Комисията за защита на конкуренцията се произнесе по може би най-известната имитация на българския пазар - случаят с такситата ОК. Антимонополният орган установи недопустима имитация на колите на "ОК Супертранс" от страна на дружеството "Заедно в Европа - ОК Такси".
Този тип казуси са вече с поне 15-годишна история. "ОК Супертранс" е една от първите таксиметрови компании у нас, която наложи стандартизиран изглед на своя автопарк. През годините по улиците на София обаче се появиха много "клонинги" - автомобили с почти същите стикери, които обаче не са към фирмата и возят на различни тарифи. Преди въвеждането на таван на цените в столицата, именно возенето с подобни "копърки" можеше (напълно легално!) да доведе до трицифрена сметка от гарата до центъра.
Особено неприятна е склонността на шофьорите им да предлагат услугите си в района на лечебни заведения, където притеснени жители и гости на столицата е по-малко вероятно да обърнат внимание на какво такси се качват.
Настоящото производство обаче обхваща само периода от началото на 2021 г. до настоящия момент. В него "О"КЕЙ Супертранс" АД подробно описва вида на собствените си автомобили - включително регистрирано в Патентно ведомство лого, телефон за поръчки 973-21-21 и рекламни стикери на "Първа инвестиционна банка", поставени по силата на договор с нея.
В същото време, със снимков материал е показано как "Заедно в Европа-1-такси" (преименувало се на "Заедно в Европа - ОК Такси"):
- Копира дизайна, шрифта и цвета на логото;
- Изписва телефонен номер 972121, който според "ОК Супертранс" не е действителен и даже не е известно другата фирма да има диспечерски пункт;
- На задните врати на колите слага стикери, които визуално приличат на тези на ПИБ, но са например с надпис Fidank.
Приликите са потвърдени и от КЗК, като от комисията подчертават, че различията са достатъчно малки, за да не бъдат веднага възприети и анализирани от потребител, който спира такси на улицата.
![Снимка 640788](https://webnews.bg/uploads/images/88/0788/640788/640x.jpg?_=1699267887)
Източник: КЗК
"Поведението на ответното дружество по отношение имитацията на външния вид (регистрирана марка и рекламни стикери) на един от първите и наложил се участник на пазара на предоставяне на таксиметрови услуги следва да се разглежда като преднамерено, с цел максимално доближаване до външния вид на автомобилите на искателя и извличане на неправомерни ползи за сметка на последния", подчертават от антимонополния орган, като определят деянието като тежко и разпореждат незабавно прекратяване на установената неправомерна практика.
Каква е санкцията
От регистрираната в апартамент в ж.к. "Надежда" "ОК Такси" не са изпратили свое становище по процедурата, а само Удостоверение за регистрация за извършване на таксиметров превоз, счетоводни баланси и отчети за приходи и разходи за 2021 г. и 2022 г.
Именно на база тях е и наказанието - 10% от нетните приходи от продажби за финансовата 2022 г.
В случая това са 10% от 43 000 лева или 4300 лева. Компанията има разрешителни за 289 таксита. За сравнение, при издадени разрешителни за 1264 таксиметрови автомобила (т.е. малко над 4 пъти повече), "ОК Супертранс" има приходи за 2021 г. в размер на 4,675 млн. лева (т.е. над 100 пъти повече).
Решението подлежи на обжалване пред Административен съд - София област.