Инвеститорите изглежда ще се натрупат на пазара на медта в безпрецедентен мащаб през следващите няколко години, тъй като употребата на електрически превозни средства и възобновяема енергия нараства, според анализатори на Citigroup Inc.
Ключовият индустриален метал е широко известен като заместител на глобалната икономическа активност и цените се сринаха през последните месеци поради отслабването на търсенето от традиционните сектори като строителството и потребителските стоки.
Дори традиционни медни бикове като Goldman Sachs Group Inc. се отдръпнаха, заявявайки, че грешат в прогнозирането на рязко покачване на цените тази година.
Но медта бързо се очертава като основна стока за инвеститорите, търсещи експозиция към енергийния преход, и те вероятно ще се натрупат бързо веднага щом мрачната перспектива за глобален растеж започне да се подобрява, според Макс Лейтън, управляващ директор на Citi за суровинни изследвания.
Това ще подготви почвата за яростно купуване, тъй като поръчките от производителите на автомобили и мрежовите оператори ще наводнят пазара.
Банката прогнозира, че нарастващите разпределения от инвеститори, проследяващи индекси, както и хедж фондове могат да помогнат за повишаване на нетното възходящо позициониране на пазара на мед до около 4 милиона тона до 2025 г. рязко обръщане на текущите мечи настроения.
Това ще се равнява на около една пета от световното предлагане и ще удвои предишния пик, наблюдаван през 2021 г. Тъй като употребата започва да расте, нарастващата хеджираща дейност от производителите на автомобили може да добави още 1 милион тона в дълги позиции, внасяйки стена от пари на фючърсните пазари точно когато търсенето започва да изпреварва предлагането във физическата индустрия.
Това ще помогне за издигането на медта до рекордно високо ниво, каза Citi.
"Ако искате да започнете декарбонизираща търговия със стоки, единствената наистина ликвидна стока е медта и тя е най-ликвидната", каза Лейтън по телефона от Лондон, цитиран от финансовото издание Bloomberg.
"Уникалните характеристики на медта означават, че може да направи възхода на петрола през 2008 г. да изглежда като детска игра."
Банката съветва инвеститорите и потребителите да започнат да купуват скоро, докато слабият макроикономически фон поддържа цените на около 8300 долара за тон. Citi каза, че медта може да се понижи допълнително в краткосрочен план, но трябва да започне да се повишава в рамките на шест до 12 месеца, достигайки около $15 000 през 2025 г. при най-възходящия сценарий.
Медта скочи до рекорда от близо 11 000 долара в началото на 2022 г., тъй като скокът на търсенето по време на пандемията остави индустрията на критично ниски запаси, а войната в Украйна разпали страхове относно доставките от Русия.
По време на ралито Goldman Sachs Group Inc., BlackRock Inc. и Trafigura Group прогнозираха, че зелената енергийна революция ще тласне цените много по-високо, но досега това е повече от компенсирано от хладното възстановяване на Китай след блокирането, индустриалната рецесия в Европа и нарастващи лихви.
Настроенията се влошиха до такава степен, че на нетна база инвеститорите се обърнаха към медта за първи път от три години на Лондонската метална борса. Въпреки това водещият метал се задържа много по-добре от някои други промишлени стоки като цинк или петрол тази година и Лейтън каза, че инвеститорите биха заложили много повече срещу него, ако не беше добрата дългосрочна перспектива за търсене.
Добивите на мед вече правят силни маржове при днешните спот цени, но има широко разпространени предупреждения, че индустрията ще се провали доста в осигуряването на необходимото допълнително предлагане, докато енергийният преход набира скорост.
Тъй като цените започват да се покачват, Citi очаква да види значително заместване на медта в традиционните сектори - като потребителски стоки и климатизация - и по-икономично използване на медта в електромобилите и производството на електроенергия. Но банката все още очаква да се появи безпрецедентна разлика между търсенето и предлагането на мините през следващите пет до 10 години.
Повишаващите се цени на металите за батерии накараха производителите на автомобили частично да се откажат от редки и летливи метали като кобалт в полза на желязото и други по-разпространени материали през последните няколко години.
Но медта, която не се използва в самата батерия, но предава енергия от клетките към двигателя на EV, не е толкова изложена на подобни промени в химията на батерията. По-голямата ликвидност на медта също ще привлече много повече инвестиции в сравнение с други метали за батерии като литий и никел, каза Лейтън.
Основният дългосрочен риск за медта е, че нейната превъзходна позиция като електрически проводник е предизвикана от нови рентабилни свръхпроводници, се казва в доклад на Citigroup в понеделник.
Междувременно Citi смята, че производителите на автомобили и другите потребители все повече ще изискват повече, отколкото пазарът може да предложи, докато ускоряващото се внедряване на електромобили и възобновяеми източници ще привлече поток от инвеститори.
"Наистина не знаете колко висока може да бъде цената в тази среда", каза Лейтън.
"Целият пазар ще се откаже от него, но като цяло, като погледнем историческия контекст, лесно можете да го видите в диапазона от $12 000-15 000."
Цените на медта бяха с 0,2% по-ниски до 8 280,50 долара за тон на Лондонската метална борса към 9:55 ч. Шанхайско време в четвъртък. Цените са почти равни за годината, докато алуминият е паднал с 6,8%, цинкът е спаднал с 20%, а никелът е загубил около 30%.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на активи на стоковите пазари