Без много излишен шум, акциите на Tesla тихомълком се насочват към психологическата граница от 1000 долара. Макар да са поскъпнали едва със 7.3% през тази година и да изостават зад повишението от 19% на широкия индекс S&P 500, при нива от над 750 долара за брой, книжата на пионера при производителите на електрически автомобили може би са на път към заветната четирицифрена стойност.
Пазарната капитализация на Tesla набира скорост и се е повишила с цели 21.5% през последните три месеца, далеч по-добре от 6-те процента ръст на широкия S&P 500 и аванса на Dow с 2.7%.
Силите, които успяха да попречат на акциите на Tesla да надминат пазара през 2021 г., може да започнат да се разсейват, според анализатора на Wedbush Даниел Айвс. Те включват проблеми в Китай, свързани с безопасността, увеличаване на конкуренцията на електрически превозни средства и недостига на чипове, който удари тежко автомобилната индустрия.
А инвеститорите е добре да имат предвид, че електрическите автомобили все още са само 3% от общия пазар на автомобили. Търсенето се очаква да се увеличи, тъй като този процент се очаква да нарасне до близо 10%.
В краткосрочен план всички погледи ще бъдат насочени към производството. Айвс очаква Tesla да произведе 860 000 до 900 000 автомобила през 2021 г., по пътя си към повече от 1 милион догодина. Ако производството може да се увеличи с откриването на заводи в Берлин - очаква се до края на годината - и в Остин, този брой трябва да бъде постижима, смята Айвс.
"Ние вярваме, че възможностите на пазара на електромобили и зелената приливна вълна ще се превърнат в общ пазар от 5 трилиона долара през следващото десетилетие, като Tesla е непропорционален бенефициент на това по-широко отваряне на потребителите към електромобилите и автономното шофиране през следващите години", пише Айвс. Разбира се, мечи настроените анализатори биха спорили с тези факти. Те биха казали, че с нарастването на конкуренцията, Tesla ще бъде трудно да се справи, докато Китай може да се превърне в още по-голям проблем. Айвс обаче прогнозира целева цена от 1000 долара за Tesla, което е с 32% повече от приключването на акциите в последните й сесии на търговията.
Не само Айвс е позитивен по отношение на акциите на щатският производител на електромобили. Гари Блек е анализатор известен с бичите си нагласи за производителя на електрически автомобили Tesla.
Въпреки привидно по-слабото представяне в книжата на компанията, Блек припомня, че те поскъпнаха със 743% през изминалата година, което направи Tesla най-скъпата автомобилна компания в света.
"Мисля, че 40% до 50% от продажбите на автомобили в САЩ е реално до 2025 година. Това при около 3% през изминалата година. Смятаме, че тази година ще бъде около 5% в САЩ. Но САЩ изостават. Ако погледнете Китай, където проникването на EV е около 10%. Норвегия, която е начело с около 60%. Виждам голяма промяна в начина, по който големите компании действат спрямо електромобилите. GM и Ford сега умишлено канибализират своя печеливш бизнес с двигатели с вътрешно горене. Когато видите това, можете да видите точка, в която достигате от 40% до 50%", коментира Блек.
"Очаквам 25% [пазарен дял] през следващите няколко години. Мисля, че ще го достигнат. По-голямата конкуренция е добра, защото привлича повече хора към електромобили. Хората получават телефонно обаждане или имейл от Porsche в което се казва: "Трябва да проверите нашия нов електрически Taycan." Тогава те влизат на линия и започват да правят изследвания и виждат, че Tesla е най-високо класираният електромобил и че Tesla има толкова много неща по отношение на обхвата, технологиите и безопасността", смята експерта.
"GM и Ford искат да бъдат лидери и знаят, че трябва да бъдат силни в електромобилите, защото разпознават погледа по целия свят. Но това, което видяхте досега, е конкурентният диапазон е много по-нисък от Tesla... производителността не прилича на Tesla... технологията не е нищо подобно на Tesla с нейните функции за автономно управление, наречени FSD".
Tesla продължава да въвежда нови модели, навлизайки на нови пазари. До 2025 г., ако смятате, че глобалните продажби на автомобили ще са 80 милиона бройки, внедряването на EV около 25%, Tesla има 25% дял. Това е около 5 милиона единици за Tesla. За перспектива, Tesla ще достави около 860 000 броя през 2021 г. Това е около 55% средногодишен растеж между сега и 2025 г. Това е огромен ръст. Автомобилният брутен марж продължава да се увеличава, смята още Блек.
Като добавя всичко това, получавам около 32 долара печалба от акция за 2025 г. Въпросът е колко много да платя за това. Предполагам ръст от 20% от 2025 г. насам. Мисля, че е разумно да се поставят 50 кратни на печалбите от 2025 г. Тридесет и два долара по 50 прави цена на акция от 1 600 долара, смята още Блек.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на акции на Tesla на фондовите пазари.