Миналата седмица Комисията за регулиране на съобщенията обяви, че започва процедура по отнемането на лиценза на един от новите играчи на българския пазар на мобилни услуги - компанията Макс. Ето защо редакцията на Money.bg се свърза с ръководството на компанията в лицето на изпълнителния ѝ директор Нейчо Величков, за да разбере как се стигна дотук и дали има опасност за предоставяните на потребителските услуги.
Защо срещу „Макс Телеком” беше започната процедура по отнемане на лиценза?
Решението на КРС с номер 75 от 11.02.2016 г. е свързано със стандартна процедура, която цели да стимулира операторите да заплащат задълженията си. Ние ще направим това в указания от регулатора срок и не виждаме никакви поводи за всяване на паника или притеснение сред потребителите. По-скоро сме изненадани от начина, по който тази информация се появи и интерпретира в публичното пространство и смятаме, че така се вреди на имиджа и търговската ни дейност.
Трябва ли потребителите да се притесняват за достъпа до услугите на компанията?
Уверяваме всички наши потребители, че няма реални причини да се притесняват за дейността ни и за услугите, които предлагаме. Работим постоянно върху разширяване на портфолиото от услуги и актуален пример за това са трите нови посоки на развитие на гласовата ни услуга Voicer, които представихме миналата седмица на световния мобилен конгрес в Барселона – създаване на глобална мрежа от оператори и потребители, които да комуникират без ограничения с целия свят, използването на Voicer като мобилен портфейл за бързи разплащания и Voicer като трафик приложение за бързо придвижване в градската среда и съветник за лесно паркиране.
Докъде стигна споразумението за роуминг с „Мобилтел”? Предлагате ли вече услугите си и през тяхната мрежа?
Споразумението е в сила и в момента. Работи се активно по техническата подготовка на неговото изпълнение. Резултатът от него ще бъде Макс да използва мрежата на Мтел в зоните извън покритие на нашата. Така ще постигнем пълно национално покритие и ще бъдем напълно равнопоставен телеком с мобилен интернет и гласова услуга. Този бизнес модел се базира на развитието на телекомуникациите в Европа, където една мрежа се използва от няколко оператора.
Изпълнението на договора ни с Мтел е важна стъпка за България в посока либерализация на пазара, която ще има положителен ефект върху потребителите. Накратко казано – колкото повече конкуренти има – толкова по-добри предложения за клиентите ще има. Така че това е в интерес на всички.
Как смятате да продължите развитието на мрежата си?
Продължаваме да работим в няколко посоки на развитие, а именно – разработване на иновативни услуги чрез 4G мрежата си, партньорства с организации в този и други браншове, създаване на нови търговски ниши.
Компанията има ли проблеми, свързани с паричните потоци – независимо дали за оперативна или инвестиционна дейност?
Компанията няма финансови проблеми, които да поставят позициите й под въпрос. Ще си позволя да бъде още по-директен – ясно е, че на големите телекоми засилващото се присъствие на Макс не се харесва и предприемат крайни стъпки. Това е грубо, недостойно и недопустимо бизнес поведение.
Какво да очакваме от маркетинговата стратегия на „Макс Телеком” през 2016 г.?
Иновативните решения остават запазена територия на Макс сред телекомите у нас. Съвсем скоро ще развием една изцяло нова ниша за България – разработваме продукт за автоматизация на дома, енергоефективност и умни решения за отдалечено управление. Вярваме, че тя ще ни даде нови хоризонти за развитие.
Пускането на гласова услуга с национално покритие ще бъде може би най-голямата новина за Макс тази година и очакваме да се случи до броени месеци.
Отделно от това, вече започнахме да предлагаме по-голямо разнообразие от устройства за достъп в различни ценови сегменти – имаме различни модели смартфони и таблети.
Работим и в посоките за развитие на Voicer, които представихме преди дни на Mobile World Congress – използването му като мобилен портфейл за евтини парични транзакции от чужбина, както и като приложение за улесняване в трафика и намирането на паркомясто.
В дългосрочен план може ли телеком да оцелее, разчитайки само на пренос на данни?
Проучванията ни показват, че 84% от българските потребители, които използват мобилен интернет, го достъпват през смартфон. Това означава, че българите все още възприемат гласовата услуга като водеща, а мобилният интернет като съпътстваща услуга. Поради тази причина пуснахме гласова услуга. Нарича се Voicer и се използва през интернет чрез мобилно приложение. Уникалното е, забележете, че има собствен номер от националния номерационен план, започващ с +999. Може да се ползва и с пренесен номер от друг оператор.
Отделно от това имаме договор с друг оператор за национален роуминг и тази година ще пуснем национална гласова услуга, като ще ползваме тяхната мрежа извън зоните на покритие на нашата. Така потребителите ни ще имат всичко, от което имат нужда – и супер бърз мобилен интернет, и гласова услуга, а ние постепенно ставаме абсолютно равностоен на останалите телеком.
Притеснявате ли се от конкуренцията в лицето на новите играчи на пазара на 4G LTE мрежа?
Подкрепяме конкуренцията и откакто сме на пазара, апелираме да я има и да е по-голяма. Само така може да се получат по-добри условия за клиентите – и като цени, и като качество на услугите и като обеми на интернета. Ние развиваме 4G LTE мрежата си от 2 години насам и вече покриваме около 60% от градското население. Очакваме скоро да получим още 2х5MHz от честотния спектър, с което започваме усилено да мислим за въвеждане на следващата технологична стъпка – LTE Advanced. Това ще ни даде конкурентно предимство пред останалите.