Гигантът в продажбата на потребителски стоки и втори най-голям рекламодател в света Unilever ще скъса отношенията си с "инфлуенсъри", които си купуват последователи в социалните мрежи, като с това заяви, че иска да направи рекламният бизнес по-прозрачен, предава Reuters.
Големите брандове все по-често избират да рекламират продуктите си в социалните мрежи като Facebook и Instagram. Следвайки тенденцията, се зародиха редица "инфлуенсъри" - популярни личности, които получават пари, за да рекламират чрез личните си профили такива продукти.
Заплащането често се определя чрез броя на техните последователи или "приятели", което роди друг бизнес - закупуването на фалшиви такива. Това заплашва да срине доверието и да нанесе щети по една от най-бързорастящите области на рекламата, оценяваща се на милиард долара годишно. Сега Unilever иска тази практика да спре.
Главният маркетинг Директор Кийт Уийд обеща, че производителят на сапуни Dove никога няма да купува фалшиви последователи или да работи с "инфлуенсъри", които го правят. Освен това компанията ще приоритизира социалните мрежи, които се борят с това явление.
"Има множество страхотни инфлуенсъри, но и много лоши ябълки. Проблемът е, че когато доверието е подкопано, всички ще тръгнат надолу", казва той.
Заявката идва четири месеца, след като Unilever заплаши да спре инвестициите си в дигиталните платформи като Facebook и Google, ако последните не предприемат стъпки да подобрят доверието на потребителите и да премахнат "токсичното" съдържаните в интернет.
В момента Unilever, както и конкурентът Procter & Gamble, правят одит на своите бюджети за реклама и отношения с агенции с цел да работят по-ефективно в момент, в който ръстът на продажбите намалява.
Фалшивите последователи често са компютърно генерирани "ботове", които имитират човешко поведени. Те могат да "харесват" или да коментират под публикации, създавайки впечатление за популярност.
Трудно е да се изчисли колко голяма е тенденцията, но Уийд твърди, че е виждал данни, според които 40% от инфлуенсърите в един или друг момент са били замесени, понякога и инцидентно.
Питър Щорк, съосновател на компанията Points North Group, която се занимава с проучвания на този пазар, твърди, че всички фирми, които е анализирал, са били жертва на практиката, включително и Unilever. Освен че заблуждават потребителите, Щорк посочва, че ботовете губят пари на компаниите, тъй като последните харчат средства, за да достигнат до хора, които всъщност не съществуват.
Изследване от 2017 г. на Rakuten Marketing сочи, че някои британски рекламодатели са готови да платят над $100 000 за една публикация във Facebook. "Микро-инфлуенсър" с по-малко от 10 000 последователи може да спечели до 2 000 долара.
През миналата година Unilever е похарчила €7,7 милиарда за реклама. От тях само "десетки милиони" са отишли в инфлуенсъри, но Уийд предвижда, че това перо ще расте.