Руското правителство обмисля мерки за прилагане на стратегията за развитие на туризма в страната до 2035 година. Тази стратегия включва проект за създаване на национална система за резервация на туристически услуги, предимно на хотели и други места за настанявене. По този начин в Русия може да се появи вътрешен аналог на Booking.com, пише деловото издание "Комерсант" с позоваване на своите източници.
Идеята за създаване на такъв ресурс е била обсъждана още през 2014 г., като част от развитието на туристическата индустрия до 2020 г., уточнява изданието. Сега тази тема отново става актуална, тъй като от октомври 2022 г. сървърите и базите данни на въздушните превозвачи на вътрешните полети трябва да се съхраняват в Русия.
Експертът, интервюиран от "Комерсант", признава, че подобни изисквания ще се появят и по отношение на хотелиерството.
От самия Ростуризъм обясниха, че планът за изпълнение на стратегията вече е в активен етап на разработка и окончателната му версия ще бъде готова до края на лятото. Събеседниците на изданието, обаче, са скептични относно перспективите за създаване на такава единна база данни.
Първо, ако сравним хотелиерството с въздушния транспорт, последният има относително малък брой участници и работата с лични данни има единни стандарти. В туризма са представени много организации и подходът е различен за всички.
На второ място, такъв проект може да не издържи на вече установената конкуренция на пазара, където присъстват големи международни играчи. На първо място, говорим за Booking.com, който хотелите няма да имат причина да отказват.
Трето, законодателните механизми за регулиране на туристическия сектор все още имат редица пропуски, които му пречат да се бори с проявите на нелоялна конкуренция.
Алексей Кожевников, вицепрезидентът на "Подкрепа за Русия", нарича проектът за създаване на национална система за резервации съмнителен при сегашните условия. Той отбелязва, че на законодателно ниво в страната въпросът за регулиране на дейността на резервационните системи все още не е решен по отношение на налагането на механизма за "паритет на цените" върху хотелиерите и други неблагоприятни условия.
"Създаването на национална система няма да реши този проблем - Booking.com заема над 80% от пазара на онлайн резервации в Русия и няма смисъл хотелите да преминат към новата услуга", обяснява Кожевников.
Ръководителят на Асоциацията на хотелите в Казан и Татарстан Гулнара Сафина също се съмнява в успеха на проекта, като отбелязва, че няма проблеми с липсата на системи за резервации в Русия, а и никой от тях не може да получи голям пазарен дял и няма да има достатъчен бюджет за реклами в сайтове на други платформи.
"Във всеки случай проектът трябва да бъде търговски и частен, едва ли държавният оператор ще има достатъчно мотивация да се конкурира на пазара с големи международни играчи", добавя тя.
Управляващият партньор в Data Insight Борис Овчинников също е скептичен, като отбелязва, че всички технологични решения и продукти, включително местни, вече се предлагат в Русия.