Meta - компанията зад Facebook, Instagram и WhatsApp, обяви, че ще премахне новинарското съдържание от своите платформи на територията на САЩ, ако бъде приет нов закон, който ще изисква от нея да се споразумее с издателите как да им плаща за материалите, към които се публикуват линкове, съобщава The Register.

Проектозаконът за конкуренцията и запазването на журналистиката предвижда медийните компании да имат възможността за преговори с големите онлайн платформи за "правилата и условията за достъпа на съответната платформа до дигитално новинарско съдържание".

Как се губят $67 милиарда за ден? Компанията майка на Facebook Meta знае отговора

Как се губят $67 милиарда за един ден? Най-голямата социална мрежа знае отговора

Инвеститорите губят доверие в "метавселената" на Зукърбърг

Очаквано, Meta не са съгласни с предложението. "Ако Конгресът приеме необмислен закон за журналистиката като част от пакет, свързан с националната сигурност, ще бъдем принудени да обмислим премахването на новините от платформата вместо да се примирим с наложени от правителството преговори, които не вземат под внимание това, че добавяме стойност на медиите чрез увеличен трафик и увеличен брой абонати", написаха в официална позиция от компанията.

Те са категорични - никой не бива да плаща за съдържание, което потребителите не искат да виждат, а проектозаконът създава подобие на картел, в което от едно дружество се изисква да субсидира други.

Познати думи

Реториката на Meta не е изненадваща, а аргументите не са нови. През 2021 г. Австралия също задължи големите онлайн платформи да си плащат за новините, които показват. За няколко седмици Facebook не показваше новини от страната, но след това седна на масата за преговори.

Facebook ще плаща за новинарското съдържание в Австралия

Facebook ще плаща за новинарското съдържание в Австралия

След като страната прие спорния закон, който цели платформите да плащат за новинарско съдържание

Тезата на правителството беше, че новините са ценни за аудиторията на Facebook и Google и затова те трябва да помогнат финансово за функционирането на медиите. Немалък фактор обаче е и активната позиция на някои от най-големите издатели като Рупърт Мърдок, които виждат свободното разпространение на съдържание онлайн като конкуренция за собствените им платформи.

Американският законов текст обаче дава възможност и на по-малки издатели да преговарят за цената на своето съдържание.

Какво ще се случи?

На няколко пъти през годините Facebook "флиртува" с медиите. Експлозивният ръст на популярността на социалната мрежа по време на Арабската пролет през 2011 г. показа нейната способност да служи за масово осведомяване - като инструмент на утвърдените медии и като своеобразен мегафон за гражданските активисти.

Така Facebook започна да организира обучения за журналисти, да финансира медийно съдържание (видеа и качени директно на платформата статии във формат Instant Articles) и да разработва специални инструменти за издатели.

Google, Facebook и Twitter ще трябва да се справят с фалшивите новини или ги грозят сериозни глоби

Какви глоби могат да "отнесат" Google, Facebook, Twitter, ако не се справят с "дийпфейк"?

Технологичните гиганти могат да загубят до 6% от глобалния си оборот

Скандалите с фалшивите новини като тези около Брекзит, избора на Доналд Тръмп за президент на САЩ или в по-ново време с COVID-19 и ваксините поставиха социалната мрежа в сложното положение да отговаря за медийното съдържание, което алгоритмите ѝ разпространяват сред милиардите ѝ потребители. Последва завой към повече интеракции с близки и познати и по-малко показване на съдържание от страници. Органичният трафик към страниците намаля значително. Много от журналистическите проекти на Facebook бяха замразени.

Сега най-голямата социална мрежа се ориентира към кратки видеа тип TikTok, а китайската хитова социална платформа не дава почти никакви възможности на създателите на съдържание да изпращат аудиторията си към външния сайтове.

При последните масови съкращения работата си в компанията загубиха и някои от основните лица, свързани с медийното съдържание. Така изглежда напълно възможно Facebook в краткосрочен план все пак да преговаря с американските медии, но с мисълта да ги зареже в момента, в който е готова за това.