След един от най-мрачните дни за демокрацията в Съединените американски щати, Twitter и други социални мрежи решиха да спрат достъпа на президента Доналд Тръмп, за да предотвратят подобни епизоди и ново подбуждане към насилие.

Какви приходи обаче носеше присъствието на Тръмп след 57 хил. туита и почти 89 млн. последователи?

Twitter обяви решението си в петък вечерта, след края на търговията на пазарите. Тогава акциите на компанията поевтиняха с 6%, изтривайки $2,5 млрд. от пазарната капитализация на компанията.

Подобен спад съответства на едно изчисление от 2017 г., според което Тръмп генерира $2 млрд. за Twitter, привличайки нови потребители, които виждат и реклами, докато четат какво има да каже държавният глава.

В понеделник акциите потънаха още и в един момент спадът достигна 11%. По-късно ценните книжа се възстановиха леко и затвориха при спад от 6%. Така в понеделник Twitter имаше пазарна капитализация от $38,319 млрд., при $40,944 млрд. в петък — или спад от $2,625 млрд.

Анализаторът Мак Шмулик от AllianceBernstein смята, че реакцията на пазарите е прекалена. "Повечето рекламодателите не биха докоснали нищо, свързано с Тръмп", казва той. Такава бе ситуацията още преди насилието в Капитолия, където петима загубиха живота си.

Шмулик и други наблюдатели дори твърдят, че забраната може да се отрази положително на Twitter в дългосрочен план, тъй като все повече рекламодателите може да се обърнат към платформата.

В четвъртък Facebook също "изгони" Тръмп, поне до края на мандата му. Акциите паднаха с 4%.Поевтиняването може да се дължи и на очакването, че много потребители може да напуснат Twitter, допълва Шмулик.