Съперникът за пътническите самолети на Airbus и Boeing от Китай - тяснофюзелажният C919, произведен от Корпорацията за търговски самолети на Китай (COMAC), направи първото си пътуване извън китайска територия, като прелетя вчера за авиошоуто в Сингапур.

Китай инвестира сериозно в опита си да прекъсне властта на двата доминиращи западни производителя на самолети на световния пътнически пазар, пише по темата Reuters.

Пекин даде тласък тази година за напредък на C919 и ролята на COMAC на вътрешния и международния пазар. Самолетът е сертифициран само в Китай и първият от вече четирите C919 започна да лети за China Eastern Airlines миналата година.

Докато Airbus и Boeing се борят да увеличат производството и да отговорят на търсенето на нови самолети, а Boeing се бори с поредица от кризи, авиационната индустрия наблюдава как COMAC се позиционира като жизнеспособна алтернатива.

Китайската корпорация ще инвестира десетки милиарди юана през следващите 3-5 години, за да разшири производствения капацитет за C919, сподели пред местните е медии служител на COMAC през януари.

Китайските авиационни власти заявиха миналия месец, че тази година ще преследват сертифицирането на Агенцията за авиационна безопасност на Европейския съюз (EASA) за C919, процес, който започна през 2018 г.

C919 беше един от двата комерсиални производители на самолети, летящи със своите самолети край бреговете на Сингапур заедно с Airbus на неделна предварителна премиера за най-голямото въздушно шоу в Азия. Boeing няма да покаже търговски самолет тази година.

COMAC има два пътнически продукта: регионалния самолет ARJ21 и по-големия двумоторен тяснокорпусен самолет C919 с 158-192 места, който се конкурира с утвърдените модели Airbus A320neo и Boeing 737 MAX 8.

C919 направи първия си полет извън континентален Китай през декември до Хонг Конг. ARJ21 се използват от индонезийската TransNusa Air.

Мнозина в индустрията предупреждават, че само четири C919 са в експлоатация в Китай; самолетът е сертифициран само от китайските регулатори, а C919 разчита на международни вериги за доставки.

Въпреки това кризата в доставките в цялата авиационна индустрия, която тества очакваната пълна възвръщаемост и след това растеж на гражданския капацитет в Азия, привлича повече внимание на COMAC.

"Също така сме свидетели на нарастваща тенденция, при която клиентите включват опцията C919 в оценката за развитието на флота си", каза за Ройтерс Адам Коубърн от Alton Aviation Consultancy.

Авиационната консултантска компания IBA прогнозира, че 7-10 C919 могат да бъдат доставени през 2024 г., след като два такива самолета бяха доставени миналата година.

C919 има силна възможност да спечели пазарен дял, особено на вътрешния си пазар", смята Майк Йоманс от авиационната консултантска компания IBA.

"Непосредствените предизвикателства пред COMAC са свързани с производството, което да отговори на местното търсене и сертифицирането за навлизане на международните пазари", добави Йоманс.