Facebook е в криза, която става все по-сериозна и дълбока. Технологичната компания се замеси в огромен скандал, който й нанесе тежки имиджови и финансови вреди, разследвания от регулатори и може да я лиши от най-ценния й актив - доверието на потребителите й. Това със сигурност ще доведе до нейната гибел.
Какво се случи?
"Ябълката на раздора" е огромно изтичане на лични данни, свързано с дейността на консултантската и аналитична фирма Cambridge Analytica, съдействала на предизборната кампания на Доналд Тръмп, както и на кампанията, зовяща да се гласува за Brexit на британския референдум за членството в ЕС.
Фирмата неправомерно е използвала данните на 50 млн. потребители на социалната мрежа в САЩ, научила е политическите им предпочитания и ги е предала на сътрудниците на Тръмп, давайки им възможност да насочат посланията си към онези, които все още не са решили за кого да гласуват.
Оказа се, че самата социална мрежа е информирана за проблема от 2015 г., но не показа никаква реакция до миналия петък. Дори тогава, компанията временно преустанови, а не блокира перманентно акаунтите на участващите страни, което също събуди подозрения.
Според мнозина Facebook умишлено си е затваряла очите за злоупотребите в името на печалбата и запазването на положителния имидж (който, както виждаме в последните дни, също влияе пряко на финансовите резултати).
В скандала са замесени доста хора, които се обвиняват помежду си и същвременно изтъкват собствената си невинност. Ученият събрал данните - Александър Коган се оплака пред британски медии, че е превърнат в "изкупителна жертва" от социалната мрежа и консултантската компания. Той твърди, че не е знаел за злоупотребата и просто е свършил работата, за която му е платено.
Американските регулатори вече разследват дали данните са използвани без знанието и съгласието на потребителите за политически цели. Марк Зукърбърг и други изпълнителни директори на социални мрежи почти сигурно ще бъдат призовани да отговорят на този и други сложни въпроси в Конгреса.
Европейските регулатори също разследват казуса, а скоро предстои да влезе в сила и специален регламент на ЕС за защита на личните данни. Зукъбърг е поканен на изслушване и пред британския парламент. Австралия също започна разследване по въпроса.
Криза на доверието
Скандалът с Cambridge Analytica нанесе тежък удар върху може би най-важният актив на Facebook - доверието. Именно на него се крепи шеметния успех на социална мрежа, която е една от най-бързо растящите технологични компании.
Доверието на инвеститорите, които купуват акциите на Facebook; доверието на фирмите, че рекламите им ще достигнат до целевите групи потребители; доверието, че медиите ще разпространят съдържанието си сред възможно най-много хора; доверието, че самите потребители ще научат най-бързо и лесно за случващото с близките им и по света.
И разбира се най-важното - доверието, че личните данни, предпочитания и кореспонденция на потребителите ще останат поверителни.
Скандалът с Cambridge Analytica е напът да нанесе тежък удар върху целия бизнес на Facebook. Но той неизбежно повдига и въпроси за бизнес модела на компаниите, управляващи социални мрежи и техният не особено чист бизнес - търговията с лични данни.
Щетите
Капиталовите пазари реагираха мигновено на скандала и само в рамките на 2 дни компанията на Зукърбърг изгуби над 60 млрд. долара - повече отколкото е пазарната стойност на Tesla, а самият той се раздели с няколко милиарда долара.
Критиките срещу социалната мрежа стават все по-многобройни и ожесточени, говори се за фалшиви новини, умишлени манипулации и т.н. Съоснователят на WhatsApp Брайън Актън допълнително нажежи атмосферата, като призова потребителите да изтрият профилите си в социалната мрежа.
Страхът за неприкосновеността на личните данни е най-големият враг на Facebook, тъй като със своите 2 млрд. потребители компанията е най-големият администратор на лични данни в света.
Реакцията на лидерите на Facebook
В такъв момент всички се питат каква реакцията на лидерите на Facebook. Всъщност такава липсва. Съоснователят и изпълнителен директор Марк Зукърбърг и оперативният директор Шерил Сандбърг се скриха и запазват пълно мълчание. Единственото сигурно е, че директорът по сигурността Алекс Стамос си подава оставката и ще напусне компанията през август.
Според говорител на Facebook Зукърбърг и Сандбърг "работят денонощно" заедно с екипите им, за да се запознаят с фактите и да разрешат проблема. Компанията твърди, че е измамена и обещава да предприеме всички необходими стъпки, за да защити личните данни на потребителите си.
Всички се запитаха къде е предприемачът и защо мълчи, а шаблонът #WheresZuck (къде е Зук) започна да циркулира из Twitter. Това принуди компанията да обяви, че Зукърбърг все пак ще се появи и ще направи публично изявление през следващите 24 часа, за "да възстанови доверието".
Предприемачът си постави за цел за 2018 г. да управлява компанията си по-добре и да премахне злоупотребите от социалната мрежа, така че случилото се е сериозен тест и за неговия управленски талант и лидерски качества. А и всеки очаква как ще реагираш, когато компанията ти очевидно е в криза и си изгубил около 9 млрд. долара от личното си състояние.
Spotlight
на 22.03.2018 в 01:00:50 #1Интересно! На мен не са ми пращали информация за кого да гласувам!