В България за електронно правителство си говорим от над 20 години, но все още дигитализацията на ключови процеси в държавата или отсъства, или е с компромисно качество. И това - след инвестирани милиарди и след работата на десетки екипи разработчици. В бизнеса обаче никой не би чакал десетилетия за резултати - даже и когато става дума за дигиталната трансформация на компания с приходи почти колкото БВП на нашата страна и с дейности из цяла Европа.
Примерът в случая отново е от България. Защото именно тук REWE digital работи по някои от ключовите проекти за бъдещето на групата REWE, което излиза далеч от рамките на традиционния ритейл.
Склад 2.0
REWE digital България съществува от 7 години, но нейният управляващ директор Лъчезар Димитров признава, че за първи път представя компанията медийно. Неговата кариера е свързана с групата на REWE - икономист по образование, той в миналото е отговарял за експанзията на Billa у нас.
Екипът на REWE digital е от близо 2500 души. От тях около 100 са в София, Варна и Пловдив и те са ангажирани с проекти, които се реализират извън границите на нашата страна.
Първият е свързан със интегрираното решение, което управлява всички процеси в складовете в Германия. "Горди сме, че участвахме в разработката на системата, която позволи да автоматизираме складовите процеси. Това означава да намалим чисто физическия труд на хората, които работят в склада - да внедрим роботи, поточни линии и автоматизация", обяснява Димитров.
Източник: REWE digital
Лъчезар Димитров, REWE digital България
Системата е изградена от нулата, като в синхрон по нея работят програмисти от няколко държави. Именно с помощта на българския екип разработчици в Кьолн започва да функционира един от най-големите полуавтоматизирани складове в Европа.
"Надявам се, че ще можем да внедрим и в България системите, които сме интегрирали в германските складове", допълва Димитров.
Отвъд ритейла
REWE групата в 21 страни от Западна, Южна и Източна Европа е активна в много сфери извън традиционния бизнес с хранителни стоки и това се отразява и на задачите, с които digital подразделението у нас е ангажирано.
Сред тях е paymenttools - вътрешен стартъп, който създава вътрешна екосистема за разплащане.
При над 15 000 физически супермаркета и няколко онлайн магазина, обемът на транзакциите е огромен, а използваната в момента външна система не отговаря напълно на нуждите на групата, обяснява Димитров. Затова и с българско участие се разработва чисто нова.
Източник: REWE digital
Въпреки че системата все още не е изцяло изградена и се тества само в определени магазини и банкови карти, вече се регистрират пикови стойности от по около 850 транзакции в секунда. Планът е платежната система да се използва не само в групата на REWE, но и да се предлага на външни клиенти, като вече се реализират проекти в тази посока.
Третият важен проект на REWE digital България няма общо с дейностите, с които у нас свързваме групата. Той е свързан не с домати и краставици и ритейл бизнеса като цяло, а с... хотели и самолети. "Един от основните фокуси на REWE групата е извън ритейла е туристическият бранш. Ние сме №2, сред най-големите туроператори в Европа и имаме огромна база от клиенти - не само в Германия, но и в скандинавските страни и т.н.", обяснява Димитров.
Това е продукт, който трябва да бъде дигитализиран и разработката в голяма степен се случва в България. Става дума за "една платформа, в която всеки от нас може да си намери хотел, да резервира самолетен билет - да използва за планиране на своята почивка".
Какво идва след хоум офиса?
Последната новина от REWE digital у нас беше свързана с отварянето на нов офис в Пловдив - след тези в София и Варна (който заработи преди година и половина). Концепцията на двете локации извън столицата е свързана не само с нуждите на компанията, но и на хората, които работят в нея.
Лъчезар Димитров подчертава, че преминаването към дистанционна работа по време на пандемията не е довело до сътресения: "Всъщност, производителността не е свързана с едно конкретно работно място, а с професионалното отношение на всеки един колега".
От друга страна, COVID-19 "донесе своеобразна децентрализация на работното място - една част от колегите, които се изнесоха извън София, останаха в по-малките населени места". То идва на фона на друг процес: "Ако допреди година-две имаше отдръпване от офисите, сега забелязваме значителен ръст на хората, които се връщат обратно - има нужда от социализация".
Източник: REWE digital
В отговор и на двете тенденции REWE digital България създава "работни хъбове" в два от най-големите български градове. Сред тях немалка част са именно хора, които преди са били част от софийския офис.
В същото време, стъпването във Варна и Пловдив дава възможност за запознаване с местната IT общност, отбелязва Димитров.
Има (ли) достатъчно кадри
REWE digital България отвори нов офис и продължава да инвестира в назначаването на нови кадри, докато в много от IT компаниите у нас се говори за съкращения или даже (както в случая на Uber) за излизане от България.
"Вярвам, че това е по-скоро някакво балансиране на пазара. Имаше дълги години на непрестанен растеж, сега те се сменят с години на стабилизация на пазара", коментира управляващият директор на компанията. По думите му и за самата компания следващите месеци ще са посветени на укрепване след големия растеж.
Източник: REWE digital
Той е категоричен, че бизнесът ще продължи да има нужда от качествени кадри и се запазва тенденцията българи с кариера в чужбина да се връщат у нас. Какви служители обаче се търсят в новата ситуация? "В момента има достатъчно квалифициран персонал, който отговаря на нуждите на пазара. Продължава да има търсене на кадри с изграден опит за работа на средни и високи нива", отговаря Лъчезар Димитров.
Бъдещето
Ядрото на българските екипи на REWE digital са опитни senior разработчици с над 10-годишен опит, но от миналата година и в трите бизнес звена работят и най-добре представилите се участници в първата REWE академия за млади програмисти, с продължителност близо 12 месеца: "Имахме над 360 кандидати и считам, че е добре фирмите да инвестират в собствени академии, които да създават бъдещите им кадри".
Отново в името на бъдещето компанията втора година подкрепя дейността на фондация "Георги Чиликов", която работи с БАН и подпомага подготовката на българските олимпийски отбори по математика и информатика. "Призивът ми е за по-голяма гласност - повече компании да се включат в спонсорирането на тези летни лагери", казва Димитров.
Днешните млади таланти навлизат в сфера, в която все повече и повече хора и машини работят заедно. В REWE digital виждат потенциал в генеративния изкуствен интелект и вече го използват. "Считам, че помага - не в голяма дълбочина, но при базовите повтарящи се процеси спестява време на колегите при писане на част от кода", посочва управляващият директор.
Източник: REWE digital
Офисът на REWE digital е доста шарен - със сърф за маса, шнорхел и плавници в тематичната зала за срещи Aqua и други подобни "не-корпоративни" детайли. Подмятам, че AI явно спестява на програмистите "сивата" работа и им оставя "цветната". Лъчезар Димитров е съгласен: "Програмирането е креативна работа".
Явно такъв светоглед е нужен, за да си основна част от дигиталната трансформация на бизнес гигант.