всички бяха принудени да отменят огромен брой полети и да освобождават служители, за да се справят с карантината и спада на пътникопотока от и към Китай. Съотношението на дълга към цената на акциите също е нараснало - от 1,27 до 1,78, което е и едно от най-високите такива в страната, следвано от това на строителния отрасъл с 1,70.

За всички компании това съотношение е 0,95, което е по-слаб резултат от миналогодишния - 0,87. Най-ниско е в сектора на хранителните стоки, но и там почти се удвоява на годишна основа - от 0,28 до 0,52.

Данните показват също, че компаниите, намиращи се по-далеч от крайното потребление, т.е. производителите на капиталови стоки, както и по-малките публични бизнеси също са в относително по-неизгодно положение. "Играчите от даунстрийма в много отрасли ще страдат малко повече, предвид проблемите във веригата на доставките и липсата на работна ръка в краткосрочен план", каза ръководителят на поделението за ценни книжа в Китай към BNP Paribas Карълайн Ю Морер.

Милиони компании в Китай са в опасност от фалит

Милиони компании в Китай са в опасност от фалит

Търговската война, войната срещу дълговете, а сега и коронавирусът затрудняват съществуването на малкия и среден бизнес

Най-голям спад на паричните запаси на годишна основа се наблюдава при телекомите, където достига 25%. На втора позиция са компаниите за въздушна логистика, където те се понижават със 17,6%.